Ervaringen distributieriem?

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Ervaringen distributieriem?

      Heb zaterdag mijn EOS FSI 1.4 uit 5-2008 aangeschaft, de verkoper van dealer gaf aan dat de distributieriem minimaal 100k km mee moet gaan. De EOS staat nu op ene kleine 45k km.

      Hij wordt op het moment van schrijven rijklaar gemaakt. Waar kan ik de onderhoudsintervallen vinden bv.? Hij wordt wel geleverd inclusief das Welt garantie van Pon.

      Zijn jullie het hiermee eens, ik heb aangegeven dat ik een extra visuele controle wil op de distributieriem. Ik begrijp dat vervanging nogal prijzig is. Hoe staat jullie hierin. Hebben jullie deze riem al eens vervangen?
      :cscbl: EOS 1.4 FSI 2008.

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von gerben () aus folgendem Grund: kilometerage en motorinhoud toegevoegd, is wel relevant

    • Dag Gerben,

      Van harte welkom op dit forum. Zelf ben ik ook pas twee paar weken actief.

      Vreemd verhaal. Een TSI motor heeft immers geen distributieriem maar een distributieketting. Deze hoeft niet te worden vervangen want die gaat een leven lang mee.

      Maar er is wel iets anders aan de hand met de kettingen. VW heeft vorig jaar een schrijven doe uitgaan naar alle dealers. Wat is het geval: de leverancier van de kettingen heeft de standmachines te lang laten draaien zodat de toleranties te groot zijn geworden. De ketting wordt dus iets langer. Zo lang dat (vooral bij een koude start) de kettingspanners het verschil niet meer kunnen compenseren. De ketting maakt een ratelend geluid en kan in sommige gevallen schade aan de motor veroorzaken. Men noemt dit ook de ratel koudstart.

      VW heeft het niet nodig gevonden om een terugroepactie te doen maar roept de dealers op om coulance toe te passen. Vervangen kost nml zo'n 6 uur werk. Samen met de gebruikte onderdelen ben je zo minimaal 2000 Euro armer.

      Ik echter op dit forum niets terugvinden over dit fenomeen. Op andere fora wordt er wel over geschreven. Zijn er forumleden die hier al tegenaan zijn gelopen?

      Zo klikt de ratel koudstart: http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... _ynb2Qs9x0


      Media: telegraaf.nl/autovisie/autovis…wagen/article20058341.ece en automobielmanagement.nl/nieuws…lemen-vw-tsi-motoren.html

      Ik ben overigens geen autotechnicus. Integendeel zelfs. Ik werd door een deskundige op dit fenomeen gewezen en ben internet gaan afspeuren. In (mei??) 2012 heeft een artikel van 6 pagina's in de Autoweek (Autoweek 19) gestaan.

      Groet,

      Marnix
    • Ik zou het verhaal van de levensduur van distributie ketting iets willen nuanceren:

      De TSI motoren hebben kettingen (ik meen allemaal, ook mijn 2 liter heeft een ketting). In mijn onderhoudsboekje staat vermeld dat de ketting na 120.000 km elke beurt gecontroleerd moet worden. Het advies is om de ketting bij 160.000 te vervangen, de praktijk leert dat de kettingen veel langer mee gaan. Dat de ketting de auto overleefd durf ik echter te betwijfelen, rij er maar eens 5 ton mee, ik denk niet dat de ketting dit haalt en 5 ton is tegenwoordig geen extreme km stand meer.

      Maar goed, met 45.000 op de klok is er normaal geen reden tot zorg om de ketting, met uitzondering dus van een specifieke reeks 1.4 TSI motoren. Ik denk dat ze allemaal wel vervangen zijn intussen.

      Dan de onderhoud interval: ook hier zou ik adviseren de handleiding een keer door te spitten, want volgens mij hebben alle TSI motoren inmiddels een variabele onderhoud interval. In mijn boekje staat vermeld dat dit afhankelijk is van de rijstijl in combinatie met de tijd. Kortom: afhankelijk hoe ik de auto mishandel, kan de interval naar 30.000km oplopen maar met ten minste 1 beurt per jaar.
    • De vervang termijn van je riem kan je in je onderhoud boekje vinden.
      Als de auto das welt garantie heeft, kan je er van uit gaan dat het echt wel in orde is met de riem.
      En 45k is zeker nog geen reden deze preventief te vervangen.

      Indien er een ketting in zit, wat zeer waarschijnlijk is, zou je na kunnen vragen of er met deze serie motoren problemen bekend zijn.
      Aan de hand van motor code is dat zo terug te vinden.

      En anders moet je een googlen op je motor code, de dealer kan je die verschaffen, staat evt. ook in de sticker op eerste pagina van je onderhoudt boekje.
      Groeten, Edwin