Angepinnt How-to raammechanisme vervangen

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • How-to raammechanisme vervangen

      Goed, nieuwe poging dan
      na een eerste keer ruim een uur voor niks tikken….

      Van de week heb ik voor een 2e keer een raammechanisme van een Eos vervangen.

      Dit keer de linker kant, alleen dan van de auto van mijn ma.

      Bij de dealer kost dit ca 360,- nu was ik voor 48,- klaar, best de moeite dus en al voor de 2e keer dus ruim 300,- bespaard.

      Ik zal proberen zo veel mogelijk te vertellen wat de bijzonderheden zijn. De eerste poging had ik op dezelfde dag nog gemaakt, dan is alles nog vers in het geheugen.

      En het is vrij ondoenlijk om letterlijk elke stap tot in detail te vertellen.

      Ik vermeld echt de hoofdzaken en niet letterlijk elk klemmetje van de draadboom e.d.

      Het terug bouwen van de delen ga ik verder weinig tot niet voorkauwen. Hier zal je eigen verstand en inzicht moeten gebruiken. Je hebt het tenslotte net zelf los gemaakt.

      En mocht je denken, dan lukt het me niet, begin er dan ook maar niet aan…..

      Ik heb de foto’s met mijn mobiel gemaakt en vaak was het met 1 hand tobben en met tegenlicht. Foto kwaliteit is dus af en toe niet geweldig, maar het gaat om de herkenning als je dingen ‘life’ ziet.

      Verder, er gaan stekkers los, houdt het contact dus uit, dit om foutmeldingen te voorkomen, mocht je zelf geen vagcom hebben om deze te kunnen resetten.

      Allereerst op www zoeken naar het raam mechanisme; 1Q1837401R voor links en 1Q1837402R voor rechts. Ik had de mijne zoals gezegd voor 48,- €
      in huis.

      Trek het raamschakelaar paneel los door de achterkant krachtig omhoog te trekken. Haal de stekkers los door de ontgrendel nokken in te drukken.



      Maak de 2 grote torxen los die achter de handgreep zitten.



      3 kleine torxen onderaan de deur



      En 1 kleine achter het dopje bij de handgreep.



      Vervolgens de clips van het deurpaneel los klikken door een brede schroevendraaier er tussen te steken en deze te twisten. Bescherm je deur ergens mee.

      In dit geval een kunststof keg voor laminaat leggen. Er zijn speciale tools hiervoor, maar deze heb ik helaas niet. Zorg vooraf voor wat extra clips, meestal sneuvelt er wel 1. Nummer heb ik even niet bij de hand.

      Kijk op deze pagina voor details van de clips, hoe je ze open krijgt; (foto's inmiddels bijgevoegd)

      passat3c.info/cms_neu/index.php?page=145

      passat3c.info/cms_neu/index.php?page=145




      Als je alle clips los heb, kan de onderkant van het deurpaneel schuin van de deur af halen en vervolgens naar boven toe verwijderen. Er zit boven bij de ruit een strip waar het paneel als het ware in hangt. Het paneel zit nu nog vast aan de kabel van de deurhendel.

      Haal de haak los uit de deurhendel. ( Bij deze auto is er een plakband en een klem geplaatst over de clip, omdat er blijkbaar iets gebroken was. Ziet er dus anders uit).


      Maar dan de centrale deurstekker los door de (ja, wat voor kleur is dit eigenlijk….) klem te ontgrendelen met het palletje wat net onder de strip valt en de klem volledig te kantelen. In geval van foto, van de vingers af. Het deurpaneel is nu volledig los.



      Haal de diverse stekkers in de deur los en haal alle bedrading los van het paneel. De gele stekker is van de airbag crash sensor, helaas heb ik de foto hiervan per ongeluk gewist. Zet in geen geval je contact aan nu!! Je krijgt anders een airbag fout. Wees niet bang dat de airbag activeert, de stekker zit zo in elkaar, dat de bedrading eerst een ‘veilig contact’ maakt. Je haalt de stekker los door het rode deel in te drukken.

      Voorbeeld van een van de stekkers

      Draai alle 14 bouten van het deurpaneel los. Laat de bovenste 2 van de foto nog even los zitten. (Hier overigens de eerder beschreven haak te zien die los moet van de deurhendel, maar dan zonder ‘reparatie’ spul er op).


      Haal de draden los uit het stuurapparaat. De stekkers hebben een dubbele vergrendeling, haal eerst de rode clips naar voren, dan pas komt de ontgrendel nok vrij.



      Maak de 3 schroeven van de raammotor los



      Haal de motor naar voren en het euvel van het falen is al zichtbaar.



      Haal de 4 schroeven van het raammechanisme los.



      En voer alle bedrading door het deurpaneel naar binnen.



      Het deurpaneel komt nu niet naar voren doordat de kabelboom met een klem de boel vast houdt, haal deze klem met wat kracht los. Voor het beeld, foto is van bovenaf genomen, richting speaker.



      Dan zit de kant aan het slot nog vast aan een soort vorken die 2 ontgrendel nokjes hebben.



      Voor de kabel van de deurgreep ook door het binnen paneel heen.


      En het hele paneel kan nu van de vorken af geschoven worden.

      Hier zijn de nokken van de vorken beter te zien.


      Haal nu de klemmen van de ruit steunen los.



      Rommel wat aan de ruitklemmen om de ruit los te krijgen en verwijder de ruit.


      Haal 2 doppen aan de onderkant van de deur los



      En Maak de torx los


      Achter deze 2 stickers zitten de bovenste torxen van het raam mechanisme. Haal de sticker gedeeltelijk los en maak de laatste 2 torxen los.



      Het is nu beetje puzzelen hoe je het raammechanisme een beetje in elkaar moet vouwen om deze in het geheel uit de deur te krijgen.

      En uiteraard hoe je het nieuwe mechanisme terug plaatst.

      Zet het nieuwe mechanisme aan de onderkant van de deur weer zo veel mogelijk vast op de oude positie van de sleufgaten. Boven is een vaste positie.

      Als het nieuwe mechanisme in de deur zit, kan de ruit weer terug.

      Mij lukte dit niet zonder de strip waar normaal het deurpaneel in ‘hangt’ weg te halen.

      Haal de rubber flap op de kopse kant van de deur voorzichtig los, druk aan de binnenkant van de deur mee op de rubber pluggen, zodat de boel makkelijk en heel los komt.


      Trek de strip vervolgens omhoog en naar achter.



      Nu kan de ruit weer terug geplaatst worden.

      Het voorste deel van de ruit is vrij lastig weer in de rubber strip te krijgen, in je eentje dan.

      Ik heb de ruit vrij schuin naar voor gekanteld en van onderaf de ruit in de voorste strip omhoog getrokken. Zet de klemmen van de ruit nog niet te vast, hier zit nog enkele mm afstel ruimte in. (****)



      Plaats nu de ruitstrip terug en fatsoeneer de rubber flap op de kopse kant van de deur weer in de juiste positie. En plaats het binnen paneel en bedrading weer terug. Maak het mechanisme weer vast in de deur en plaats de motor/regelapparaat, monteer de stekkers.

      Je kan nu je ruiten bedienen door je sleutel in de deur te steken en deze in sluit,- of open positie vast te houden.

      Sluit je ruit volledig en doe de deur dicht. Er zitten indicatie strepen voor en achter op de ruit. Het onderste streepje was bij mij aan het andere portier nog net zichtbaar. Vergelijk de positie van de strepen op de ruit met je andere portier.



      Haal met de sleutel de ruit omlaag, totdat de torxen van de ruitklemmen zicht achter de doppen van het binnen paneel bevinden. Je kan nu de ruit nog wat verstellen, vooral aan de voorkant, achter maar een paar mm.

      ***
      De eerste keer dat ik deze klus uitvoerde kon ik met de ruitklemmen de ruit in de juiste positie krijgen. In dit geval kwam ik 5mm tekort…. Bij nadere inspectie bleken de ruitklemmen op het raammechanisme ook te verstellen te zijn. Vergelijk dus vooraf of deze positie overeen komt met je oude mechanisme.

      Ik heb ze kunnen verstellen zonder het binnen paneel er weer volledig af te halen, maar dat viel niet mee en had het geluk dat ik geschikt gereedschap samen kon stellen qua verleng stukken en verloopjes. En had een zeer kleine accu tol die ik toe kon passen.

      Steun verstelling op mechanisme, centrale bout verdraaien.


      Ik heb zo alles volgens mij wel gehad, heb dit om 04:00u s' nachts zitten tikken, dus misschien schiet me op een helder moment nog iets te binnen.


      Uwe, succes met
      vertalen!! :smt024
      Groeten, Edwin

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von uwe ()

    • Hoi Edwin,

      zou je nog willen vertellen welke tools je nodig hebt en hoe lang jij nodig had?

      Ik maak vaak de fout dat ik ergens mee begin en dan het probleem tegenaan loop dat een werktuig niet bij de hand heb 8| Stom als dat dan de oorzaak is dat zo een klus qua tijd helemaal uit de hand loopt :pinch:

      Groet

      Uwe
    • Super uitleg!

      Ik heb recent beide raammechanismen (links en rechts) preventief laten vervangen door mijn garage bedrijf (universeel bedrijf), moest in totaal € 300 betalen. Ik hoorde al een tijdje een kraakje bij het sluiten van het rechter raam, ik zag mijzelf ineens al staan met pech op vakantie, dat risico wou ik niet nemen. nu is alles weer 100%. Ik heb hem wel aangegeven om alle clips ook gelijk te vernieuwen, dat kosten slechts een paar EURO materiaal, maar daardoor sluit alles nu wel weer mooi aan. Mijn garage gaf toe dat de meeste clips niet meer goed waren na het verwijderen van het deurpaneel.

      Dank voor de uitleg en alle foto's, wel veel werk maar ik denk dat veel mensen ermee verder kunnen!
    • Allereerst dank voor de duidelijke uitleg.

      Mij is het is het helaas niet gelukt om het (linker) raammechanisme te vinden voor de hier genoemde prijs. Bij navraag bij de dealer bleek ik ook een ander mechanisme nodig te hebben. Het typenummer voor de linker deur was: 1Q0837461G voor, schrik niet, €164 incl. BTW. Het betreft hier een Eos uit 2008. Op mijn originele mechanisme staat echter het typenummer: 1Q1837401M Bij navraag bleek de computer van de dealer dat nummer niet te kennen.

      Morgen in huis, we zien wel of het allemaal gaat passen. Zo niet laat ik het hier nog even weten.
    • oele schrieb:

      Dat nummer 1Q1837401M komt idd niet voor.
      Waar heb je dat nummer vandaan/gevonden dan?
      Het staat op mijn raammechanisme. Als ik hem er uit heb (heb net de nieuwe opgehaald) zal ik het nog eens goed bekijken en eventueel een foto maken.

      oele schrieb:

      Ik heb er 1 gevonden voor 100€, met motor erbij, dat wel
      Ik ben sowieso een beetje huiverig voor tweedehands. Volgens mij zijn die raammechanismen bij de EOS nogal problematisch. (ik heb nogal eens dat de ramen niet automatisch sluiten o.a.) dus ik ben niet zo happig op tweedehands. Ik hoop er nu ook maar op dat de nieuwe dusdanig zijn gemodificeerd dat ze nu gewoon minstens een jaar of 10 meegaan :)

      groeten
    • Even mijn ervaringen delen. Allereerst hartelijk dank voor deze uitgebreide "howto". Zonder was het mij lang zo makkelijk niet af gegaan (en had ik vast meer gesloopt dan dat ik nu heb gedaan :) )


      Over dat ik een ander onderdeel nummer heb moeten bestellen heb ik het al gehad. Geen idee wat het verschil is... ik hoop er maar op dat er een modificatie is uitgevoerd waardoor ze niet meer zo snel stuk gaan. Het was in ieder geval de goede en hij zit er nu in.


      De clips heb ik helaas ook zo goed als allemaal om zeep geholpen. Ik was helaas vergeten nieuwe te bestellen dus dat komt een andere keer wel weer. Het blijft redelijk hangen maar net niet helemaal mooi.


      Op foto 21 zie je de ruitclip van de "achterkant" (slotkant) van de deur. Deze clip heeft een extra "haakje" die in het glas "haakt". Je kan de schroef er helemaal uit draaien en moet daarna, aan de achterkant, het witte plastic naar achteren buigen waarna je het raam pas los krijgt. Je kan het ook zien bij het nieuwe mechanisme, ik liep daar even mee te stoeien. Toen ik de raamklemmen los had kon ik het raam zo naar boven toe uit de deur trekken.


      Voor mij ging het terugplaatsen van het raam zonder dat ik de strip van het deurpaneel los moest halen. Ik weet niet waar Oele het probleem mee had (aangezien het bij mij wel lukte) maar wellicht met het "naar binnen vouwen" van het rubber. Wat ik deed was vanaf de slotkant het raam tussen de rubbers naar voren schuiven. Bij het grootste deel van het raam zat het rubber toen al meteen goed. Het raam loopt echter met een vreemde "bocht" aan de onderkant. Hierdoor valt niet meteen het hele rubber goed. Als je daarna het raam naar beneden gaat schuiven "vouwt" het rubber naar binnen. Doe je dit echter even met z'n tweeën en je neemt bijvoorbeeld een creditcard, dan kan je het raam laten zakken en het rubber steeds goed doen. (kan ook met iets wat op een kleine schroevendraaier lijkt maar dat kan schadelijk zijn voor je raam. Daarom iets van plastic)


      Hierna "klikt" het raam eigen als vanzelf in de nieuwe klemmen. Als je ook een nieuw mechanisme koopt, dan zal je op dit moment merken dat je raam half open staat. Dit moet je corrigeren voordat je alles terug monteert ! Ik heb eerst even alles provisorisch in elkaar gezet en het blijkt dus dat de stand waarin je alles monteert dus ook meteen de hoogste stand gaat zijn.


      Nadat je het raam dus hebt vast gezet, trek het raam omhoog. Dat gaat nu nog heel makkelijk omdat er geen weerstand is.


      Nu kan je de zwarte kap terug monteren en het mechanisme vastzetten aan deze kap. Het enige wat je nog even niet moet monteren is de motor. Kijk nu goed of het raam op de goede hoogte staat. (dit kan je zien aan de voorkant, hoe het in het rubber valt) Als dat zo is, kan de motor gemonteerd worden.


      Tijdens het monteren van de zwarte kap, op foto 19 zie je het rubber van de kabeldoorvoer. Kleine tip, bij het terug monteren, zorg er voor dat die niet aan de verkeerde kant zit. Trek het rubber eerst in z'n geheel door het paneel heen, monteer daarna het paneel door het in de witte clip te schuiven etc. en daarna pas het rubber weer plaatsen.


      Op foto 11 zie je 2 stekkers met rode clips. Als je de rechter stekker monteert, schuift je raam opeens een centimeter naar beneden. Ik baalde daar enorm van want... nu was mijn afstelling opeens weg. Los gehaald, opnieuw afgesteld, en toen gebeurde het nogmaals. Daarop bedacht ik opeens, de EOS zal doorhebben dat de deur open staat en, als de deur open is, dan staat het raam een centimeter lager !! Aldus, als het je gebeurt, niet schrikken, het komt goed :)



      Als je nu alles provisorisch monteert, dan kan je tot aan het deurpaneel monteren. Het deurpaneel had ik los laten zitten. Nu weer even een hulpje zoeken. Ga in de auto zitten en gooi de deur dicht. Nu moet het raam omhoog gaan en, als je alles goed hebt gedaan, meteen op de goede hoogte zitten.


      Als dat niet zo is, niet getreurd, het afstellen is makkelijker dan je denkt :) Deur weer open, neem een doos die je onder de deur kan leggen en leg daar het binnenpaneel op. Als het goed is hoef je geen kabels of stekkers los te halen. Haal nu de motor weer los zoals omschreven bij foto 13. (3 schroeven van de raammotor) Als je de motor er uit hebt, kun je het raam een millimeter omhoog of omlaag schuiven. Daarna de motor weer terug monteren en voila, hij zou nu op de goede hoogte moeten staan. (Dit zie je pas als je het paneel weer terug hangt en de deur dicht gooit. Staat het raam toch niet goed, dan nogmaals uitvoeren :) ) Echter, zoals ik al eerder omschreef, als je de rechter stekker van de motor terug plaatst, dan schuift het raam een centimeter omlaag. Demonteer de motor dus zonder dat je de stekkers er uit haalt ! (deed ik de eerste keer niet en toen kon ik opnieuw beginnen :) )


      Zover mijn tips.


      Op de foto nog het typenummer van mijn originele mechanisme. Hmm... zie dat ik de foto's dan moet uploaden. Lijkt me nogal overbodig voor alleen een typenummer wat niet meer wordt gebruikt door Volkswagen. Ik had er inderdaad 1Q1837401M in staan. Dit was voor een Eos uit 2008. Er stond op de stikker ook nog "KUO 08.02.07 110347"


      Veel succes allemaal, heel eerlijk, het lijkt moeilijker dan het is. Oele's beschrijving gaat ook de niet zo handige jongen er prima doorheen helpen !!