onderhoud dakrubbers

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Hoi Luceos,

      Om de 4 maanden lijkt mij wel wat vaak, maar ik gebruik de auto nauwelijks, dus ik heb wellicht geen goede referentie hoe vaak smeren nodig is als je de auto dagelijks gebruikt. Ik zou zeggen dat 1 of 2 keer per jaar voldoende zou moeten zijn. Maar goed: het gekraak en gepiep zal haast wel moeten komen van de rubbers. Ga eens goed na of je echt alle rubbers gehad hebt, met name die rondom het schuifdak en onder de achterruit. Het hoeft maar een kleinigheid te zijn waar een rubber droog is en het gepiep begint. Als de rubbers echter mooi soepel zijn, hoef je niet te smeren hoor, als ze wit worden ben je echt laat. Gebruik ook niet te veel, is niet nodig.

      :gamer:

      Kijk ook eens of de rubbers en gootjes mooi schoon zijn, geen zand resten en dergelijke, want dat kan natuurlijk ook het nodige gepiep en gekraak opleveren. Ik smeer overigen ook elk jaar de aansluitingen waar te dak aangrijpt bij het openen en sluiten, de haken in de kofferbak en zo. Deze smeer ik dun in met kogellager vet, dit blijft erg lang zitten en voorkomt ook het nodige piepen en kraken.

      Succes!
    • hmm, gisteren ging het kleine schuifdakje ook even niet dicht, veel gepiep en geknars... ben dan even gaan duwen en toen ging het wel... volgens mij ook een krytox beurt nodig na een lange winter...



      Edit; bij deze is het dus gebeurd, ik moet verklappen dat het de eerste keer was... geen geknars en gepiep meer nu!
      :eosweiss: VW Eos Wit 2009 2.0Tdi :eosweiss:

      18"zwarte tomason velgen+zwarte GT grill

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Broncky ()

    • Krytox Gpl 105

      Zijn er mensen geintresseerd in een gezamelijke aankoop van Krytox GPL 105,heb iemand gevonden van de firma Dupont die de krytox kan leveren,is wel niet goedkoop maar het gaat om het pure product in olie of vet (GPL205).De gpl 105 kost voor 500 gr rond de 330 euro ,ik zou deze kunnen verdelen in potjes van 100 gr,wat dan ongeveer 65 euro zou kosten.
      Moesten er mensen intresse hebben graag even een prive mailtje daar ik niet dagelijks op het forum zit.

      Groeten Chris
    • Hoi Chris,

      dank je voor je initiatief :happy:

      Wel een aantal opmerkingen:

      de fles van 30ml kost bij VW zo'n 30-40 Euro. De hoeveelheid is zat voldoende voor een EOS leeftijd - ik zou niet weten wat ik met 100ml zou moeten.

      Je zou dus de 500ml kunnen verdelen over 20 x 25 ml. Vraag is dan wel of je zoveel interessenten zou vinden :hmm:

      Wij hadden een vergelijkbare vraag al afgelopen jaar, en er was maar weinig interesse - maar wie weet..

      Ik heb wel je dubbele posts in 'vragen en opmerkingen' (die gaat alleen over vragen en opmerkingen wat het forum zelf betreft) en in 'te koop' (nog heb je ja niks om te verkopen ;) ) weggehaalt.

      Maar natuurlijk blijft de vraag bestaan:

      wie-o-wie heeft interesse? Kom maar op!

      Groeten

      Uwe
    • Hallo goeiemorgen allemaal,

      Eerst en vooral een goeie pasen.

      Ik had een 9 maand geleden iets gepost van mijn schuifdak en ook de schuif van mijn schuifdak.

      Het gepiep van het schuifdak is opgelost met het volkswagen smeermiddel.

      Het gebonk in mijn dak kwam door de schuif in het zonnedak die het schuifdak wegsteekt.

      De oplossing was aan de ene kant van de schuif aan het zonnedak een moesje plaatsen de ene kant van het zonnedak schuif zat losser dan de andere.

      MAAR ik heb nog 1 piepen geluid van de rubber aan de achterruit die rust op het kofferdeksel.

      Normaal mag je daar niet met het volkswagen smeermiddel aankomen wat doen jullie dan om dat weer piep vrij te maken.

      Hopelijk is de uitleg een beetje te verstaan met dat het soms moeilijk in woorden te brengen is ^^

      Bedankt alvast voor de moeite.

      Vele groeten Luc

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von luceos ()

    • Goeiemiddag Luc,

      Ik begrijp je laatste probleem wel hoor.
      Je bedoeld het rubber wat aanvoelt als vilt.
      Mogelijk is er ooit toch smeermiddel (Krytox o.i.d.) gebruikt op dat "rubber". Of is deze verontreinigd met onderhoudsmiddelen zoals shampoo of was.
      Het is bekend dat er daarna gepiep kan ontstaan. Dit rubber beweegt namelijk over de aansluiting door het "torderen" van de auto.
      Ik weet geen oplossing maar je zou het rubber eens ligt in kunnen smeren met b.v. talkpoeder. Mocht het helpen zul je dit wel regelmatig moeten herhalen.
      Laat eens horen of dit een afdoende oplossing biedt.

      Succes en grz Nico
    • Hallo Nico,

      Bedankt om zo vlug te reageren.

      Ja,de vw eos heb ik nieuw gekocht en wordt nu op 10 mei 3 jaar.

      Krytox is er nooit op gebruikt maar natuurlijk shampoo bij het wassen of was van te simoniseren kan er aan gekomen zijn.

      Deze morgen heb ik nog eens die vilt proper gemaakt met een sopje (water en een beetje dreft)en nog eens de chroom rand proper gedaan.

      k heb dan alles laten drogen die talk poeder is ook een goed idee.

      Denk toch wel dat er nog andere vw eos rijders die er al problemen mee gehad hebben.

      Je hoort nog van me.

      o ja nog 1 vraagje kan het ook zijn dat het achterruit gedeelte te veel of te weinig spant of kan je dat niet regelen.(is een vraag ook naar andere gebruikers)

      Vele groeten luc
    • Hallo Luc,

      Met een sopje vetvrij maken is een prima 1e poging. Laat het effect aan ons weten a.u.b.

      Ik begrijp wat je bedoeld met het mogelijk onvoldoende aanspannen van de achterruit .
      Heb daar eerlijk gezegd nog niets over gehoord of gelezen.
      Maar ook als de achterruit goed aanspant zal er toch beweging blijven in de "kier" tussen die viltstrip en het deel waar deze op komt te liggen.
      Dat moet ook i.v.m. het torderen van de auto. Daarom is niet gekozen voor rubber maar voor een soort vilt. Als het rubber was zou je helemaal gek worden van het piepen en kraken.

      Ik heb recent op het forum ook gelezen over het piepen door een schroef. Weet je zeker dat het piepen van de viltstrip komt en niet van b.v. die schroef.
      Soms is het lastig om bij kraken en piepen de juiste plek van de oorzaak te lokaliseren :search: .

      Succes!

      Nico
    • Hallo dag Nico,

      Ja ik heb nu een paar keer het dak opgedaan ermee gereden.

      En dan gesloten met de eos gereden en de auto heeft ook op het werk in de zon gestaan.

      En raad eens geen gepiep meer dus door het grondig reinigen met een sopje met dreft en water is de vilt weer vet en stof vrij.

      Bedankt om erop te reageren en hopelijk blijft het goed en anders zal ik op geregelde basis dat ook onderhouden.

      Vele groeten luc
    • Ja wel raar. Lees er eigenlijk nooit over. Als de talgpoeder ook niet helpt zou er viltband (plakband) over geplakt kunnen worden. Maar ik zou zeker dat verhaal van die schroef of bout nog eens nalezen. Je weet nooit waar een piep ontstaat en waar je deze dan hoort. Heb je met zo'n klankkast. Grz Nico



      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Aanvulling:
      Heb het even voor je opgezocht.
      Over dat kraken door een bout/moer:
      eos-forum.nl/index.php?thread/…ageNo=1&highlight=schroef

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von Nico ()

    • Goeiemorgen allemaal en Nico,

      Ik ben dus naar mijn Volkwagen garage geweest en daar hadden ze nog een product om die vilt in te smeren.

      Het gaat over AUTO GLYM VINYL AND RUBBER CARE.

      Na een week proberen heb ik nog geen gepiep meer gehad.

      En het dak heb ik al open en toe gedaan.

      De garage zij dat ze denken dat die vilt droog staat.

      En door nat te maken met een sopje dat het even goed is maar daarna weer uitdroogt.

      Hopelijk is het nu ok en ik zal na een tijd nog eens zeggen hoe het verloopt.

      Wel raar dat niemand anders daar problemen mee heeft.

      Of wel kan ik minder gepiep verdragen ik speel ook niet altijd de radio in de eos

      Nog een leuke zonnige zondag

      Vele groeten luc
    • Goeiemorgen Luc,

      Bedankt voor het delen van je ervaringen.
      Ik hoop voor je dat die Autoglym (goed merk onderhoudsmiddelen overigens) ook de blijvende oplossing biedt.
      Is misschien een mooi product voor het onderhoud van de overige rubbers van de auto.

      Het is inderdaad een zelden voorkomend probleem en misschien heeft het iets te maken met het merk/type van je autoshampoo
      of de shampoo die ze in de wasserette gebruiken. Misschien moet je daar ook iets in veranderen?

      Nou ja, eerst maar eens afwachten of het gepiep blijvend is verdwenen.

      Ik heb volgende week een afspraak bij mijn dealer voor een Long-Life onderhoudsbeurt. Di keer zit daar ook onderhoud van het dak en de airco bij.
      Ga dit piepprobleem daar ook nog een keer voor je navragen en laat ik nog weten.

      Fijne (tour) zondag :thumbup:

      Nico