Angepinnt DIY Afwatering A stijl

Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

  • Re: Lekkage A stijlen

    ...2 monteurs een hele dag? :smt017 dat is erg veel...

    Voor mensen die er (bij hun EOS :wink: ) problemen met lekkage aan de a-stijlen hebben:

    - kijk goed waar het water binnen komt
    - misschien is een behandeling van de rubbers al voldoende om het probleem te verhelpen

    kijk goed, is het hier?
    wasser6k2zdteb%20%28Small%29.jpg
    dan zou het kunnen dat de dichting van de waterafvoer over de a-stijlen niet goed dicht is:
    Ablauf%20Fahrzeug.jpg

    aan het stukje aan het dak zit een rubberen ring die vergelijkbaar is met die van een Gardena tuinslangkoppeling
    Ablauf%20Dach.jpg

    misschien is de afvoerleiding losgeraakt
    Ablauf%20vo.%20li..jpg

    Om dit probleem te verhelpen zou je geen dag nodig moeten hebben

    (fotos vanaf het D-EOS-forum)

    groeten

    Uwe
  • Re: verwijderen bekleding A stijl

    Ik heb t even opgezocht.
    Hier is de originele beschrijving;
    Uitbouwen
    – Contact uitschakelen.
    – Zonnekleppen uitbouwen → Subhoofdstuk.
    – Binnenspiegel uitbouwen:
    t Binnenspiegel → Subhoofdstuk
    t Binnenspiegel met regensensor → Subhoofdstuk
    – Schakelaareenheid en de lampen in de bekleding van de dakdwarsdrager uitbouwen → Rep.-groep96.
    – Onderste bekleding dakdwarsdrager uitbouwen → Subhoofdstuk.
    – Bekledingen van dakpunten uitbouwen → Subhoofdstuk.
    – Dashboardafdekkingen aan zijkant uitbouwen → Subhoofdstuk.
    – Middelste bekleding A-stijl uitbouwen → Subhoofdstuk.

    – Bekleding bij bevestigingsclips -1- naar binnen uit de montagegaten trekken -pijl A-.
    AanwijzingVoor een beter overzicht zijn bevestigingsclips -1- in de afbeelding uitgebouwd weergegeven.
    – Bekleding uit de verstevigingsstrip van het portierrubber losmaken -pijlen B-.
    – Bekleding uit voorste montagegat in het dashboard trekken -pijl C-.
    – Bekleding naar boven uit de montagegaten trekken -pijl D-.

    Is dus meer werk dan je zou denken.
    Dateien
    • eos%20stijl.jpg

      (43,09 kB, 206 mal heruntergeladen, zuletzt: )
    Groeten, Edwin
  • DIY afwatering A stijl

    Ik had aan de bestuurderskant een lekkage aan de A stijl. Wat bleek, was dat het koppelstuk dat in de A stijl zit lekte.
    Deze heb ik dichtgekit en daarmee was de lekkage helemaal verholpen.

    Uit voorzorg ook de bijrijders kant gedaan. Was klaarblijkelijk geen overbodige luxe, want die was ook al lek. Alleen zat daar het lek aan de bovenkant van het slangetje (dus gelukkig nog geen last van).
    Het is een eenvoudig klusje, daarom heb ik er een paar foto's van gemaakt.

    Tijd: 30 minuten
    Het dak moet open!
    Benodigdheden: Torx 15, schroevendraaier, poetsdoek en kit:



    Allereerst de plaats waar de lekkage waarneembaar is:


    Dan als eerste de zonneklep verwijderen. Aan de voorkant zit een klepje wat je eenvoudig met een schroevendraaier opent:


    Daarna de Torx 15 losdraaien. De hele klep is nu los op de stekker van de spiegelverlichting in de zonneklep na:


    Stekker van de spiegelverlichting:


    Dan de rand bovenaan het raam recht naar beneden duwen (zit met klemmetjes vast) kan gewoon met je handen:


    Daarna de kap waar het dak in valt ook recht naar beneden duwen (zit met klemmetjes vast) kan gewoon met je handen:


    Om wat meer 'speelruimte' te hebben moet je de kap van de A stijl ook lostrekken. Dit doe je door deze met je handen naar binnen te trekken. Hier is te zien hoe die bevestigd zit. Het zijn gewoon weerhaakje, dus geen schroeven:


    Nu kun je langzaam maar zeker de kap waar het dak in valt eruit wurmen. Beetje heen en weer en kijken hoe de haakjes zitten:


    dit is die kap waarbij je goed kunt zien hoe de haakjes zitten:


    Nu zie je de slang waar het water doorheen gaat goed zitten:


    Het koppelstuk kun je er eenvoudig aftrekken:


    Hier kun je goed zien dat bij mij aan de bijrijders kant de slang ook losgekomen is van het koppelstuk.
    Hier had ik het geluk dat dit losgekomen stuk aan de bovenkant zat, dus (nog) geen lekkage:


    Even geprobeerd of ik de slang goed door kon blazen. Dat ging prima, dus geen verstoppingen.
    Wel even goed schoongemaakt voordat je er kit op smeert:


    Daarna rondom de kit aangebracht en meteen weer terug geplaatst, dan kan de kit opdrogen in de houding waarin die hoort:




    Ik heb wel eens gelezen dat je ook het koppelstuk vast kunt kitten aan de de flens waar die op komt, maar dat leek mij overbodig. Zat goed vast namelijk.

    Tot slot een kwestie van alles weer inbouwen in omgekeerde volgorde.
    Het lastigste daarbij is nog de kap waar het dak in komt weer netjes op zijn plek krijgen, maar met een beetje passen en meten (en een beetje buigen) lukt dat wel :smt023
    Let even goed op dat de rubbers aan de A stijl weer goed om alle kappen heen vallen :search: anders krijg je daar weer een lekkage van :whistling:

    Veel plezier weer met droog rijden :thumbup:
  • DIY Afwatering A stijl

    Ik heb hier een klein aantal berichten van on der andere Oele en Mac geplaatst die getailleerd uitleggen hoe een probleem met de afwatering in de A stijl opgelost kan worden.

    Het hele verhaal lees je hier: klik en ook hier klik

    Uwe

    Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von uwe ()