Piepend geluid aan schuifdak?

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Piepend geluid aan schuifdak?

      Hallo,

      Ik heb sinds kort af en toe als ik toe rijd met de Eos door een oneffenheid of een put op de weg. Tot er bij het schuifdak precies zo een piepend geluid maakt. Ik ben wel zeker tot het van het schuifdak komt want van het moment tot ik het schuifdak open zet of op kiep. Dan is het weg. En het gekke is tot het soms een tijd niet meer te horen is en dan opeens is het er weer als ik cabrio heb gereden ofzo. Is echt zeer vreemd. Zou het iets te maken kunne hebben met de sluitingsrubbers ofzo? aan het schuifdak? Want ik heb de auto nu net een jaar en aan de rubbers heb ik nog niets van onderhoud gedaan. Dacht eerst tot het het klein windschermpje was dat het geluid veroorzaakte, maar dat heeft er volgens mij niets mee te maken. Graag hoor ik van jullie als jullie iets gelijkaardigs al hebben meegemaakt of wat er misschien tegen kan ondernomen worden? bedankt alvast ;)

      groetjes
      :vw: Eos 07/2011, 2.0 TDI , Deep Black Pearl , Brown interior

      :eosschwarz:
    • uwe schrieb:

      Hoi Bas,

      dit is inderdaad een typisch verschijnsel als de rubbers aan onderhoud toe zijn. Hier de link naar de info van wat en hoe je zou moeten doen klik

      groeten

      Uwe

      Hoi Uwe,

      Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de link eens bekeken maar die pdf is enkel in het engels ? Ik had nu een setjes met drie doekjes gevonden nog dat had ik toen bij de auto gekregen dat is ook voor het onderhoud van de rubbers.En nu heb ik het daar al eens mee gedaan dus die voorste rubber van het schuifraam en die achterste. Nu ben ik eens benieuwd als het geluid al wat weg is. Maar moeten echt alle rubbers van de auto worden behandeld? of enkel die van het schuifraam? Want bij die doekjes stond tot alleen aan het schuifraam zou moeten gedaan worden en dat het zeker niet mocht gebruikt worden voor de rubbers aan het venster.

      Grtz




      uwe schrieb:

      Hoi Bas,

      dit is inderdaad een typisch verschijnsel als de rubbers aan onderhoud toe zijn. Hier de link naar de info van wat en hoe je zou moeten doen klik

      groeten

      Uwe
      :vw: Eos 07/2011, 2.0 TDI , Deep Black Pearl , Brown interior

      :eosschwarz:
    • Hoi Bas,

      Ik onderschrijf de tip van Uwe m.b.t. het onderhoud aan de dakrubbers. Maar ook de overige rubbers.
      Zoals je ook in de handleiding van de auto (heb ik voor je bijgevoegd) zult zien heeft de Eos 3 soorten rubbers die elk een eigen wijze van onderhoud nodig hebben.
      Dat je de doekjes niet moet gebruiken op de raamrubbers (zie B in de bijlage) heeft niets te maken met het effect op de rubbers zelf.
      Maar als je die rubbers invet heb je de hele zomer vette strepen op je ruiten en daarom wordt dat afgeraden.

      Die doekjes die je bedoeld heb ik ook gebruikt. Die kreeg ik bij de levering van mijn Eos. Op zich niets mis mee maar voor goed onderhoud minder geschikt.
      Ik adviseer je om een eenmalige investering te doen (voor meerdere jaren) en bij de dealer een flesje Gleitmittel G 052 172 A aan te schaffen.
      Is wel prijzig maar je hebt er lang plezier van. Spaarzaam maar wel regelmatig de rubbers van je schuifdak en kanteldak behandelen.
      Geen lekkage en geen gepiep meer. En je voorkomt onkosten op de langere termijn.

      Succes en grz
      Nico
      Dateien
    • Nico schrieb:

      Hoi Bas,

      Ik onderschrijf de tip van Uwe m.b.t. het onderhoud aan de dakrubbers. Maar ook de overige rubbers.
      Zoals je ook in de handleiding van de auto (heb ik voor je bijgevoegd) zult zien heeft de Eos 3 soorten rubbers die elk een eigen wijze van onderhoud nodig hebben.
      Dat je de doekjes niet moet gebruiken op de raamrubbers (zie B in de bijlage) heeft niets te maken met het effect op de rubbers zelf.
      Maar als je die rubbers invet heb je de hele zomer vette strepen op je ruiten en daarom wordt dat afgeraden.

      Die doekjes die je bedoeld heb ik ook gebruikt. Die kreeg ik bij de levering van mijn Eos. Op zich niets mis mee maar voor goed onderhoud minder geschikt.
      Ik adviseer je om een eenmalige investering te doen (voor meerdere jaren) en bij de dealer een flesje Gleitmittel G 052 172 A aan te schaffen.
      Is wel prijzig maar je hebt er lang plezier van. Spaarzaam maar wel regelmatig de rubbers van je schuifdak en kanteldak behandelen.
      Geen lekkage en geen gepiep meer. En je voorkomt onkosten op de langere termijn.

      Succes en grz
      Nico

      Hoi Nico,

      Bedankt voor je reactie en de bijlage. Zover als ik de bijlage snap(duits is niet geweldig) moeten dus die rubbers aan het schuifdak onderhouden worden en de deurrubbers en die aan de ramen. Van de rest van de rubbers van het dak kan ik toch niets terugvinden? Ik heb nu de rubbers van het schuifdak gedaan met die doekjes en ik het het irriterende geluid toch niet meer gehoord. Maar dat middel wat jij zegt dat is dat een soort spray of is dat vloeibaar of hoe? En om de hoeveel tijd zou dat dan eens moeten gedaan worden? Want toen ik de eos kocht zei de verkoper mij tot dat gewoon eens moest gedaan worden als de auto eens op onderhoud ging. tot die rubbers eens ingevet moeten worden. Maar die pdf dat kan ik dus normaal ook gewoon terugvinden in mijn handleiding van de wagen?

      Grtz
      :vw: Eos 07/2011, 2.0 TDI , Deep Black Pearl , Brown interior

      :eosschwarz:
    • Hoi Bas,

      Graag gedaan.
      Ik neem aan dat je zelf een Nederlandstalige handleiding hebt? Dezelfde pagina tref je daar in aan (in het Nederlands ;) )

      Het door mij bedoelde middel is een flesje met (Krytox) olie van VW.





      Het kost ongeveer 50 euro maar gaat jaren mee. Mits, en zo hoort het ook, spaarzaam gebruikt.
      Ik kan het belang van goed en regelmatig onderhoud niet meer benadrukken en adviseer je de rubbers minimaal 1x per jaar te reinigen/behandelen.
      De rubbers van het CSC-dak zou je 2x per jaar kunnen doen omdat die meer blootstaan aan zon, regen en vuil.
      Denk ook aan een regelmatige controle/reiniging van de afwateringsslangen tussen schuifdak en wielbakken.
      Succes!

      Grz Nico
    • Nico schrieb:

      Hoi Bas,

      Graag gedaan.
      Ik neem aan dat je zelf een Nederlandstalige handleiding hebt? Dezelfde pagina tref je daar in aan (in het Nederlands ;) )

      Het door mij bedoelde middel is een flesje met (Krytox) olie van VW.

      Het kost ongeveer 50 euro maar gaat jaren mee. Mits, en zo hoort het ook, spaarzaam gebruikt.
      Ik kan het belang van goed en regelmatig onderhoud niet meer benadrukken en adviseer je de rubbers minimaal 1x per jaar te reinigen/behandelen.
      De rubbers van het CSC-dak zou je 2x per jaar kunnen doen omdat die meer blootstaan aan zon, regen en vuil.
      Denk ook aan een regelmatige controle/reiniging van de afwateringsslangen tussen schuifdak en wielbakken.
      Succes!

      Grz Nico


      hey Nico,
      bedankt, ik had eens in de handleiding gekeken en idd die pagina stond er net hetzelfde in in het nederlands. Met ook het onderhoudsmiddel dat jij ook voorschreef. Maar tot je met zo een klein potje zolang kunt toe komen? Dat is druppeltje per druppeltje dan :)
      grtz
      :vw: Eos 07/2011, 2.0 TDI , Deep Black Pearl , Brown interior

      :eosschwarz:

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von uwe ()

    • Klopt Bas, het is inderdaad druppeltje voor druppeltje.
      Zo spaarzaam mogelijk insmeren is niet alleen goedkoper maar geeft ook het beste resultaat.
      En je voorkomt dat de overtollige olie nog een tijdje uit de rubbers komt en over je dak loopt (wat ik de eerste keer had :) )

      Grz Nico
    • Dat kan natuurlijk.
      Dan ben ik benieuwd naar de reden WAAROM :this: Krytox volgens jou niet goed zou zijn voor rubbers.

      Het is best mogelijk dat er betere producten zijn. Maar hou er rekening mee dat bepaalde grondstoffen worden afgeraden.
      Mocht je een onjuist middel gebruiken ga je dat pas na langere tijd merken. En dan gaat het kosten.....
      Wees dus erg zeker van je zaak.

      Maar als je een advies hebt dan horen wij die natuurlijk graag. Met alleen een merknaam kunnen we niet zoveel.

      Grz Nico
    • ik weet ook niet wat mis zou zijn met Krytox. :smt102

      Belangrijk is dat het een uitstekend glijmiddel is waardoor je geen geluid meer hoort als rubber op rubber wrijft.

      Verder moet het niet makkelijk wateroplosbaar zijn om lang genoeg zijn werking te doen (glycerine is bv wateroplosbar)

      Ook wil je niet dat het de rubbers aantast zo als dat silicone doet.

      Het zou ook geen vuil aan moeten trekken en vasthouden.

      In allen belangen is Krytox uitermate best geschickt. :ueberr:

      Groeten

      Uwe
    • Hoy mannen,
      ik ken dat probleem ook en het ligt jammer genoeg niet aan de rubbers :smt017 ; bij mij toch niet.
      Het is het horizontaal gedeelte dat je omhoog kan duwen wanneer je met open dak rijdt.
      Als ik er mijn vinger in de hoek tegen hou of er een papiertje tussen wring, dan is het gedaan.

      Dus het probleem is nog niet opgelost.

      Groetjes
      Stanne :eosweiss:
    • He Joël,

      ....... :D

      Nu je die windvanger noemt geloof ik inderdaad dat hij dat bedoelde :smt023

      He Stanne,
      Je moet even kijken naar de twee rubber dopjes op de hoeken :search: . Tussen de horizontale stijl van de voorruit en het horizontale aluminium van de windvanger.
      Die veroorzaken nog wel eens problemen.
      De mijne heb ik maar weggehaald en die worden nog vervangen (binnen garantie)
      Ze piepen bij mij niet maar vervormen en laten los.
      Mogelijk is dat de oorzaak. Laat je het nog weten?


      Grz Nico

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Nico ()

    • Nu en dan eens een piepje of een kraakje horen lijk mij niks abnormaal bij cabrios, zolang het geen continu geluid wordt. Niet vergeten dat je met een flexibel dak boven je kop zit dat sowieso onderhevig is aan allerhande factoren waar vaste daken geen last van hebben. Sent from my iPad using Tapatalk HD
      :eosbraun: :vw: EOS 2.0 TDI BMT -140PK - 05/2012 - black oak brown - zwart leder - RNS315