DRL

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Beste,

      ik zou graag mijn Eos met DRL uitrusten. Wel wil ik niet zo'n goedkoop latje ergens tegen mijn bumper kleven en die gewoon op het 12V contact aansluiten.

      Wat tot nu toe mijn idee was, is zoals je kan zien op de nieuwe volvo's, de mistlichten vervullen deze taak. Aangezien de Eos is uitgerust met mistlichten vooraan en ik die nooit gebruik (weet zelfs niet waarom die bestaan want meer zicht met mist heb je er toch niet mee)

      Dus was ik aan het uitzoeken hoe ik die hardware kan omzetten naar DRL leds. Dat is niet zo moeilijk, dit type lamp is beschikbaar in leds. Rest alleen de vraag hoe aansluiten:

      DRL moet branden bij motor aan, maar mag niet branden bij standlicht of dimlicht. En aangezien de vagcom nogal storingsgevoelig is, is het gewoon bijtrekken van een stroomkabel geen optie. Na wat verder speurwerk kwam ik hier bij uit:

      ebay.de/itm/Modul-Nebelscheinw…2a1407bd1b#ht_5919wt_1344

      een schakeldoos die de de mistlichten laten branden bij motor aan en uitzetten en als mistlamp laten aanschakelen bij dim of standlicht. Dus eigenlijk wat ik zoek. Alleen is iets duits en misschien begrijp ik het verkeerd... zou iemand dit eens kunnen nalezen voor mij, thanks. Als dit voor een VW T4 werkt dan moet dit toch ook lukken voor onze Eos niet?

      Een andere optie kwam ik op een duits forum tegen:

      golfv.de/board52-karosserie-an…als-tagfahrlicht-umbauen/

      blijkbaar kun je via de vagcom de mistlichten coderen als drl bij de golfV, dus ook bij onze Eos dan?? Zou iemand die de vagcom kan uitlezen dit eens kunnen testen aub.

      bedankt
    • Hoi David,

      het kan via de VAGCOM

      mistlampen als DRL:

      tot bj 2009

      stg 09 -> lange codierung
      byte 17 bit 4 aktivieren + tfl nordamerika byte 0 bit 4 aktiv!

      bj 2010/2011

      ( Standlicht vorne und die Rückleuchten leuchten mit ! )
      Stg 09 Zentralelektrik > Funktion 07 Codierung > BCM Steuergerät > Assistent für lange Codierung > Byte14 > Bit1 activeren

      Het is dus mogelijk om de mistlampen anders te configureren.

      groeten

      Uwe
    • @ Joël: Als ik Skef goed begrijp, heeft hij de halogeenlampen gewoon door de led variant vervangen. Dus om ze te doen branden moet hij eerst zijn standlichten inschakelen en dan de mistlichten via het dashboard. Dus technisch gezien rijdt hij met mistlichten op.

      @ Uwe: Als ik het duits goed begrijp wil dit zeggen dat als je via de codering met de vagcom werkt en uw mistlichten als DRL wil laten branden dat de standlichten en achterste lichten ook meebranden. Dus ongeveer hetzelfde als Skef heeft, alleen doet hij dat manueel. Dit is niet wat ik voor ogen heb.

      Ik wil dat bij het starten de mistlichten branden, zonder standlichten en zonder achterlichten, zoals echte DRL.
      Bij het inschakelen van standlicht of dimlicht moeten de mistlampen dan terug uit gaan. En eventueel kan ik die dan handmatig via de mistlichtschakelaar weer doen branden.

      Dus hiervoor heb ik dan die schakeldoos nodig via ebay die ik in de eerste post heb gezet...

      Zou iemand met een betere duitse kennis dit eens kunnen nalezen of ik het goed begrepen heb?

      @ John: zal voor fotootjes zorgen als ik eraan begin :wink:
    • Hoi David

      het is wel mogelijk, het moet allee de skandinavische optie gekozen worden, dan branden alleen de mistlampen, ik zelfs heb het ook zo: info ex het D-forum:

      bj 2010/2011

      STG 09 BCM Byte 18 von 54 auf 52 ändern.

      dann :

      NSW als Tagfahrlicht :
      -Stg 09 Zentralelektrik > Funktion 07 Codierung > BCM Steuergerät > Assistent für lange Codierung > Byte14 > Bit1 aktivieren

      Tagfahrlicht über Abblendlicht muss raus :
      -Stg 09 Zentralelektrik > Funktion 07 Codierung > BCM Steuergerät > Assistent für lange Codierung > Byte 11 > Bit 2 deaktivieren

      Tagfahrlicht ( über seperate Leuchten ) aktiv
      Stg 09 Zentralelektrik > Funktion 07 Codierung > BCM Steuergerät > Assistent für lange Codierung > Byte 15 > Bit 6 deaktivieren

      Die NSW als TFL verhalten sich wie "gewohnt" bei Stand- und Abblendlicht sind diese dann aus und lassen sich bei Stand- und Abblendlicht zuschalten (wil zeggen: de mistlampen werken dan ook gewoon en zijn uit als je het gewone licht aanzet en werken als mistlampen als je de de knop ervoor kiest)
      ---------------------

      natuurlijk kan het ook via die box die je op ebay hebt kunnen vinden, alleen: hoezo geld besteden voor iets dat er al inzit?

      groeten

      Uwe
    • Hoi David,

      alleen om te bevestigen, dat je best naar Uwe luistert.

      "DavidDH" schrieb:

      Ik wil dat bij het starten de mistlichten branden, zonder standlichten en zonder achterlichten, zoals echte DRL.
      Bij het inschakelen van standlicht of dimlicht moeten de mistlampen dan terug uit gaan. En eventueel kan ik die dan handmatig via de mistlichtschakelaar weer doen branden.


      Met de juiste codes, werkt het precies zo als jij het wilt, natuurlijk inclusieve dat jij je mistlichten handmatig weer kan aanschakelen. En verder kan je de DRL ook uitschakelen doordat je de lichtschakelaar op 'Off' zet (misschien een extra code) . Ik heb het twee manden geleden laten coderen en ben echt blij.

      Dus, spaar je Euros! Je moet allen iets kopen, als je LEDs of zo iets wilt.

      Groetjes
      Rainer
    • De led dagrijlichten van een Skoda blijken precies te passen in een 3C.
      Misschien passen ze ook in een Eos.
      Moet ik eens kijken voor onderdeel nummers, vaak zijn die gelijk met alleen de 1e 3 karakters anders om aan te geven voor welk type het is.
      Zo is bv het nummer van een claxon voor een Seat en een Passat gelijk op de 1e 3 na.
      Deze methode is niet geheel waterdicht, 1 enkel nummer anders kan een compleet ander deel zijn, maar vaak klopt het.
      Of alles te coderen valt hangt ook af van het type boardnet wat je hebt.
      Je het een 30 byte hi-end boordnet nodig naar wat ik begrijp.
      Heb je dat niet kan je ook met een module werken die de drl's juist aan stuurt.
      Je link van de module is een voorbeeld, maar de mijne dimt de DRL's bij ingeschakelde verlichting zodat deze als stadslicht wordt gezien. Zo werkt het op een Audi S6 ook.
      Dan moet je officieel wel je stadslampen er uit halen en de koud diagnose uit zetten om foutmeldingen te voorkomen.
      Je kan dus ook S6 DRL's plaatsen (die heb ik op mijn Passat) ipv je mistlichten, of Scirocco R DRL's, die zijn kleiner en kunnen naast je mistlicht er bij.
      <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=189&t=38717">http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=189&t=38717</a><!-- m -->
      Groeten, Edwin
    • @ oele: hoe weet ik of ik een 30 bit boardnet heb? Is dit af te leiden uit het bouwjaar? De mijne is van 2010. Wil jij voor mij die bestelcodes eens bekijken van die led mistlichten, dan heb ik ineens een ideetje voor een kerstcadeau :wink:

      Kan je gewoon de lokale dealer binnenspringen en vragen of hij al die aanpassingen wil doen in de vagcom? Of beginnen zij er liever niet aan?

      Alvast bedankt voor de antwoorden.


      PS dacht ik even origineel te doen (behalve van Volvo af te kijken) voor de mistlichten naar DRL te zetten, hebben de helft van de Eossen dat hier precies al :lol:
    • Hoi David

      PS dacht ik even origineel te doen (behalve van Volvo af te kijken) voor de mistlichten naar DRL te zetten, hebben de helft van de Eossen dat hier precies al

      Nee, dat klopt niet helemaal. Zelf heb ik geen DRL ingesteld op mijn Eos (ook van 2010).
      Ik heb via mijn VAG-COM kabel de bochtverlichting ingeschakeld via de mistlampen.

      Het werkt op zich prima maar om nou te zeggen dat het veel verschil maakt.
      Is kennelijk een optie bedoeld voor landen met veel bochtige en onverlichte bergpassen.

      In Nederland bestaan geen onverlichte wegen meer.
      En die wel onverlicht zijn liggen in de polder.
      Maar dan zitten er weer geen bochten in...... :wink:

      Ik laat het deze winter nog aanstaan maar waarschijnlijk zet ik het in het voorjaar weer uit.

      Grz Nico
    • "DavidDH" schrieb:

      @ oele: hoe weet ik of ik een 30 bit boardnet heb? Is dit af te leiden uit het bouwjaar? De mijne is van 2010. Wil jij voor mij die bestelcodes eens bekijken van die led mistlichten, dan heb ik ineens een ideetje voor een kerstcadeau :wink:

      Dan moet je m uitlezen.
      Of vriendelijk aan de dealer vragen of ze via je kenteken willen kijken welke er in je wagen zit.

      "DavidDH" schrieb:


      Kan je gewoon de lokale dealer binnenspringen en vragen of hij al die aanpassingen wil doen in de vagcom? Of beginnen zij er liever niet aan?

      De kans dat ze daar aan beginnen is klein.
      Meestal weten ze niet eens hoe het moet, maar soms tref je een monteur die zich er wat meer in verdiept heeft.
      Je kan ook voor een paar tientjes de software zelf kopen.
      Daar kan je gelijk je wagen mee uitlezen/resetten/instellen enz.
      Groeten, Edwin
    • Hoi David,

      Veel informatie over de aanschaf van een VAG COM kabel staat al op het forum. Ook met gebruikerservaringen.
      Zie hier: eos-forum.nl/index.php?thread/1786

      Ik heb zelf de kabel van Ross-Tech.
      Deze: store.ross-tech.com/shop/VCuCAN.html
      Dat is een z.g. Micro-CAN (stekkertype) en die past op de EOS van 2010.
      Deze is wel aanzienlijk duurder maar het voordeel is dat je zeker bent van toekomstige update's van de software en full-support van de leverancier. Dan kun je hem nog steeds gebruiken bij je volgende Eos of andere VW's (tenzij ze dan een ander type CAN-bus invoeren maar daar ga ik maar niet van uit).

      Succes en Grz Nico
    • "DavidDH" schrieb:

      @ oele of skef: naar wat ik begrijp hebben jullie beiden zo'n vcds kabel, welke en waar hebben jullie er een gekocht

      randlatech.com/productshow.asp?id=881

      ben ik hier iets mee, of hangt het er van af welke type boardnet je hebt?

      Bedankt

      Deze link heb je niet veel aan, die andere wel.
      Je vind ze tussen de 40 en 80,-
      Of die werken is niet veel van te zeggen het is allemaal kopie werk.
      Origineel is het beste met updates en zo, maar dat moet je er voor over hebben.
      En je moet je er wel een beetje in verdiepen, je kan ook heel wat verzieken als je loopt te prutsen.
      Met support of fora ben ik ook wel een end gekomen.
      Zoals gezegd heeft origineel support.

      Boardnet maakt overigens niks uit, die dingen 'praten' met alle types, ook andere VAG wagens.
      Groeten, Edwin
    • Ik ben momenteel aan het kijken voor een vcds kabel aan te schaffen,

      Nu zijn er 4 mogelijkheden op kapaza:

      - 10.6.4 en 11.8 beide bij 1 kabel, wat ik raar vind omdat je bij de kopies geen softwareversie kan aanpassen... €40
      - 11.8 hex canbus €85
      - 11.2 hex canbus €55
      - 11.8 €40

      welk type verbinding heeft een Eos? hex canbus, is dat zo'n bredere platte stekker ivm usb

      is het beste om zo nieuw mogelijke software te nemen, of ifv het bouwjaar van je wagen?
      dus zou voor mij met bouwjaar 2010 beter 10.6.4 of 11.2, en voor mensen met bouwjaar 2011 11.8 nemen??

      Sorry voor de vele vragen, maar dit is een heel nieuwe materie voor mij.

      bedankt
    • Hey Nico,

      ja zo ziet de kabel er uit.

      Ross tech is leuk, maar duur. Ik ga mij eerst een chinees exemplaar aanschaffen, zou ik de instellingen die ik wil veranderen wel mee kunnen denk ik.
      Als ik merk dat ik mij verder wil gaan inleven hierin en er meer mee ga bezig zijn, dan wil ik wel een Ross tech kabel kopen. Maar voor maar af en toe eens te gebruiken vind ik het een te dure.

      Heb jij enig idee welke versie ik het beste neem, de recentste of die vergelijkbaar is met het bouwjaar?

      thanks