"oranje storingslampje met spiraal" licht nu en dan op, en de wagen rijdt dan in noodloop

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Heb de foutcode kunnen bemachtigen, en die is "P0299" en staat voor "Laaddrukregeling regelgrens niet gehaald (te lage druk)"

      Hier kan je de hele uitleg lezen indien interesse

      gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html

      En hier kan je eventueel alle foutcodes lezen, kan ooit misschien nog eens handig zijn...

      gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst.html
      :eosweiss: VW Eos Wit 2009 2.0Tdi :eosweiss:

      18"zwarte tomason velgen+zwarte GT grill
    • Deze auto heeft dus echt kuren, de witte rook is verdwenen, de foutmelding "motorstoring" ook... De auto trekt beter dan ooit tevoren...dus het was zeker niet de koppakking of de turbo... heb wel de raad opgevolgt die ik gevonden had


      • een paar keer per week die variabele schoepen goed laten werken zodat de kans een stuk kleiner is dat ze (te) stroef gaan bewegen, of vast gaan zitten. In de praktijk: in de 2e, 3e of 4e versnelling, tussen 2000 en 3000 rpm (niet lager dan 2000 rpm vanwege de krachten op de aandrijflijn) regelmatig spelen met het gaspedaal (5x van 0% tot 100% en terug binnen 30 seconden). De schoepen moeten dan maximaal bewegen om aan de vraag van het gaspedaal te voldoen.
      • de turbo goed doorblazen met hete uitlaatgassen zodat de boel schoon brandt. Let op: dit alleen doen als het blok door-en-door warm is en als je het blok goed 'aanspreekt' dan is dat pas na minimaal 15-20 minuten het geval, houdt 30 minuten aan voor de veiligheid. In de praktijk: in de 3e of 4e versnelling, 1-2 keer per week plankgas de toerenteller doorlopen tot maximaal 300 rpm onder de rode streep. De turbo wordt dan door de hete uitlaatgassen goed schoon gebrand. Pas op! Als je plankgas het toerenbereik doorloopt met een turbo waarvan de schoepen al vastgekoekt zitten, dan is de kans groot dat je schade maakt (turbo opblazen); wees dus voorzichtig.
      • wat ook misschien (!) helpt is af en toe een flesje diesel reiniger in de tank te doen. Als het blok goed warm is, gooi dan de inhoud van het hele flesje (ca. 400 ml) in de tank die maximaal half vol is, liever nog als er 15-20 liter in zit. Laat daarna de auto flink werken, blaas 'm goed schoon voor de tijd van die tankinhoud! Het bekendste spul daarvoor is waarschijnlijk 'advanced diesel fuel conditioner' van Forté, maar er zijn meer merken bv. Bardahl, Petromark, Wynn's.
      • af laten koelen. De turbo wordt heel warm als de motor fors wordt belast. Zet je de motor meteen na die belasting uit, dan is er geen koeling meer van olie en lucht waardoor de turbo zijn hitte (vrijwel) niet meer kwijt kan. Daardoor verbrandt de olie die op de lagers zit, wanneer je 'm dan weer start krijg je extra slijtage. Dus: na een forse belasting nooit meteen uitzetten, maar eerst een paar kilometer rustig laten uitlopen, eventueel daarna nog 20-30 seconden stationair laten draaien.
      • rijdt niet altijd rustig met weinig gas (Cruise Control) in een (te) lage versnelling met te weinig toeren; je turbo roet hierdoor dicht waardoor de schoepenverstelling vast gaat zitten of zwaar gaat lopen. Ofwel: rij niet teveel beneden de 2000 rpm, trek regelmatig even door in de versnellingen dan krijg je niet snel problemen met vastzittende schoepen.
      • je TDI heel weinig gebruiken is ook niet zo goed: door vocht krijg je roestvorming inwendig in de turbo waardoor de schoepen ook vast kunnen gaan zitten. Dat is geen onbekend probleem als een TDI aangekocht wordt die al een tijd bij de dealer staat.
        ... misschien heeft het geholpen of is dit toeval... ik wacht toch nog enkele dagen af want ik verwacht dat dit niet zomaar opgelost kan zijn.... wordt zeker vervolgd!
      :eosweiss: VW Eos Wit 2009 2.0Tdi :eosweiss:

      18"zwarte tomason velgen+zwarte GT grill
    • Hoi Broncky

      Ik heb zelf geen diesel maar heb het verhaal met aandacht gelezen.
      De bron ken ik niet en ik ben geen techneut maar het lijkt mij wel een goed verhaal.
      Heel aannemelijk b.v. dat nog even rustig uitrijden na een snelle rit in verband met de koeling.
      Volgens mij hebben we hier wel wat aan.
      Bedankt voor het plaatsen.

      Grz Nico
    • Broncky schrieb:

      Inderdaad, als ik nu een boze blik krijg van mijn copilote heb ik tenminste een goeie uitvlucht... :cursing:

      "het is voor de turbo lieveling" :love: en dan maar gas geven :supz:


      ...wel uitkijken met de snelheid, hoor! [video]http://www.youtube.com/watch?v=vfNAzxv7ymI[/video]

      af laten koelen. De turbo wordt heel warm als de motor fors wordt belast. Zet je de motor meteen na die belasting uit, dan is er geen koeling meer van olie en lucht waardoor de turbo zijn hitte (vrijwel) niet meer kwijt kan. Daardoor verbrandt de olie die op de lagers zit, wanneer je 'm dan weer start krijg je extra slijtage. Dus: na een forse belasting nooit meteen uitzetten, maar eerst een paar kilometer rustig laten uitlopen, eventueel daarna nog 20-30 seconden stationair laten draaien.

      Dit is ook wel aan te raden bij benzine motoren. Laat hem bv draaien zolang je nog het dak dicht doet. :thumbup:

      groeten

      Uwe
    • Het is allemaal tegenstrijdig, toch? Ze maken de autos zuiniger, door meer versnellingen - lage toeren. Ook moet alles schoner, dus wordt een EGR klep gemonteerd, waarmee de schadelijke uitlaatgassen deels worden teruggevoerd voor meer optimale verbranding in deellast. Het devies nieuwe rijden: zo snel mogelijk, met lage toerentallen, op de eindsnelheid zien te komen. Voor een diesel dus proberen met 3/4 gas accelereren tot telkens maximaal 1700 a 2000 toeren.

      Tot zover de theorie, dan de praktijk:

      EGR kleppen verroeten blijkbaar waar je bij staat, met name door deellast. Ook de Turbo schoepen kunnen niet goed tegen roet (met mame door de EGR klep in deellast!) Meer en meer mensen bypassen deze klep zodat de uitlaat roet sterk afneemt en de acceleratie weer goed verloopt. Met geweld optrekken in lage toeren, wordt gezegd dat dit geweldig slecht is voor alle krachten die op lagers en krukassen komt te staan. Kortom: tegenstrijdige adviezen tussen zuinig rijden en wat goed is voor de auto.

      Mijn eigen praktijk? Ik heb een benzine Eos (TSI) dus geen gedoe met EGR kleppen en veel roet. Maar ik heb ook een Passat TDI met ruim 350.000 km op de teller, voor werkverkeer, alle jaren in bezit. Alle km's gereden volgens het 'nieuwe rijden'. Altijd netjes warmrijden, zelden kom ik boven de 2000 RPM en optrekken altijd met 70-80% gas tot maximaal 1700 RPM, soms 2000. Da's voor deze 132pk dus snel van de plaats maar ook enorm zuinig met een gemiddeld verbruik van 1 op 19,5 of beter. Goed anticiperen, op tijd gas los en weinig remmen. Resultaat na alle km's: 3e set remmen (blokken), 4e distributieriem, 1 set schokdempers, eerste Turbo (nooit vervangen) geen olie verbruik, geen waterverbruik en pas recent het eerste defect: kabeltje van de verstuivers. Kortom: geen motorschade door lage toerentallen, geen schoepen van de turbo vast, geen EGR klep verstopt.... Ik denk dat ik lekker zo door blijf rijden, op naar de 5 ton!
    • Broncky schrieb:

      Joël schrieb:

      Hey Broncky!

      zo lang heb jij je auto toch nog niet he? Heb je geen garantie meer?

      Nee inderdaad, we hebben hem nog niet zo lang, maar hebben hem particulier gekocht... dus zonder garantie.
      Particulier wil daarom niet per definitie zeggen zonder garantie. Ook een particulier kan aansprakelijk gesteld worden als hij iets verkoopt met een verborgen gebrek.
      Het aantonen en gelijk krijgen ligt wel een stuk moeilijker dan bij dealer die verplicht garantie moet geven... maar niet onmogelijk. Natuurlijk moet het allemaal wel de moeite waard zijn.
    • Inderdaad, ik zou de particuliere verkoopster van de wagen kunnen aanspreken erover... maar ben er vrij zeker van dat de problemen te maken hebben met het feit dat de wagen in de wintermaanden heeft buiten te koop gestaan, en dan ook nog enkele weken wachten eer ik het PVG plaatje had (waar sommigen het relaas van kennen).

      Dit samen met de rijstijl van mijn vrouw... korte afstanden en koude motor waardoor veel met lage toeren wordt gereden is volgens mij de oorzaak van het probleem.

      Ik zeg de afspraak met de "stealer" die ik heb voor 3 september vandaag nog af omdat hij het niet meer heeft gedaan... het lampje van de uitlaatgassen is ook uit en de noodloop is ook gedaan.

      De "stealer" in de buurt ziet me wel nooit meer in zijn garage want ik vind dat die 700 euro mij bespaard hadden kunnen gebleven.

      In elk geval allen bedankt voor de raad en het luisterend oor... vandaag lekker weertje hier. Straks het dakje open en dan beete toeren... en af en toe een stoplichtrace om de turbo op proper te houden :D :s12
      :eosweiss: VW Eos Wit 2009 2.0Tdi :eosweiss:

      18"zwarte tomason velgen+zwarte GT grill
    • zo, nog eens bij de stealer geweest, die rekende mij nog eens 126 euro aan om de wagen uit te lezen en beweert dat er nu nieuwe problemen uitgelezen zijn en dat het niet meer die egr klep is maar een drietal andere dingen. :dash:

      Kosten volgens hem: 1200 euro zonder werkuren. :nono:

      Ben de auto gaan halen, zet er testaankoop op om nog iets van mijn geld terug proberen te krijgen. Ga nu naar een plaatselijke garagehouder die me vertelde er eens naar te kijken en die ik niet zou moeten betalen als hij hem niet gemaakt krijgt.
      Dat is pas service!!!

      Wordt vervolgd!
      :eosweiss: VW Eos Wit 2009 2.0Tdi :eosweiss:

      18"zwarte tomason velgen+zwarte GT grill