2.0TDI chip tuning

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • 2.0TDI chip tuning

      Hoi,


      Ik heb gisteren mij TDI laten chip-tunen, van 140 pk naar ongeveer 170 pk, en koppel van 320 Nm naar ongeveer 400 Nm. Het verschil is echt goed merkbaar en alleen maar aan te raden. Niet dat ik nu sporen rubber op het wegdek achter laat, maar wat betreft rijplezier geeft het letterlijk én figuurlijk een flinke "boost"! De auto reageerd nu nóg vlotter op het gas, en als je écht een keertje het gaspedaal flink intrapt... "Whooaahhhh!!!" :mrgreen: :prayer:

      Ik ben hiervoor bij Ziptuning (ziptuning.nl) in Utrecht geweest, makkelijk bereikbaar (als je het kunt vinden) want het is vlak naast de A2. Verwacht daar geen gigantische rollerbank of zo, het is een garage waar net twee auto's in passen met één monteur die volgens mij de hele dag niets anders doet dan chips laden met nieuwe software. Op de eerste verdiepeing is er een kantoor en een kleine wachtruimte waar je de wachttijd kunt doden door wat te babbelen met "lotgenoten". Het is duidelijk een professioneel bedrijf, geen knutselaars ergers in een achteraf garage! Naar zeggen "behandelen" ze zo'n 12 auto's per dag, als het er niet meer zijn want ik heb in anderhalf uur tijd al vijf andere gechipte of nog te chippen auto's gezien.

      Enige sneue aan heel de beleving was dat ik op de terugweg op de oprit van de A2 al in de file stond, en niet écht een keertje goed gas heb kunnen geven... :whistle:


      Groeten,
      Marco
      EOS ... Goddess of the Dawn, Goddess of the Road ! :c025
    • Hallo
      En ... is hij ook zuiniger geworden?
      want gasgeven kost geld !

      Wat ik gemerk heb met behulp van de "gemiddeldverbruikmeter" is dat remmen veel geld kost en ook remmen en terug optrekken bij een rood licht.

      Het zuinigt rijd de Lupo op de autoweg zonder veel verkeer en met cruisecontrole , zonder voet op de gaspedaal .
      Dan valt de meter bij horizotale weg onder 6 liter.

      Remmen is uit den boze ! dat doe je ook nooit als je fietst
      Lydia
    • Hoi Lydia,


      Het is nog een beetje vroeg dag om écht te kunnen zeggen "hij (zij?) is zuiniger geworden", of de ontkenning daarvan. Ik kijk eerlijk gezegd niet zo scherp naar het verbruik, maar zal het wel hopelijk gaan merken met het tanken. Volgens ingewijden moet je sowieso de eerste paar weken na het tunen niet echt op het zuiniger rijden gaan letten, omdat de extra power dan nog veel te leuk is en je vanzelf geneigd bent om af en toe éxtra gas te geven (en ja: ik merk het nu zelf, dat is ook leuk! :D ). En zoals je zelf al zegt: gas geven kost geld! Hoe dan ook, de auto gaat nooit méér verbruiken in vergelijk met vóór het tunen, maar als je dezelfde rijstijl blijft houden als voorheen ga je wel minder verbruiken.

      Dat remmen veel kost is al lang bekend, remmen en weer optrekken verbruikt net zo veel als een (paar?) kilometer met constante snelheid rijden. Is ook niet zo verwonderlijk, voel je remmen maar eens na een keertje flink remmen, die zijn dan best wel warm. En die energie moet toch ergens vandaan komen. Juist ja: bewegings (kinetische) energie wordt dankzij wrijving tussen remblok en remschijf omgezet in warmte energie. En dat kost brandstof. Optrekken kost veel energie omdat je massa moet gaan versnellen. :s05

      Remmen is uit den boze ! dat doe je ook nooit als je fietst
      :smt045 :badgrin:


      Groeten,
      Marco
      EOS ... Goddess of the Dawn, Goddess of the Road ! :c025
    • "Crouze" schrieb:

      Hoi Lydia,


      Hoe dan ook, de auto gaat nooit méér verbruiken in vergelijk met vóór het tunen, maar als je dezelfde rijstijl blijft houden als voorheen ga je wel minder verbruiken.



      Remmen is uit den boze ! dat doe je ook nooit als je fietst
      :smt045 :badgrin:


      Groeten,
      Marco


      Mijn ervaring met getunede TFSI eerste 3500 km ca 9,6 l/100, laatste 2000 na tunen ca 9,2....kan uiteraard nog het naijleffect van inrijden zijn(?), maar ik heb de indruk dat de claim van ABT klopt.

      chris
      EOS 2.0T ABT Is/240PK, Samoa Rood/zwart DSG/PDC/Bixenon/Dynaudio
    • Hoi Steve,


      Ligt er aan wat je er zelf van verwacht. Ben je nu al helemaal tevreden over het vermogen en de trekkracht van je Eos, dan is het maar de vraag of het de kosten waard zijn. Bovendien is de besparing van brandstof bij een benzine motor minder dan bij een TDI. Bij een substantiële verhoging van pk's en koppel zal je qua rijden het verschil zeker wel merken, voor mij persoonlijk maakt dát verschil het al de moeite waard. Risico's zijn er verder geen, mits je natuurlijk niet constant volluit op het gas gaat, maar dat is net zo goed voor een niet-gechipte Eos aan te bevelen...

      In het kort: ik ben nog niet één teleurgestelde eigenaar van een goed gechipte auto tegengekomen!

      :s05 Maar...ik zie wel dat de winst bij een 2.0FSI nogal beperkt is, slechts 13 pk en 15 Nm erbij, dat is nogal weinig voor €499... :-s Natuurlijk zal er een verschil merkbaar zijn, maar in welke mate vraag ik mij ook af. Blijkbaar zit de FSI motor af fabriek al aardig aan het top van zijn kunnen, en is er voor de chipper weinig extra's meer uit te halen. Tsja, in dat geval zou ik mij nog een paar keer flink achter de oren krabben of het de moeite en uitgave wel waard is... :-k

      Je kunt bij Ziptuning op hun website altijd een geheel gratis offerte aanvragen, dan krijg je de specificaties netjes in een mailtje opgestuurd, inclusief de gemeten verbetering qua acceleratie en verbruik.


      Groeten,
      Marco
      EOS ... Goddess of the Dawn, Goddess of the Road ! :c025
    • Re: 2.0TDI chip tuning

      Even oud topic wakker schudden;
      Ik wacht op mijn Eos om hem te laten chiptunen. Heb hem besteld maar moet nog opnieuw gekeurdworden, Is 2.0Tdi van 2009.
      Ik ga zonder twijfel weer naar ATM tuning want heb vorig jaar onze BMW E61 520D laten chippen daar en het is echt een wereld van verschil. Het verbruik zakt voorzichtig een half litertje, dat is niet veel maar daar doe ik het niet voor.
      Het verschil in trekkracht op lage toeren is gigantisch... :smt045
      :eosweiss: VW Eos Wit 2009 2.0Tdi :eosweiss:

      18"zwarte tomason velgen+zwarte GT grill
    • Re: 2.0TDI chip tuning

      geen idee, volgens mij is de roettest een algemene meting voor alle voertuigen.

      En er zijn er nog genoeg andere (oudere) wagens die zonder roetfilter rijden....
      dus volgens mij is een recente diesel zonder roetfilter "schoner" dan een oude diesel ook zonder roetfilter.

      Maar ik weet niet of mijn logica juist is, dat moet ik eerst nog eens uitzoeken.