Te lage batterijspanning

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Te lage batterijspanning

      Vanmorgen na een verlengd weekend: startprobleem.

      Alle lampjes van het dashboard en de middenste display flikkeren bij het aanmaken van het contact.
      Na de eerste paniek en telefoon naar de garage zou het kunnen liggen aan een te lage batterijspanning, na het meten: 9,5V. Dus inderdaad te weinig voor te starten.

      Nu de vraag: waar verlies ik stroom?? Aanpassingen die ik heb gedaan:
      - Verlaging, velgen en grill: denk niet dat hier het probleem zit
      - Dakmodule Smarttop: is eigenlijk plug en play, dus volgens mij ook geen probleem
      - Versterker: zou de logische verklaring zijn, moest hij recent zijn ingebouwd maar is toch al ongeveer een klein jaar aanwezig. En is geschakeld met zijn remote op de sigarettenaansteker welke geen stroom heeft zonder contact.

      Zijn er nog andere mogelijkheden waar ik stroom kan verliezen, of hoe/waar kan ik nameten of tijdens het rijden de batterij wel voldoende oplaadt?

      Bouwjaar wagen 2010, 27000km.

      Thanks
    • Hoi David,

      zou je niet makkelijk de spanning op je accu voor en na rijden kunnen meten? Lijkt mij het makkelijkst.

      Hmm, verlaging, velgen en grille - nee zou niet kunnen.
      De dakmodule heeft een zeer laag verbruik - als het anders werkt (stom van mij, met onderspanning natuurlijk niet... :pinch: ), dus heeft gewerkt - zou dat de reden niet kunnen zijn.
      Zeker is wel dat de versterker veel strom trekt, misschien toch iets mis mee?
      Moet wel bekennen dat ik ook niet zou weten hoe je reachter zou kunnen komen wat de oorzaak zou kunnen zijn :hmm: - laaste vasthou: de VW garage dan ^^

      Groeten

      Uwe

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von uwe ()

    • Je moet je stroom (A) verbruik in rust meten.
      Dus - pool los en ampere meter er tussen.
      En een half of zo laten staan, dan pas is auto volledig in rust stand.
      Mijn auto zit op 34mA, onder de 40mA moet goed zijn.
      In het begin zit je op ca 4A, duurt echt even voordat dat volledig zakt.
      Je ziet stuk voor stuk de regel apparaten uitschakelen, de spanning zakt met stappen.
      Groeten, Edwin
    • Dus - pool loskoppelen en meten tussen de - pool en de afgekoppelde draad van de - pool zodat de kring terug gesloten is? Of meten tussen de afgekoppelde - pool en de + pool van de batterij?

      Wat mij vroeger wel is opgevallen is dat bij het openen of sluiten van het dak, enkel met contact (dus geen draaiende motor) ik altijd de melding kreeg "voltage low, please start engine" is het normaal dat die zo snel te weinig stroom heeft of is er inderdaad een probleem (welk ik nog moet identificeren)
    • gisterenavond de wagen nog gestart gekregen met de hulp van startkabels. Heb hem dan even laten draaien. Wat mij opviel:
      - storing esp volgens dashboard
      - motor ging niet boven 2500rpm

      Heb nu deze nacht de + pool afgekoppeld in de hoop alles te resetten.

      Hoeveel uur moet de wagen zonder stroom zitten voor reset?
      Kan een batterijprobleem de motor beperken in rpm?
    • DavidDH schrieb:


      Dus - pool loskoppelen en meten tussen de - pool en de afgekoppelde draad van de - pool zodat de kring terug gesloten is?



      Juist, zo meet je Ampere's.

      Ik heb met mijn eigen Passat vergelijkbare problemen gehad, accu was op zich oke, maar niet genoeg geladen.

      De lader die ik had kon maar enkele Ampere's per uur laden, dan zou de accu er ruim een dag uit gemoeten hebben.

      Die tijd had ik toen niet, nieuwe accu gehaald en na plaatsen nieuwe accu was alles oke.

      Oude accu op een lader gezet met een herstel programma er op, die accu doet het al weer een tijdje in de Eos van mijn moeder nu.

      Dus check je lekspanning, als deze normaal is gewoon een nieuwe accu plaatsen.

      En dan niet meer het dak bedienen zonder draaiende motor.



      Mocht je lekspanning te hoog zijn, ik heb ook eens gelezen van problemen met een raam motor die stroom bleef trekken, ook met contact uit. Maar ik zou eerst idd zaken als versterker en alarm checken.
      Groeten, Edwin
    • Vandaag een toertje gaan rijden, +/- 40km, na de wagen gisteren gestart te hebben gekregen met startkabels.

      bij aankomst 13,4V, so far so good, na een half uurtje en afkoppelen - pool 10,9V ;(

      A gemeten (schommelt tussen de 140 en 186 mA met af en toe een 0mA tussen??) dus veel te hoge waarden, versterker is sinds gisteren afgekoppeld dus daar kan het niet aan liggen.
      Ik laat nu de de - pool nog wat afgekoppeld, misschien heeft het losmaken weer wat functies in gang gezet. Binnen een half uurtje ofzo nog eens nakijken.
    • Hoe lang heb je gemeten?

      Bij een diep ontladen accu is 40Km rijden niet genoeg om deze weer 100% te krijgen.

      Maar de spanning daalt wel wat snel.

      Hoeft niet per se lekspanning te zijn.

      Hoe oud is de wagen?

      Rond de 6 jaar is tegenwoordig niet vreemd om aan een nieuwe accu toe te zijn.

      Mijn moeder heeft zelfs maar 2 jaar met haar accu gedaan, zij rijdt alleen korte stukken.
      Groeten, Edwin
    • Na 2 uur met losgekoppelde -pool, volgende waarden:

      direct na contact met de multimeter +/- 180mA
      na een 30 sec gezakt naar +/- 100mA
      weer een 30 sec later +/- 30mA
      om als laatste stap op 26mA te blijven hangen

      Dus lekspanning zou het dan niet kunnen zijn?


      wagen is nu denk ik 2j oud, wel nog maar 14 maanden in gebruik (heeft in het begin een 4 tal maanden stilgestaan in de garage omdat ik toen nog met een firmawagen reed)

      Wel open of sluit ik het dak regelmatig zonder de motor te laten draaien, vooral tijdens het poetsen. Zou dit een vroegtijdige slijtage van de batterij kunnen veroorzaken?

      Hoe kan je eigenlijk nakijken of de batterij aan vervanging toe is?
      Nu staat ze nog op 12,6V en tijdens draaiende motor op 14V

      Alvast bedankt voor uw advies oele.
    • 30mA is prima!

      Denk dat accu, net als bij mij destijds, gewoon een heel goede oplaadbeurt nodig heeft, evt met desulfatie programma.

      x Je kan er voor kiezen om bv een Optimate of CTEC lader te kopen en de accu eens flink te verwennen door deze volledig op te laden (deze hebben zo'n programma die ik noem).

      Ik heb er 1 voor de motor, alleen nadeel is dat deze maar weinig capaciteit heeft en dus een paar dagen moet staan. Die tijd had ik niet, dus heb nieuwe accu gekocht. Je zou een sterkere auto lader kunnen kopen. Nadeel is dat een goede lader richting accu prijs gaat.

      x Of je vraagt je dealer om je accu een nachtje op de lader te zetten (hebben ze bij mij destijds aangeboden, maar kon wagen niet missen).

      Zoals ik al aan gaf, heb hetzelfde gehad, accu na laten meten, deze was oke, maar flink ontladen.

      Zelfs een rit van 100Km was niet genoeg toen.

      x Of je accu is niet goed genoeg meer, dit kan je na laten meten, dat kan je verder niet zien. Of er moet een indicatie glaasje op zitten, maar die zegt niet alles, die moet iig groen zijn.

      Een te diep ontladen accu is soms niet meer te redden.

      Dat bedienen van het dak op de accu vergt heel veel vermogen, ik zou dat niet meer doen.

      Moderne auto's met bijbehoordende electronika vergen veel van een accu, de tijd dat een accu 8 jaar of zelf langer mee gaat is denk ik niet meer.



      Hoe dan ook, ik zou het niet in lekspanning zoeken.

      Ook niet in de dynamo omdat je met draaiende motor 14V hebt.

      Maar als je de accu na laat meten nemen ze gelijk de dynamo mee, dat is 1 test.
      Groeten, Edwin
    • Ok dan weet ik wat te doen, zal eerst nu eens kijken door mijn indicatievenstertje wat ik zie.

      En dan met de 'slechte' batterij de lekspanning nog eens nakijken met aangekoppelde versterker en alarm actief. Als ik dan nog ongeveer 30mA heb dan weet ik zeker dat er geen lekspanning is.

      Zal dan wel een nieuwe batterij kopen, ev met een hoger vermogen.

      Bedankt oele.
    • @ amazing: radio is nog steeds de standaard wel met uitbreiding van amp en subwoofer in de koffer, maar alle aanpassingen daaromtrend dateren al van een jaartje geleden ongeveer. Dus daar kan niet veel mis mee zijn

      even een update:

      Na een 2 tal weekjes zonder problemen, maandag weer geen gehoor bij het starten. Batterij spanning gemeten, 10V. Dus dan maar weer gaan werken met de reserve-auto. Ineens ook langs de garage gegaan en daar kreeg ik een Ctek 3600 mee.



      Dus zoals oele ook al aangaf: de batterij eens verwennen 8)

      Die gaf bij het aansluiten inderdaad de melding dat de accu te leeg was en begon aan het oplaadprogramma. Dit heeft gelopen tot vanochtend, dus ongeveer een 28u. Vanmorgen groen licht volgens de lader en inderdaad ik ben kunnen gaan werken met de Eos (wel niet het weer voor).

      Hopelijk zijn de problemen nu van de baan en was de accu gewoon te leeg geraakt en niet genoeg bijgeladen van in de week rond te rijden...


      To be continued
    • Vandaag eens bij de accu-zaak gestopt om een en ander te laten checken:

      na een 28u laden is volgens hen de batterij niet het probleem, die waarden waren allemaal in orde. Zij hebben dan nog enkele metingen gedaan en blijkt toch een te hoog ampere na uitschakelen van de wagen. Dus zou er toch ergens teveel aan lekspanning zijn.
      Zij hebben niet gemeten tussen de - pool en de massa kabel, maar hebben een ampere-meter die ze rond de massakabel van de batterij houden en zo de stroom meten: 0,9 - 1 A.

      - auto stond stil (uiteraard)
      - sleutel uit contact
      - niet op slot gedaan, dus alarm niet actief
      - wel stond het dak open

      In deze configuratie zou de wagen na enkele minuten toch in slaapmodus moeten staan dacht ik, het display tussen de tellers was ook uit bij de laatste meting.



      Nu een belangrijke vraag: kan je met behulp van de vagcom nakijken waar ergens zich de verhoogde lekspanning zich bevindt??
    • DavidDH schrieb:

      In deze configuratie zou de wagen na enkele minuten toch in slaapmodus moeten staan dacht ik, het display tussen de tellers was ook uit bij de laatste meting.
      Nee, dat duurt echt veel langer.
      Ik heb bij mijn wagen de meter er gewoon tussen (heb niet zo'n Ampère tang zoals jij noemt) laten zitten en ben een bakje gaan doen.
      Je moet zeker 10 min wachten, maar 20 is beter.
      Alles kan een verhoging veroorzaken, ook het openen van je motorkap net voor het meten bv.
      Met vag com kan je voor zover ik weet geen lekspanning meten, immers het contact moet dan aan staan.

      Zo'n CTEC heeft als het goed is ook een programma die na het laden meet in hoeverre de accu in staat is om spanning vast te houden voor een bepaalde tijd.
      Als de accu in die periode aangesloten in de auto stond, zal dit geen 'groen licht' geven op de lader als je daadwerkelijk verlies hebt.
      Groeten, Edwin
    • Ik heb inderdaad de accu tijdens het laden gewoon aangesloten gelaten in de wagen. En na die 28u was het lampje groen. Ik zal dit weekend nog eens een amperemeting uitvoeren op volgende wijze:

      - -pool massa kabel afkoppelen
      - multimeter tussen de -pool en massakabel bevestigen en ertussen laten zitten
      - dan om de zoveel tijd eens gaan kijken welke waarden hij geeft...