Acculaden

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Beste allemaal,

      Ik heb een vraag over het laden van de accu:

      In de handleiding van de EOS staat dat je geen accu moet laden via de 12V stopcontacten. Nu gebruik ik een CTEK-ladertje. Dit merk verkoopt ook verloopkabeltjes voor jawel: 12V stopcontacten. Weten jullie waarom de waarschuwing in de handleiding staat? Is dit om te voorkomen dat er laders met een enorme laadstromen worden aangesloten waardoor er schade aan de auto kan onstaan (of minimaal de zekering doorsmelt). Of zijn er andere redenen?

      Mijn CTEK heeft een maximale laadstroom van 3,6A. Laag genoeg dus om de zekeringen heel te laten.

      Verder ben ik op zoek naar een handige manier om een 220V snoer uit de auto te leiden terwijl de deuren dicht zijn en de kofferbak gesloten. De auto staat nml niet in de garage en ik wil hem ook 's nachts kunnen opladen.

      Dank voor het meedenken!

      Gr, Marnix

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von nobody ()

    • Je CTEC lader heeft als het goed is ook een setje draden er bij om direct op je accu polen aan te sluiten. De mijne wel iig ;) .
      Voor zover ik weet gaat de spanning van de 12V stekker af bij uit schakelen van het contact.
      Dat wordt via board net geregeld.
      Als je dan stroom op dat punt introduceert, krijg je misschien zweef stroom op punten waar je dat niet wilt.
      Beetje als jaren 90' BX, als de massa van het achterlicht niet goed was, kreeg je hele rare fenomenen bij remmen, knipperen, - of wat dan ook. Alles ging branden, behalve wat je wilde.
      Ik zou het advies niet negeren!

      De 12V verlopen zijn meer bedoeld voor motor fietsen.
      En ook daar werkt dat niet altijd kan ik je uit ervaring vertellen.
      Ook daar is de can-bus sturing in optrede.

      Maar staat je Eos zo veel stil dan, dat bij laden nodig is?
      Groeten, Edwin
    • Hoi Oele,

      Dank voor je antwoord.

      Nee, de EOS staat niet veel stil maar ik rijd veel korte stukjes. Veel starten en weinig kans om de accu bij te laden. Heb er vanuit mijn vorige auto de gewoonte van gemaakt om elke maand de accu even bij te laden.

      Ik heb wel het gevoel dat dit de leeftijd van de accu verlengd.

      Gr, Marnix