Water in koffer door afvoerleiding dak

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Water in koffer door afvoerleiding dak

Vandaag ontdekt dat ik water in de koffer krijg.
      Dankzij dit forum al enkele dingen kunnen nakijken, en ik vermoed dat het komt door de afvoerleiding rechtsachter aan het dak.
      Daarnet even getest: als ik er water in giet blijft dit gewoon staan, links loopt het door en komt het aan het achterwiel uit de Eos.

Dus afvoerleiding rechtsachter is verstopt... iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of beter direct naar de garage?

Alvast bedankt.
      :eossilber:
    • Hoi Hanzie,

Doorblazen met luchtdruk en e.v.t. doorspoelen met water (daarna).
      De verstopping zit het meest waarschijnlijk voor het kruisje aan het einde van de slang.
      Vergeet niet om eerst het kruisje te verwijderen in de wielbak. :this:
      Mocht dit niet lukken dan zou je een kunststof draadje misschien eerst door de verstopping kunnen prikken?

Uwe heeft eerder wat foto's geplaatst:
      eos-forum.nl/index.php?thread/…&highlight=slang#post7272

Naar de garage lijkt mij onnodig. Die zullen hetzelfde gaan doen maar wel voor een pittige rekening :s18 ........

Succes en grz
      Nico

The post was edited 1 time, last by Nico ().

• Het probleem is dus niet opgelost.
      Vandaag toch maar effe volledige binnenbekleding gedemonteerd en de oorzaak van het probleem gevonden.
      Het bakje in de koffer (volledig aan de zijkant, waar de bumper aansluit, staat vol water. Zie fotos. Ik zie hier ook een zwart klepje voor verluchting. ik vermoed dat het water langs daar binnen kan.
      Iemand een idee??

:cry: :cry: :cry:

Foto van de volledige zijkant, met rechts achteraan de opening

Dit vak staat volledig onder water:

Op volgende fotos is het klepje te zien, waarlangs het water (vermoedelijk) binnen komt:

De achterbumper is enkele maanden geleden vervangen geweest... misschien heeft het daar mee te maken?
      :eossilber:
    • Hoi Hanzie,

das wel een rare plek, ben je zeker dat het via dat zwart klepje zou kunnen komen? Heeft dat wel een verbinding naar buiten?

Ik moet wel bekennen dat ik niet weet waar en hoe de achterbumper vast wordt gezet maar ik heb twijfels dat het ermee te maken zou kunnen hebben.
      Typische plekken voor water in de achterbak zijn anders ook de rubbers van de kofferbak, de achterlichten of het kofferbakslot (het klepje met het VW logo erop).

Groeten

Uwe
    • Hoi Hanzie,

het lijkt inderdaad een ontluchtingsventiel voor de kofferbak te zijn. Er is iemand op het D forum met hetzelfde probleem. Kijk eens hier: klik.

Goed nieuws: het probleem is te verhelpen. VW heeft er een TPI voor.

Groet

Uwe
    • Dag Anja,

je bedoelt denk ik de bekleding links en rechts in de kofferbak?

Ik zou beginnen met de losse bodem en die afscheidingskap. Uit mijn hoofd aan de linker kant zit een schuifje bij het scharnierpunt, als je die loshaalt kun je die hele kap er zo uithalen. Bij dat scharnier zitten ook plastic kapjes met schroefjes vast, haal die ook los.

Dan moet je de kunststof kap aan de achterkant (waar het slot invalt en waar ook de gevarendriehoek inzit en de verlichting) loshalen. Achter de gevarendriehoek zitten 2 van die plastic "dopjes", die moet je er uit halen. Kans is groot dat je ze iets beschadigt, maar je kunt ze bij de VW dealer wel krijgen als ze niet meer bruikbaar zijn. Ik wip ze er altijd met een schroevendraaier uit, met een inbus draaien helpt meestal weinig. Denk erom dat die dopjes uit 2 delen bestaan: je moet eerst het kleine dopje er uit wippen, het andere deel komt daarna makkelijk los. Die kap zit verder onder het rubber geklemt, dat zul je daarna weer ertussen moeten doen, dus kijk eerst even hoe het zit, vooral ter plaatse van het slot. Denk er ook aan de stekker van de binnenverlichting los te halen als je de kap er helemaal uithaalt. Dan moet je diezelfde dopjes bij de bekleding links en rechts loshalen, kijk even goed waar die allemaal verborgen zitten. Dan zitten helemaal bovenin (aan de kant van de achterbank zeg maar) de kappen met een plastic klem om een beugel en een afvoer e.d. heen geklikt, die kun je zo los trekken. Dan nog de ronde rubberdoppen links en rechts en de plastic kapjes links en rechts van die steuntjes afhalen en in principe heb je de bekleding dan los. Je moet ze alleen even er tussen uit wurmen. Denk eraan dat bij de linkerbekleding ook de schakelaar zit die aangeeft of die afscheidingskap naar beneden is of niet. Die schakelaar zit in dat kunststof deel onderin waar de beugel van de afscheidingskap invalt. Dus je moet die ook voorzichtig loshalen voordat je de bekleding er helemaal uittrekt.

Kleine tip: op erwin.volkswagen.de kun je een account aanmaken en dan tegen geringe betaling de werkplaatshandleidingen downloaden. Daarin staan allerlei reparaties en ook het uit-inbouwen van interieurdelen etc beschreven. Wat mij betreft een goede investering als je Eos rijdt ;-)

Veel succces!
      gr Sander
    • Hoi Anja,

welkom hier op ons forum :happy:

Het makkelijks is het om wat fotos te maken en te plaatsen. Zo kan je beter uitleggen wat precies het probleem is en wat je voor welke redenen eruit wilt halen.

Sanders uitleg is goed en klopt, maar ik twijfel of het dat is wat je bedoelde. Water als het het in de koffer hebt, heb je immers op de diepste punten , en om er bij te komen hoef je eigenlijk niks los te naken, alleen de losse afdekplank eruit halen.

Groeten

Uwe

The post was edited 1 time, last by uwe ().

• ook water in de koffer

hoi

Jammer genoeg al een tijdje geleden dat ik op dit forum ben geweest maar ook jammer genoeg heb ik het nodig omdat ik water in de koffer heb. Ik merkte al een paar dagen een nat tapijt in de koffer ruimte. Gisteren rook ik onraad (letterlijk en figuurlijk). Ik trok alles eruit en er lag een heleboel water in. Van waar het komt is me nog een raadsel. Ik doe zo snel mogelijk de tip met het afknippen van het darmpje naar de wielkassen. Mocht er nog iemand tips hebben hoor ik het graag.

Nu we het toch over water hebben. Wat ik opmerk bij mijn eos: als mijn wagen een tijdje buiten heeft gestaan en het heeft geregend, als ik dan mijn portier open doe valt er een hele plas water uit de onderkant van mijn deur (voorzijde aan het scharniergedeelte). Is dat normaal? Is dat een soort buffer of is dit ook eerder een verstopte afvoerbuis?

Met vriendelijke groeten
      Jasper
      VW EOS 2008 1.4 TSI IN WHITE
    • Hoi Anja,

kijk eens goed als het dak open gaat. Er is er aan elke zijkant achter een soort 'opvangbakje' (ongeveer op hoogde van de plastik kleppen die open gaan als het dak opend) . Mogelijkerwijs zit die vol met water.
      Dit zou bijna zeker de bron voor het water aan de linkerkant binnen je koffer moeten zijn. De bron van het water in dit bakje is bijna altijd een probleem met de waterafvoer van het dak naar achteren - afloop via de wielkasten. Kijk eens hier: klik

Wel aan te raden dit zsm te (laten) herstellen, omdat er achter de bekleding aan de linkerkant van de koffer het dakregelmodule zit :huh:

Groeten

Uwe
    • Dank je Uwe voor de uitleg. Ik ga dat asap proberen nakijken.
      Wanneer ik het dak open, na hoeveel seconden stop ik dan best de operatie?
      En is dat gewoon het hendeltje loslaten of moet je daarvoor iets speciaals doen?
      Ik heb ergens gelezen dat je bij het stopzetten er moet op letten dat het motortje niet verhit raakt ofzo?!
      Prettig weekend alvast
      Anja