Wat heb jij vandaag aan je Eos gedaan?

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Het was paar weken terug, maar ik heb ook wat aan mijn EOS "moeten" doen.

Door lekke derde remlicht was de achterklepslot stuk en hierdoor ging het dak niet meer open, fabrieksalarm ging ook af als het regende omdat klep elke keer zichzelf probeerde dicht te trekken, alarm had ik tijdelijk uitgezet met VCDS.

Storing van het slot zag er zo uit in VCDS:
      00950 - Central Locking Motor - tailgate (V53); UNLOCK
      007 - Short to Ground - Intermittent
      Freeze Frame:
      Fault Status: 00100111
      Fault Priority: 4
      Fault Frequency: 1
      Reset counter: 7

Slot besteld en 3 weken geleden gemonteerd, dak ging weer lekker open, maar ging niet meer dicht! :smt013
      Toen samen met mijn zoon, handmatig dicht moeten doen volgens deze instructie:

(dit youtube kanaal heeft paar handige video's voor EOS)
      Het is handig om het dak met zijn drieën te tillen, het is best zwaar en je werkt ook een beetje tegen het hydrauliek, mijn zoon en ik zijn best groot gebouwd dus het lukte ons wel met zijn tweeën.

De reden van niet meer dicht en daarna niet meer open gaan van het dak was een van de ventielen op de pomp, VCDS gaf volgende melding:
      01618 - Automatic Convertible Top Valve 2 (N272)
      012 - Electrical Fault in Circuit
      Freeze Frame:
      Fault Status: 01111100
      Fault Priority: 5
      Fault Frequency: 1
      Reset counter: 5

Na veel zoeken kwam ik achter dat ventiel N272 onderste van de drie is, en heeft een stekker met geel en rood draden.

Ventielen op de pomp worden niet los verkocht door VW, er is ook geen onderdeelnummer op de ventielen, het is of een andere pomp kopen bij de dealer of tweedehands pomp kopen.
      Uiteindelijk via Ebay een ventiel kunnen vinden, het is niet goedkoop omdat het uit UK komt wegens invoerrechten, totaal inc. verzenden kwam het op €90.
      Hier is de link als iemand ooit een nodig heeft: ebay.nl/itm/314386737201 Ventielen zijn gereviseerd, maar zien er bijna nieuw uit.

Ik heb het ventiel vorige week ontvangen en vervangen, en ik geniet weer van cabrio rijden :eosdunkelblau:
      Ventiel ging stuk door lekkage via derde remlicht net zoals achterklepslot, pomp zat onder water, ventiel was best roestig, het is dus niet iets van afgelopen maanden, mijn oude ventiel zit er zo uit:

Uiteraard heb ik ook de boosdoener (derde remlicht) vervangen.
      Al met al lekker gesleuteld en veel geleerd.