Aansluiten smarttop

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Aansluiten smarttop

      Hallo allemaal,

      Heeft iemand een idee hoe ik de smarttop van voeding kan voorzien zonder gebruik te moeten maken van de bijgeleverde t-taps?
      Ik heb eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in die t-taps gezien deze toch enige schade toebrengen aan de draad waarop ze bevestigd worden. Ik vraag me ook af, als je ze erop gaat nijpen, of de draad niet per ongeluk doormidden geknipt kan worden (of is deze vrees onterecht? Heb echt geen ervaring met die dingen.).
      Anderzijds wil ik ook niet dat mijn garantie in gedrang komt doordat men kan ‘zien’ dat er met de draden geknoeid is….

      Ervaringen, advies, tips,…. is meer dan welkom :D !

      Thx,
      Vincent
      :eosbraun: :vw: EOS 2.0 TDI BMT -140PK - 05/2012 - black oak brown - zwart leder - RNS315
    • Hey Edwin,

      Ik heb even nagedacht over je tip 'niets doen'...., en gelukt! :D :D
      Geen kabel moeten doorprikken, aanpassen solderen of bijtrekken, wel een herlaadbaar 12v batterijtje in de koffer geplaatst en daarop aangesloten (ja, beetje vergezocht maar ik wou echt de electronica niet aanpassen of beschadigen ;( )
      De kit kan verwijderd of terug aangesloten worden in amper 10 min. en dit zonder enig spoor na te laten! :pleasantry:

      Groeten,
      Vincent
      :eosbraun: :vw: EOS 2.0 TDI BMT -140PK - 05/2012 - black oak brown - zwart leder - RNS315
    • Hey Joël,

      Van electronica heb ik echt niet veel kaas gegeten, geloof me.....vandaar het batterijtje ^^
      Wel iets over het hoofd gezien. Als de smarttop module geen voeding krijgt dan kan je het dak gewoonweg niet bedienen. Het zou dus moeten lukken dat tijdens het openen of sluiten van het dak, de batterij zonder spanning komt te zitten met als gevolg dat het dak halfopen komt staan en je er geen beweging meer in krijgt. Ik zal dus best een kabeltje voorzien zodat ik in dergelijk 'unlikely event' het dak via het 12V-stopcontact alsnog kan bedienen.
      Ben ook benieuwd hoe lang de batterij zal meegaan vooraleer hij opgeladen moet worden.... ?(

      Grtjs,

      Vincent.
      :eosbraun: :vw: EOS 2.0 TDI BMT -140PK - 05/2012 - black oak brown - zwart leder - RNS315
    • Hey Edwin, Voordat ik de batterij had aangesloten (de smarttop was volledig geïnstalleerd, behalve dan de voeding) heb ik getest of ik het dak via de knoppen op de middenconsole nog kon openen, maar het reageerde totaal niet. Blijkbaar wordt de 'OEM' canbus communicatie voor het bedienen van het dak onderbroken als de smarttop module niet onder spanning staat. Ik ga het voor alle zekerheid nog eens testen deze avond, misschien heb ik iets over het hoofd gezien.... Grtjs, Vincent
      :eosbraun: :vw: EOS 2.0 TDI BMT -140PK - 05/2012 - black oak brown - zwart leder - RNS315
    • Zoals ik al dacht, als de smarttop geen spanning meer krijgt dan kan je het dak gewoonweg niet meer bedienen....


      Joël, geloof me, het leest allemaal veel complexer dan wat het eigenlijk is. De smarttop module installeren is echt niet moeilijk. je moet een fiche achteraan in de wagen lostrekken, deze aansluiten op smarttop en vervolgens een kabeltje van de smarttop met een gelijkaardige fiche aansluiten op de wagen. Als je ooit met legos gespeeld hebt dan kan je een smarttop installeren. :D Het meer vervelende werk (maar achteraf gezien valt het allemaal best mee) is het losmaken van de binnenbekleding in de koffer.

      Grtjs, Vincent.
      :eosbraun: :vw: EOS 2.0 TDI BMT -140PK - 05/2012 - black oak brown - zwart leder - RNS315
    • Nee joh, dit is nog maar hobby werk....
      Vincent, als je het echt netjes wil doen pak je spanning van je zekering kast.
      Je moet wel draad trekken, maar is meest nette optie.
      Zo doe ik het ook altijd, volgens OEM schema.
      En is minder moeilijk dan het lijkt.
      Kwestie van beschikbare positie in zekering kast vinden en draad bij prikken. Okey, iets meer werk dan dat, maar daar komt 't wel op neer.

      En als je dit boven de pet gaat, je kan altijd op je draden naar je batterij een aftak/verloop maken naar je 12V stekker zoals ik al eerder zei.
      Dan kan je altijd je dak bedienen.
      Groeten, Edwin
    • Handleiding met foto's vind je hier: http://www.mods4cars.com/sms/shop/index.php?q=bWFudWFscy92b2xrc3dhZ2VuL1NUTEZWTjE=&p=b3JnYT1zbWFydHRvcCZncm91cD0xJmxhbmc9MiZjdXJyPTE=&action=manuals Als je de bijgeleverde t-taps gebruikt dan kan je idd aftappen van een andere kabel. De t-tap is een connector die je met behulp van een knijptang op een kabel kan knijpen. De mesjes in de t-tap snijden dan door de isolatie heen en maken contact met de metalen draad. De smarttop module is voorzien van een kabel met connector die op de t-tap aansluiting past. Zoals Edwin al aangaf is de properste oplossing een kabel te trekken vanuit de zekeringskast. Geen van beide oplossingen zag ik zitten dus heb ik maar een herlaadbaar 12v batterijtje aangesloten. Dit bevindt zicht in de ruimte van het skiluik, makkelijk bereikbaar en aansluitbaar op het 12v stopcontact achterin de wagen, voor het geval de module zonder spanning kom te zitten. In vermoed dat ik de batterij continue kan laden via de 12v aansluiting, dat moet in nog even navragen, ben zelf geen electronica/batterij expert... Voordeel van deze oplossing is dat je de module met batterij in amper 10min. kan wegnemen en totaal geen spoor nalaat, kwestie van garanties niet in het gedrang te brengen en discussies met de garage te vermijden. Moest de wagen niet meer in garantie zijn dan zou ik waarschijnlijk de t-taps gebruikt hebben..... Btw, installatie van de smarttop in vrij eenvoudig, plug-and-play. Grts, Vincent
      :eosbraun: :vw: EOS 2.0 TDI BMT -140PK - 05/2012 - black oak brown - zwart leder - RNS315