Natte bodemplaat kofferruimte.

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Natte bodemplaat kofferruimte.

      Hoi allemaal.

      Ik loop tegen een klein probleempje aan en wil dat met jullie delen. Advies stel ik natuurlijk op prijs.
      Sinds een paar weken heb ik een erg natte bodemplaat in de kofferruimte. Het is de plaat die de ruimte van het reservewiel (bij mij een ronde piepschuim houder voor gereedschap etc) afdekt. Ik heb de hele kofferbak nagekeken maar kan elders geen natte plekken vinden en ook geen plekken met sporen van inlopen van vocht.
      Het beperkt zich dus volledig tot die plaat en nergens anders voelt het vochtig aan. Onder de plaat wel wat kleine natte plekjes maar dat lijkt van het lekken/druppelen van de plaat zelf te zijn.

      Ik denk wel dat ik een mogelijke oorzaak weet. Ik spuit de auto af en toe af met een hogedrukspuit en ik vrees dat ik daarbij recht op de rubbers van de kofferruimte spuit/heb gespoten :oops: . Het rubber direct onder de achterruit loopt niet helemaal door naar de hoeken van de achterruit maar eindigt een paar centimeter vanaf de zijkant. Het laatste deel heeft dus maar 1 rubber i.p.v. 2 om het water te keren. Als je daar een krachtige tuinslang en vooral een hogedrukspuit opzet dan is het vrij logisch dat je de kofferruimte in kan spuiten. Gezien die kwetsbare plek klopt het ook wel dat het water daarna direct naar beneden druppelt en alleen OP de bodemplaat terecht komt..
      EN...de afgelopen weken is het vrijwel onafgebroken vochtig weer geweest. Daarom kon de klep ook niet voldoende drogen. Dat bleek ook wel uit een aantal schimmelplekken. Zomers zal je dus niets merken want dan droogt het snel.
      EN...misschien heeft het feit dat mijn achterklep er af geweest is (bij de reparatie van dat "klepje") er voor gezorgd dat er nu minder druk is tussen de kofferbakklep en de rubbers van de kofferbak. Maar daar ziet het eigenlijk niet naar uit.

      Is er nog iemand die ditzelfde is overkomen?
      Ik heb de bodemplaat nu te drogen en ga daarna kijken of het droog blijft in de kofferbak. Ik ga daarna nog wel een regenbui nabootsen met de tuinslang maar voorlopig even geen hogedrukspuit. En uiteraard laat ik jullie weten of het probleem terugkomt of is opgelost.

      Grz Nico
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Hoi Maarten,

      Bedankt alvast voor je reactie.
      Je moet maar eens kijken bij dat rubber aan de achterruit. Die stopt een paar centimeter voor de flank van de auto. Als je met autowassen daar een beetje ongelukkig inspuit (vooral vanaf de zijkant en van beneden naar boven) kan het volgens mij niet anders dan dat je daar wat water naar binnen spuit. Misschien dat dat bij jou ook wat natte plekken heeft veroorzaakt.
      Ik droog de plaat nu en ga op een later moment na het autowassen weer even kijken. En dan zal ik zien of ik er weer water in heb gespoten. En misschien doe ik het nog wel een keer express :mrgreen: .

      Grz Nico
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Hey Nico,

      zelf geen natte bodemplaat.
      Maar heb al regelmatig gehoord dat het gebruik van een hogedruk altijd af te raden is. Ze zouden auto's meer kwaad dan goed doen. Daarom dat ik deze niet gebruik.

      Gr,

      Joël
      2.0TDI DSG - Bj jun/2010 - Individual-uitvoering - leder Nappa zwart/beige - Navi/DVD RNS510 Dynaudio - 18"Samarkand :eosschwarz:
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Hoi Nico,

      je hebt het al vrij goed omschreven, dit zou zeker de oorzaak zijn. Ik zelfs had ook wat water binnen naar de dagen met harde regen en harde wind.

      Als je anders nog water in de kleine zijkastjes hebt, dan zou het ook wel dit kunnen zijn: klik

      Wel goed in de gaten houden, en als die EOS iets wat langer staat dan misschien eventjes een doos met vochtvreter achterin om schimmelvorming te voorkomen!

      groeten

      Uwe
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Hoi Uwe,

      Bedankt voor de tips!
      Ik heb de afbeeldingen bekeken op het Duitse forum.
      Morgen ga ik die plekken (o.a. die zijkastjes) eens opzoeken. Ik denk niet dat daar de oorzaak te vinden is maar het is de moeite waard om het toch even te bekijken.
      Dat van die vochtvreter is ook een goeie tip. Probleem is namelijk dat alles wat nat is geworden de afgelopen regen- en stormachtige weken maar heel moeilijk en eigenlijk niet kon drogen. En dan krijg je die schimmel. Bijkomend probleem is dat je door het vochtige klimaat in de auto bevroren ramen aan de binnenzijde krijgt. Dat is super-irri...

      En Joel en Edwin jullie ook bedankt voor de reacties. Ik stop toch maar met die hogedrukspuit en gebruik alleen nog de tuinslang (van boven naar beneden en van achteren naar voren gericht). Was ook eigenlijk gemakzucht die hogedrukspuit. Hoefde ik niet te sponzen..... :oops:
      Misschien is zo'n rubberen mat (soort bakje) in de kofferbak een optie. Die heeft opstaande randen volgens mij. Ga ik opzoeken op internet. Maar dan alleen als het water van boven druppelt want anders maakt dat rubber het nog erger door het afdekken/afsluiten.
      Ik laat de afloop nog wel weten OK?
      Grz Nico
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Hoi allemaal

      Ik ben mijn verhaal begonnen met een hele verhandeling over lekkage ten gevolge van het wassen met de hogedrukspuit. Dat blijft een van mijn vermoedens dus daar blijf ik alert op.

      Maar zojuist heb ik de droge bodemplaat terug gelegd in de Eos en heb 2 plastic tasjes opgepakt die ik tijdelijk op de beide verhogingen in de kofferbak had gelegd.
      (Daar waar die stickers zitten dat je er niets op mag leggen..... :smt018)

      Tot mijn verbazing was de bekleding onder die tasjes drijfnat. Maar ALLEEN onder die 2 tasjes en nergens anders. Aan de tasjes hingen zelfs druppels. Ik denk dus dat ik een ventilatieprobleem heb in de kofferbak waardoor het vocht, mede door de kou, condenseert op plaatsen waar dit niet wegkan. Dat verklaart misschien ook het feit van de drijfnatte bodemplaat. Daar lag tot voor kort de uitgevouwen hoes van het windscherm op.
      Ik ga 1 plek afdekken met plastic en kijk dan wat er gebeurt. Mocht dit een natte plek worden is het mysterie opgelost.
      Mijn auto staat 's winters soms wel een paar dagen stil en tussendoor rij ik vooral kortere afstanden. Daarom zal het interieur in vochtige/koude tijden niet echt helemaal drogen door de verwarming.
      Als dit de oorzaak is dan zet ik een vochtvreter in de kofferbak (op advies van Uwe) en ga regelmatig ventileren bij droog weer.
      Ik laat jullie de uitkomst van het experiment uiteraard weten :smt024
      Grz Nico
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Nico
      Een mooie analyse.
      Je beschrijving komt overeen met de situatie in mijn Eos.
      Op plaatsen waar iets ligt, lijkt het nat te worden en op andere plaatsen blijft het droog.

      Ga het ook maar eens proberen met een hele lege kofferbak. :D

      gr Maarten
      EOS, oktober 2008, metallic grijs, 2l FSI 150 pk, zwart leder, Navi Pioneer navman f900bt
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      OK Maarten. Ik hoor graag van je.
      Ik laat mijn ervaring natuurlijk ook horen.
      Ik heb net een stuk plastic plat op de droge bodemplaat gelegd. Morgen controleer ik of het een natte plek is. Maar ik verwacht dat dat wel het geval zal zijn.
      Bedankt voor je reactie.

      Grz Nico
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Ik heb niet alle adviezen gelezen dus misschien dat ik in herhaling val, maar ik wil wel graag mijn ervaring delen daar ik ook water in mijn kofferbak heb gehad. De ruimte onder het reserve wiel en de afdek plaat waren behoorlijk nat.
      Eerst even dit: volledig aan de achterzijde in de koffer bak, daar waar het kenteken plaat zit bevindt zich de hydrauliek pomp verpakt in zacht schuim. Zorg dat dit droog gaat worden, verwijder de schuim rondom de pomp zo goed als het gaat (er zit een klemband omheen), knijp het schuim goed uit en laat het drogen, doe je het niet dan gaat dit wel erg stinken en schimmelen op den duur.

      De oorzaak van mijn water in de kofferbak kwam van het dak, daar waar het dak overgaat in de achteruit (bovenzijde). Als je het dak opent zie je dat er een volledig waterafvoer systeem onder de dakrubbers zit die je normaal niet ziet als het dak gesloten is. Dit water afvoer systeem voert het water via een slangtje door de auto langs het dak mechanisme en komt ergens bij het achter wiel uit. Mits dit slangtje niet verstopt zit. Bij verstopping zal het water een andere weg zoeken en via via loopt het dan wel in de koffer bak. Althans in mijn geval.

      Ik heb het dak geopend, zo ver dat de achterruit los kwam en de afvoer rubbers (goten en slangen) die daaronder zitten goed zichtbaar zijn. Ik heb met een gieter water in de goot van het dak laten lopen (daar waar het dak overgaat in het achterraam), zachtjes natuurlijk. Je ziet dan dat het water in een slangtje wil lopen vlak bij het dakmechanisme. Dit ging even goed totdat het slangtje begon over te lopen. Verstopt dus. Ik heb het slangetje los gehaald en met een stevig draad doorgeprikt zover het ging , weer water ingegoten en gelukkig was de verstopping verdwenen. Alles terug gemonteerd en geen water meer in de kofferbak. Dit kan dus gebeuren aan biede zijden.

      Suc6

      Lex.
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Goed en begrijpelijk verhaal Lex. Komt overeen met de tip van Uwe een paar berichtjes terug. Ik denk niet dat het bij mij dezelfde oorzaak heeft. Ik heb bij de pomp gekeken en daar waren geen sporen van vocht/water. Nergens eigenlijk. Bij mij beperkt het zich vooral tot de oppervlakte's van de bodemplaat en de zijwanden. En dan alleen nog de plaatsen waar dit afgedekt wordt door een hoes of plastic tasje.
      Maar je verhaal kan wel een oplossing bieden voor anderen met een lekkage probleem.
      Bedankt!

      Grz Nico
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Kofferbak is na enige tijd weer helemaal droog geworden.
      Mijn conclusie is dat het condens is, als het buiten erg nat is.

      Vandaag wel de afvoer van het water onder handen genomen, zoals Uwe als tip gaf.
      Ik heb de rubber flapjes weggeknipt van de afvoerleiding. (bij de schokbreker)
      Bleek nodig, want er zat allemaal prut achter.
      Daarna met een gieter goed nagespoeld. Het viel op dat het water na even spoelen veel makkelijker wegliep.

      Tip van Maarten: Vooral de tips op het forum opvolgen. :D
      EOS, oktober 2008, metallic grijs, 2l FSI 150 pk, zwart leder, Navi Pioneer navman f900bt
    • Re: Natte bodemplaat kofferruimte.

      Klopt Maarten.
      Het is inderdaad een condens probleem. Na diverse malen de auto wassen (ook met hoge druk) blijft het droog in de kofferbak. Als het buiten koud en vochtig is wordt de onderkant van de bodemplaat in de kofferbak drijfnat. Dan zie je ook condens op de (koude) brandblusser. Maar ook plastic zakken en de hoes van het windscherm die op de bodemplaat in de kofferruimte liggen worden dan nat.
      Ik heb tot een paar dagen geleden een vochtvreter (Bison) in de auto gehad. Deze is nog nooit nat geweest dus het klimaat in de hele binnenruimte is droog.
      Ik ga eens kijken of ik een ventilatierooster in de bodemplaat kan zetten. Volgens mij is het probleem dan weg of aanzienlijk minder.
      Ik heb ook het ski luikje in de rugleuning van de achterbank een paar weken open gelaten. Dat scheelt natuurlijk ook. Maar ik doe dat alleen in het najaar/de winter.

      Ik heb dat flapje (ik dacht dat het een kruisje in de opening was) nog niet verwijderd. Ik ga kijken of het een beetje bereikbaar is in de wielbakken.
      Bedankt voor je berichtje :smt023

      Grz Nico