Angepinnt DIY sloten achterklep vervangen

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • DIY sloten achterklep vervangen

      Aangezien ik een onduidelijke storing van mijn achterklep heb (klik), heb ik besloten om de sloten er maar eens uit te halen en te inspecteren.

      Tijd: 30 minuten per stuk
      Het dak moet gesloten zijn.
      Benodigdheden: Imbus 3,0, Torx 15, Torx 50, dop 10, platte schroevendraaier:



      Allereerst het deel dat in de auto zit.
      Dit deel zorgt ervoor dat de klep aan wordt getrokken als deze gesloten wordt. Mocht dit bij jou niet meer gebeuren, dan zit er een goede kans in dat je dit deel moet vervangen.

      Om hier bij te kunnen moet je eerst het kunststof deel helemaal aan de achterkant van de auto verwijderen. Als je de gevarendriehoek eruit haalt, kom je twee pluggen tegen op de aangegeven plekken:



      Deze pluggen vind ik zelf een ramp! Er past precies een Imbus 3,0 in, maar bij veel van deze pluggen is de kop al dol na een slag draaien. Dan is het een kwestie van een tang pakken en daarmee draaien. Eruit proberen te trekken heeft weinig zin, want ze zitten aardig vast.
      Deze pluggen heb ik het over:



      Als je die twee eruit hebt, kun je het grote kunststof deel in zijn geheel naar boven schuiven. Rubber van de achterklep opzij trekken en dan heb je hem er zo uit. Op onderstaande foto is te zien hoe de bevestigingspunten zitten (rode pijlen) en let even op de stekker van de verlichting (blauwe pijl):



      Hier is te zien hoe je het rubber aan de kant kun duwen (als je hem later weer monteert beetje peuteren, dan lukt het wel):



      Als het goed is zie je nu het onderste deel van het slot. Eerst even de stekker eruit halen (blauwe pijl) daarna met een Torx 50 de twee bouten losdraaien (rode pijl) (de bout is geen Torx, maar het past wel). Dan is het slot los en kun je eenvoudig de kabel van de bediening van de klep losmaken (groene pijl)



      Als je nu met een Torx 15 het motordeel van het slot losdraait, zie je het motortje en de hevel. Hierin zitten twee sensoren. De een ‘ziet’ wanneer hij open is en de ander ‘ziet’ wanneer hij dicht is (op die manier weet de motor wanneer hij moet stoppen met draaien). Let op dat je de hevel er niet even voor de gein uittrekt, want dan kost het wel wat moeite om hem er weer in te krijgen.



      Aangezien je nu het onderste slot eruit hebt, kun je eventueel een nieuwe inbouwen. Dit natuurlijk in omgekeerde richting.
      Ik heb gelezen dat er mensen zijn die problemen hadden met het automatisch dichtrekken van de achterklep en nadat zij de motor goed geïnspecteerd hadden het gewoon weer werkte.

      Dan nog het slot in de klep zelf:

      Allereerst kun je eenvoudig het beschermkapje eraf trekken:



      Daarna weer een verzameling pluggen (6 stuks) die je met Torx 15 eruit kunt draaien (rode pijlen). Ik heb er zelf voor gekozen om de vier pluggen het dichtst bij het raam te laten zitten. Je hebt ruimte genoeg. Tevens zit er in elke holte waar je kunt vastgrijpen om de klep dicht te doen een Torx 15 schroefje (blauwe pijlen).



      Nu kun je de bekleding naar je toetrekken. Even over de verende zwarte doppen heen trekken. Nu kun je het slot goed zien. Je ziet ook meteen de hendel die gebuikt wordt om de klep te openen (groene pijl) Deze kun je er straks zo uithalen.
      Er zitten twee moertjes die je los moet draaien met een dopsleutel 10 (rode pijlen). De linker is gewoon bereikbaar, maar de rechter zit achter een kapje (blauwe pijl).



      Dit kapje kun je loswippen door een platte schroevendraaier in onderstaande opening te steken en een klein beetje te wrikken (let op, ik heb het slot er hier dus al uit, maar anders kon ik het niet fotograferen):



      Nu nog de stekker loshalen. Dat kan eenvoudig met een platte schroevendraaier.

      Het inbouwen van een nieuw slot werkt natuurlijk in omgekeerde volgorde.

      Grt,
      Mac
    • slot achterklep

      Hallo ik heb pas een eos en had vandaag de storing dat de achterklep niet meer aantrok.

      Nu heb ik jou instructie gevolgd en het bleek bij het slot te zitten,oxidatie op de stekker verbinding was de oorzaak.

      ik heb deze gereinigd en nu sluit het slot weer!!.

      tzt zal ik het slot vv moeten daar de contacten toch geleden hebben van deze oxidatie aanslag.

      maar nu ff gelukkig weer open rijden!!!!!.

      supper bedankt.

      gr paul :cscsi:
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • Paul eric schrieb:

      Hallo ik heb pas een eos en had vandaag de storing dat de achterklep niet meer aantrok.

      Nu heb ik jou instructie gevolgd en het bleek bij het slot te zitten,oxidatie op de stekker verbinding was de oorzaak.

      ik heb deze gereinigd en nu sluit het slot weer!!.

      tzt zal ik het slot vv moeten daar de contacten toch geleden hebben van deze oxidatie aanslag.

      maar nu ff gelukkig weer open rijden!!!!!.

      supper bedankt.

      gr paul :cscsi:
      Hier het zelfde, niet alleen de klep die niet meer aantrok maar ook 2 mistlampen met error (uitgelezen). Onder de afdekking van de kofferdeksel, aan de bestuurderskant zitten 2 stekkers bij elkaar een gele en een witte. De witte was geoxideerd, na schoonmaken en wat contactspray werkt het geheel weer.
    • Hallo,

      prima DIY overzicht. Kan ik prima gebruiken.

      wel heb ik even een vraag over hoe de kabel van de open knop achterop het kofferdeksel naar het slot loopt.

      ik heb de kofferbak dicht gegooid met het slot dicht, nu lijkt het erop of de kabel los dan wel gebroken is. Ik zou deze graag zelf willen vervangen. Is er ook een breakdown tekening van beschikbaar?

      alvast dank,

      Update:na enkele malen het slot elektrisch te hebben geopend werkt het slot op de achterklep ook ineens weer. Dus gelukkig opgelost.

      mvgrt, Ruud.
      :vw: :cscsw: EOS 2.0 FSI 2008. Leder, Navi, GPS Garmin.

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Ruud Woudstra ()