Wat heb jij vandaag aan je Eos gedaan?

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Het was paar weken terug, maar ik heb ook wat aan mijn EOS "moeten" doen.

Door lekke derde remlicht was de achterklepslot stuk en hierdoor ging het dak niet meer open, fabrieksalarm ging ook af als het regende omdat klep elke keer zichzelf probeerde dicht te trekken, alarm had ik tijdelijk uitgezet met VCDS.

Storing van het slot zag er zo uit in VCDS:
      00950 - Central Locking Motor - tailgate (V53); UNLOCK
      007 - Short to Ground - Intermittent
      Freeze Frame:
      Fault Status: 00100111
      Fault Priority: 4
      Fault Frequency: 1
      Reset counter: 7

Slot besteld en 3 weken geleden gemonteerd, dak ging weer lekker open, maar ging niet meer dicht! :smt013
      Toen samen met mijn zoon, handmatig dicht moeten doen volgens deze instructie:

(dit youtube kanaal heeft paar handige video's voor EOS)
      Het is handig om het dak met zijn drieën te tillen, het is best zwaar en je werkt ook een beetje tegen het hydrauliek, mijn zoon en ik zijn best groot gebouwd dus het lukte ons wel met zijn tweeën.

De reden van niet meer dicht en daarna niet meer open gaan van het dak was een van de ventielen op de pomp, VCDS gaf volgende melding:
      01618 - Automatic Convertible Top Valve 2 (N272)
      012 - Electrical Fault in Circuit
      Freeze Frame:
      Fault Status: 01111100
      Fault Priority: 5
      Fault Frequency: 1
      Reset counter: 5

Na veel zoeken kwam ik achter dat ventiel N272 onderste van de drie is, en heeft een stekker met geel en rood draden.

Ventielen op de pomp worden niet los verkocht door VW, er is ook geen onderdeelnummer op de ventielen, het is of een andere pomp kopen bij de dealer of tweedehands pomp kopen.
      Uiteindelijk via Ebay een ventiel kunnen vinden, het is niet goedkoop omdat het uit UK komt wegens invoerrechten, totaal inc. verzenden kwam het op €90.
      Hier is de link als iemand ooit een nodig heeft: ebay.nl/itm/314386737201 Ventielen zijn gereviseerd, maar zien er bijna nieuw uit.

Ik heb het ventiel vorige week ontvangen en vervangen, en ik geniet weer van cabrio rijden :eosdunkelblau:
      Ventiel ging stuk door lekkage via derde remlicht net zoals achterklepslot, pomp zat onder water, ventiel was best roestig, het is dus niet iets van afgelopen maanden, mijn oude ventiel zit er zo uit:

Uiteraard heb ik ook de boosdoener (derde remlicht) vervangen.
      Al met al lekker gesleuteld en veel geleerd.
    • Vandaag ook "even" bezig geweest met EOS.

Ik heb de auto ondertussen al meer dan 6 jaar, ik had ook geen reserve sleutel voor de auto, verkoper zou het navragen bij de vorige eigenaars maar nooit meer iets terug gehoord.

Ik heb meerdere malen poging gedaan om een reserve sleutels te laten maken in de buurt, telkens kwam er iets tussen, afspraken werden geannuleerd, corona kwam er tussen, enz enz enz.

Tot 3 weken terug was ik er helemaal niet meer mee bezig, tot mijn afstandbediening weigerde te ontgrendelen, kofferklepslotknop werkte wel en op slot zetten was ook geen probleem maar openen ho maar... Daar sta je dan, want met de sleutel lukt het wel om de deur te openen en fabrieksalarm uit te zetten, maar er is ook een achteraf ingebouwde alarm die alleen met afstandbediening uitgezet kan worden.
      Ik was op het parkeerterrein van mij werk, met pijn en moeite afstandbediening batterij uit kunnen halen, deze was niet zo lang geleden vervangen dus daar kon het niet aan liggen, toen ik de batterij terugplaatste werkte ontgrendelknop weer.

Ik ga geen hoofd prijs bij de dealer betalen, dus ik heb via Google paar adressen gevonden in de buurt en mails uitgestuurd voor prijs.... en niemand reageerde binnen week (we zijn 3 weken verder nog steeds geen antwoord gehad)

Ik was helemaal klaar mee, dus ik ging beetje verder zoeken naar mogelijkheden om zelf sleutel te dupliceren, afstandbediening bijleren en immobilizer chip bij programmeren.
      - Afstanbediening bijleren was geen probleem omdat ik VCDS heb.
      - Sleutel bij laten maken moest ik of bij een sleutelmaker zijn of zelf een apparaat kopen.
      - Immobilizer bij programmeren was de moeilijkste omdat ik de SKC-security code voor mijn auto niet heb voor VCDS.

Dus ik heb een sleutel dupliceer apparaat en een chip copier apparaat gekocht via Aliexpress (was allemaal binnen week thuis), paar chipjes en sleutels gekocht, een sleutel zelfs met nieuwere model afstandbediening maar met oudere printplaat er in.
      Ik was rond €250 kwijt en ik heb hiervoor 2 sleutels terug die werkend zijn, eerst volgende sleutel kost me rond €10... Bij maken van een klapsleutel kost ook €130 bij zo een adres via Google. Kortom, voor de prijs van twee klapsleutels heb ik ook apparatuur erbij om meer sleutels bij te maken :D

Alles bij elkaar:

N.B. Ik kan helaas niet aanbieden om voor andere ook een sleutel bij te maken, ik wil hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, als toevallig net een auto gestolen wordt, na een sleutel maken zou ik niet lekker in mijn vel zitten en er kan ook dingen fout gaan waarbij dingen niet meer gaan werken dat risico wil ik ook niet nemen.

The post was edited 1 time, last by Spawn ().

• Dank Spawn.
      Dat is allemaal best wel mooie informatie.

Ik heb zelf wel een keer een sleutel laten dupliceren. Dat werkte wel, was betaalbaar, maar de manier waarop dat ging, was toch wel een beetje obscuur. "ergens in Alphen op een parkeerterrein bij een garagebox". Dus ik begrijp je laatste opmerking zeker wel.

Misschien dat ik je nog eens een keer voor de detail gegevens van de bestelling vraag.

Overigens wat betekent " Immobilizer bij programmeren was de moeilijkste omdat ik de SKC-security code voor mijn auto heb voor VCDS."
      Het is kennelijk een term voor insiders, want ik begrijp niet wat je ermee bedoelt.

Groet,
      Jim
    • Jizkid wrote:

Misschien dat ik je nog eens een keer voor de detail gegevens van de bestelling vraag.

Overigens wat betekent " Immobilizer bij programmeren was de moeilijkste omdat ik de SKC-security code voor mijn auto heb voor VCDS."
      Het is kennelijk een term voor insiders, want ik begrijp niet wat je ermee bedoelt.

Groet,
      Jim
      Immobilzer is een systeem die een kleine chip in je sleutel herkent om te starten, al past je sleutel en je kunt het ronddraaien gaat de auto niet starten als de chip in de sleutel niet ingeprogrammeerd is.
      Volkswagen heeft een code in de ECU zitten om een immobilizer chip bij te leren dat heet SKC code, dus als je een nieuwe sleutel chip bij wilt leren voor de immobilizer via VCDS wordt er om een Security code gevraagd (SKC)
      Die SKC code heb ik niet, die krijg je met je sleutels als je de auto nieuw koopt. Berekenen van een SKC code is ook mogelijk met een dure OBD2 apparatuur geloof ik, echter er kan ook iets fout gaan waarbij je huidige sleutels ook niet meer werken.

Met dat goud kleurige apparaat in mijn foto maak je een copy van je bestaande chip uit je bestaande sleutel, veel minder risico, en je auto denkt dat hetzelfde sleutel is. Copy maken van de chip wordt online brekend, andere merken vragen hiervoor om geld per chip en apparaten zijn ook stukken duurder, die ik heb heet Handy Baby III en daarmee kun je twee jaar lang gratis elke dag een code laten berekenen, dus ik heb de originele sleutel met dat apparaat gekopieerd en daarmee 2 sleutels met chip bijgeleerd, je mag net zo veel chips bijleren zolang hetzelfde sleutel is die gekopieerd moet worden. Je kunt geen twee verschillende sleutels kopiëren op een dag (mag wel maar daarvoor moet je betalen)
      Hier een filmpje hoe kopiëren werkt van een immobilizer chip youtube.com/watch?v=sVKlGCv-qP4 op het filmpje is het niet te zien maar je moet de antenne van Handy Baby bij de contact houden en 15 keer sleutel omdraaien, ik moest het elke keer uit de contact halen inzetten en dan weer contact aanzetten (15 keer)
      Hier zie je hoe je de afstandsbediening bijleert via VCDS youtube.com/watch?v=-H6szOuq3-U
      Hier wat langere film om te zien hoe je een sleutel bij maak met de machine die ik heb youtube.com/watch?v=ejjU5EysNPw

Als je linkjes wilt hebben voor de apparatuur, chips en klapsleutels laat me weten.

EDIT: Ik zie dat ik het verkeerd heb geschreven in mijn eerste post, ik vergat "ik heb niet" te schrijven voor de SKC code, excuses voor de verwarring, ik heb het nu gecorrigeerd.

The post was edited 2 times, last by Spawn ().

• Dank je wel voor je uitleg Spawn. !!
      Top.

Mijn perikelen… ik wilde zaterdagochtend naar een bijeenkomst gaan van de PN (Psoriasispatiënten Nederland), draai het contactslot om ennnnnn…. Alleen een beetje geklik en nul starten dus. Accu probleem.
      Gestart met een starthulp, maar de computer was al de draad kwijt en ik durfde met al de brandende lampjes niet te gaan rijden. Geen tijd meer om verder te kijken dus maar snel overgeladen en anders gedaan.

Gisteren ook geen tijd moest ook weg, maar toen ik thuis kwam had schoonzoon Bram al een nieuwe accu erin gezet en de computer gereset. En passant had hij ook nog even de stoel erguit gehaald.

Die het bekende probleem had van het afgebroken palletje waardoor het naar voren schuiven niet meer lukt. Hoe ze deze constructie hebben kunnen bedenken….. :dash:
      Maar goed, deze is weer gemaakt en even ietsje verstevigd met een tyre-wrap.

Dus we kunnen weer rijden.

Ik wens iedereen een schoonzoon als die van mij…. :D :D

Jim