Euro 98 of 95

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Euro 98 of 95

      Beste EOS vrienden,

      Mijn motor maakte een beetje een dieselend geluid wat ik dacht redelijk raar was voor een benzine motor. Ik ben even aan het googlen geslagen en begreep dat dit veel vaker voorkomt bij een 2.0 FSI motor. Nu schijnt het te komen door euro 95 te hebben getankt en zou dit geluid niet hebben als euro 98 getankt had.

      Hebben jullie hier ervaring mee?


      Groeten Ronald

      :eosdunkelblau:
    • Hoi Ronald,

      Geen idee. Ik rij in Nederland altijd op 95, op vakantie (bergpassen) bemerkte ik in het verleden wel eens pingelen bij erg lage toerentallen en ben daarom voor de zwaardere condities over gestapt op 98. Afgelopen jaar in Italië bedonderd met 91, dat gaf echt problemen. Ik heb er een halve tank 100 bij gegooid, daarna was het probleem gelukkig verholpen.

      Ik lees her en der dat met 98 de meest optimale prestaties geleverd worden, maar om eerlijk te zijn: ik merk er eigenlijk niets van.

      Heb je het pingelen (kloppen) al een keer laten controleren, misschien een sensor defect?
    • Nu is 98 al vrij beperkt te krijgen. Bij enkele merken is dit vervangen door de (iets duurdere) premium brandstoffen. Dat is met toevoegingen maar op basis van 95. Daar rijd ik altijd op en naar volle tevredenheid. Maar mijn motor is een 1.4 TSI en ik weet niet of er verschil zal zijn met jouw motor. Kwestie van uitproberen. In het buitenland heb ik alleen met 95 gereden en ook daar nooit last gehad van " pingelen". Zelfs niet in de bergen. Grz Nico Sent from my iPhone using Tapatalk
    • Hoi Ronald,

      Ik rij een 2.0 TFSI met 211pk op 95 zoals van VW voorgegeven. Nooit problemen gehad. :thumbup:

      Je hebt misschien iets meer trekkracht met 98, dat zou dan iets lager vermogen in de bergen gedeeltelijk zou kunnen compenseren. Maar nodig is het niet.

      Groet

      Uwe
    • RS-EOS schrieb:

      Bedankt allen voor jullie responses

      Ik heb nu de laatste 2 tanks met v-power getankt en moet zeggen dat de motor wel iets soepeler draait. Ik denk dat ik maar V-power blijf gebruiken oogkas is het ietsjes duurder.

      groeten Ronald
      V-power is geen 98 ;) .
      BP premium bv is wel 'echte' 98,die tank ik met mijn motor altijd.
      Ook al heb ik op vakantie noodgedwongen paar x 95 moeten tanken en weinig verschil gemerkt.
      Maar dat was op constante snelheid op tolwegen, onder weinig wisselende condities.
      Dan is het lastig om verschil op te merken.
      Groeten, Edwin
    • Pingelen zou niet mogen voorkomen omdat het motormanagement van de EOS dat zelf corrigeert. Ik heb in het verleden uitgebreid getest. Het benzine verbruik gaat wel iets omlaag met 98. Maar niet zoveel dat je de kosten er uit haalt. Verder heb ik weinig verschil gemerkt. Het is ook al eens een topic geweest in een autoprogramma. Daar was de stelling dat 98 geen voordelen heeft. Ik tank altijd 95 en heb geen problemen.
      EOS, oktober 2008, metallic grijs, 2l FSI 150 pk, zwart leder, Navi Pioneer navman f900bt
    • Nou ben ik doorgaans redelijk sceptisch over de verschillende brandstoffen en tank bij voorkeur de goedkoopste.
      Echter heb ik laatst eens 98 getankt en ik moet zeggen dat ik toch wel verschil merkte. De motor leek op een of andere manier wat soepeler te lopen. Ik wil niet zeggen dat hij eerst pingelde, maar na het tanken van 98 zeker niet meer. Tevens kon ik meer km's op een tank rijden. Ook als ik V-power of iets van dien aard tank, rijd ik meer km's. Of het opweegt tegen de extra kosten per liter heb ik echter niet uitgerekend.
    • Ik rij nu op 95 deze vakantie (hoger is hier nauwelijks verkrijgbaar) en dat gaat buitengewoon goed, zoals ik al eerder elders schreef: sinds het chippen is het pingelen ook nooit meer voorgekomen.

      Alleen moet ik 'pingelen' wel even sterk nuanceren: dit trad alleen op in de bergen, als met erg laag toeren omhoog wordt gereden onder belasting. De automaat heeft nogal de neiging om erg laag in toeren te blijven, hetgeen op vlakke wegen ook geen probleem is. in de bergen ontstaat dan soms echt onderin de toeren (1200 a 1400) en bij flink klimmen ineens enig 'gepingel' tot ongeveer 1900 a 2000 rpm. Remedie: even een versnelling (of 2) terug en omhoog rijdend minimaal 2000 rpm aanhouden. Lijkt mij ook voor de mechanische belasting niet verkeerd.
    • Hoi Joël,

      Wat voor diesel tank je dan?
      Gewone diesel, V-Power, Ultimate, of Excellium :-k
      (of misschien rode diesel.... :nono: ?)


      Toch wel een klein dilemma'tje? :D

      Grz Nico

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Nico ()

    • Ik meng me even in deze discussie:

      1. Wat is pingelen? (Ik denk lichte veranderingen van toerental (haperend geluid?)).
      2. V-Power is niet geheel 98 maar absoluut beter voor elke motor. Cleaned ook een beetje de cilinders mee voor een optimale compressie.

      Maar ik heb wel door dat met de normale benzine de motor ook klinkt als een diesel.
      Mijn vrienden vroegen gelijk of het een diesel was, nadat ik de motor gestart heb.
      Kappie open, zweet rug tegen het leder aan en door de geluidsbarriere!
    • Pingelen is een tikkend geluid in de cilinders, ook wel kloppen genaamd. Vroeger kwam dat voor als je in auto's verkeerde brandstof tankte ( auto's die op loodvrij worden gereden maar niet geschikt zijn voor loodvrije brandstof). Het is een wat technisch verhaal, wellicht kan iemand de exacte oorzaak (cilinderdruk, vullen, ontsteek punt, etc) beter uitleggen. Er staat ook veel op Internet te lezen. Als je rijdt en het treedt op, klinkt het inderdaad een beetje als een diesel. Voor mij een teken: gas los en terug schakelen, pingelen is uiteindelijk schadelijk voor de motor.

      Moderne motoren zouden geen last van pingelen moeten hebben, het verschijnsel wordt elektronisch gecorrigeerd. Vandaar ook dat de moderne auto's kunnen rijden op EURO 95, 98, 100 en eventueel hoger.

      Pingelen treedt normaliter overigens alleen op bij hoge belasting van de motor bij lage toerentallen (2000 rpm en minder) of bij heel hoge toerentallen, hoewel bij hogere toerentallen het pingelen niet goed waarneembaar blijkt te zijn. Pingelen bij lage toeren is goed waarneembaar.

      Als je het idee hebt dat je auto klinkt als een diesel als je deze start, vind ik dat wel vreemd. De benzine (TSI) motoren van Volkswagen mogen dan wel puntjes van kritiek hebben, maar als de goed lopen, lopen ze ook erg rustig en stil, zeker niet als een diesel.

      Kan je hier iets mee?