Wat heb jij vandaag aan je Eos gedaan?

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• helaas, heb ik schade…

Niet zelf gereden, ik stond gewoon netjes geparkeerd, maar een Tesla stopte naast mij en dacht even achteruit te gaan parkeren aan de overkant van de straat, maar dat ging een beetje te snel. € 4000 schade. En dat is de auto natuurlijk niet waard.
      Ik krijg wel een vergoeding van de verzekering van 2700, met behoud van auto. Dus ik ga hem laten repareren en lever zelf nieuw scherm en ruildeur aan.

Heeft iemand eigenlijk nog behoefte aan een meetingkje in De Meern?
    • Wat vervelend, en typisch weer een schade die duidelijk maakt dat onze Eos in de jaren komt.
      De dagwaarde ……
      Dat je zuinig bent en hem in topconditie probeert te houden doet niet ter zaken (alleen een taxatie kon dan nog helpen).
      Normaal wordt een reparatie uitgevoerd met nieuwe parts, echter met tweedehands auto onderdelen kun je hem voor die €2700 misschien weer opknappen .
      Op auto scout staan div Eos’en te koop voor minder dan je schade bedrag,misschien een andere en deze gebruiken voor onderdelen!.
      Succes en veel wijsheid..
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • Vandaag weer een klein beetje onderhoud uitgevoerd aan de Dakpomp.
      Deze zit in een schuimbak die nog wel eens vocht kan opnemen.
      Jaren geleden heb ik deze al eens voorzien van een plastic omhulsel zodat bij mogelijke waterschade deze (droog) blijft.
      Vandaag dus heb ik deze vervangen voor een nieuwe uitvoering.
      De oude was nog heel maar door het trillen en bewegen van de pomp vertoonde deze wel slijtage.
      Tevens de sluitmotor weer voorzien van vet zodat deze ook soepel blijft lopen.
      Op het forum staan tal van oplossingen!.
      Voor mij lijkt deze de beste.
      Files
      • IMG_1574.jpeg

(159.31 kB, downloaded 11 times, last: )
      • IMG_1577.jpeg

(194.16 kB, downloaded 8 times, last: )
      • IMG_1578.jpeg

(81.99 kB, downloaded 11 times, last: )
    • Paul eric wrote:

Wat vervelend, en typisch weer een schade die duidelijk maakt dat onze Eos in de jaren komt.
      De dagwaarde ……
      Dat je zuinig bent en hem in topconditie probeert te houden doet niet ter zaken (alleen een taxatie kon dan nog helpen).
      Normaal wordt een reparatie uitgevoerd met nieuwe parts, echter met tweedehands auto onderdelen kun je hem voor die €2700 misschien weer opknappen .
      Op auto scout staan div Eos’en te koop voor minder dan je schade bedrag,misschien een andere en deze gebruiken voor onderdelen!.
      Succes en veel wijsheid..
      Dank Paul Eric,

Intussen heb ik een deur op de kop getikt en twee voor schermen links en rechts, ik laat rechts en de motorkap meteen meepakken.
      Het gaat voor elkaar komen. :)

Groeten,
      Jim
    • Jizkid wrote:

helaas, heb ik schade…
      Ah... jammer Jizkid, blij om te horen dat je het gaat opknappen!

Dag waarde is wel iets waar ik ook tegenaan loop, auto is prima en ik vind het heerlijk om mee te rijden, ondertussen heb ik de EOS al bijna 7 jaar (heeft het record langste auto in bezit al 3 jaar)
      Ik wil wel weer een cabrio, weer een EOS met facelift heeft geen zin dan blijf ik liever met deze verder, andere cabrio's spreek me (nog) niet aan, dus ik blijf lekker doorrijden met mijn EOS, vorige week APK gehaald met RDW steekproef :thumbup:
    • Vandaag heb ik weer een minpuntje opgeknapt.
      De dämmatte onder de motorkap was aan vervanging toe(11-07-2005) productie datum.
      De oude had bijna 20 jaar zijn dienst gedaan en zat er een beetje futloos in.
      De Nieuwe vandaag gemonteerd en dat maakt een wereld van verschil.
      Uiteraard origineel VAG van (28-02-2025).
      Blij mee: :thumbsup: .
      Files
      • IMG_1568.jpeg

(107.96 kB, downloaded 9 times, last: )
      • IMG_1569.jpeg

(150.48 kB, downloaded 8 times, last: )
      • IMG_1610.jpeg

(247.01 kB, downloaded 10 times, last: )
      • IMG_1572.jpeg

(175.54 kB, downloaded 8 times, last: )
      • IMG_1612.jpeg

(168.22 kB, downloaded 7 times, last: )
      • IMG_1615.jpeg

(154.79 kB, downloaded 8 times, last: )
      • IMG_1614.jpeg

(152.18 kB, downloaded 8 times, last: )
      • IMG_1613.jpeg

(133.45 kB, downloaded 7 times, last: )
    • Afgelopen weekend begonnen met steenslag en krasjes bij te werken van de Eos die JNanninga en ik recent gekocht hebben.

Wel zo goedkoop mogelijk, dus lakstiftje, P1500, - P4000, - P5000 schuurpapier en polijsten (met de hand)

Om het mooier en ook de hele auto te polijsten toch maar een polijstmachine besteld vandaag :)
      Files
    • Na aanleiding van een stoeprand schade jl heb ik vandaag de voorwielen weer in orde gemaakt..
      De beschadiging aan de velg is gerepareerd en deze is opnieuw in de poedercoat gezet .
      Twee nieuwe banden besteld voor voor en eea staat er weer strak op..

Hè hè nu kan de vakantie beginnen.
      Files
      • IMG_1720.jpeg

(138.69 kB, downloaded 8 times, last: )
      • IMG_1722.jpeg

(212.91 kB, downloaded 6 times, last: )
      • IMG_1723.jpeg

(272.01 kB, downloaded 7 times, last: )
    • Vandaag een Android radio geïnstalleerd, twee weken terug had ik een nieuwe telefoon gehad voor mijn verjaardag en ik had originele RNS510, die werkt niet zo goed met Spotify en ondanks dat ik de laatste map versie heb, werkt de navigatie niet zoals ik wil. Spotify kan ik oplossen met Tasker zoals vorige keer, maar werkte ook niet altijd goed.

Dus RNS510, zooitje draad en bluetooth module uitgehaald en nieuwe 9 inch Android radio geïnstalleerd, het hoogste model van Hizpo.
      Alles werkte direct zonder iets maar aan te passen, Android Auto werkt draadloos zoals ik wil.

Unit geeft de airco informatie, auto informatie zoals deuren enz, MFD laat niet alles zien, alleen FM kanalen, maar dat was ook zelfde met de RNS510 als het om muziek gaat, ik had wel navigatie informatie op de MFD die werkt nu niet meer.
      Ik heb ook camera die op RNS510 werkte, hiervoor heb ik een adapter besteld om het met android radio te laten werken, maar die is nog niet binnen.

Ik heb gelijk de FAN van de unit vervangen met een Noctua fan, het is groter en geeft meer koeling zonder geluid, bovendien gaat het heel lang mee.

• Vandaag ontving ik de RGB naar CVBS adapter om "originele" achteruit camera op Android radio te laten werken. Aangesloten en het werkt goed, en ik kreeg een extra functionaliteit, dynamische parkeer lijn die met stuur meegaat. Ik heb geen idee of het door de Android radio of door de CVBS adapter komt, adapter heeft eigen CAN-Bus decoder namelijk.
      Ik wist niet eens dat mijn auto die functie had op de stuurhuis omdat het toch een oud beestje is.

Beeld van de camera is goed genoeg om te parkeren, maar ik heb laatst bij mijn vrouw een Android head unit met een AHD 1080P aangesloten en die is toch 10x scherper.
      Here is de beeld met meebewegende lijnen:
    • Vandaag was de uitgelezen dag dat ik weer eea aan dakonderhoud heb uitgevoerd…
      Met de Herfst in aantocht is het toch fijn dat de dakdoorvoer voor/achter vrij doorlopen de rubbers weer in de Krytox staan en alle scharnieren gesmeerd/ingevet zijn.
      Dus ! , Eos rijders voorkomen is beter dan genezen..
      Files
      • IMG_2135.jpeg

(194.51 kB, downloaded 4 times, last: )
    • Member wrote:

goed bezig. Ik moet er nog aan beginnen. Helaas heb ik al wat vocht in de kofferbak, alleen weet ik nog niet of dit door het dak komt of derde remlicht.
      Kijk eens in de bakken waar de dakdelen in komen bij open van het dak of daar water in staat, even in inspectiestand zetten. Als daar water in staat komt dat bij stevig optrekken in de kofferbak terecht. Echtgenoot controleert dat regelmatig na een flinke bui.
    • Eindelijk besloten om voor LED grootlicht en stadslichten te gaan, ik wou legale ledlampen voor stadslicht met certificaat, er was alleen een optie en dat was H7 van Osram, voor grootlicht heb ik Philips genomen omdat het goedkoper is, maar die is niet "Street legal"

Lampen zijn niet goedkoop, maar dankzij Black Friday deals heb ik de Osram Night Breaker LED Speed H7 450 via Amazon Spanje voor €127 kunnen kopen.
      Philips H7 Lampen voor grootlicht heb ik bij Bol gekocht voor €49

Lampen had ik maandag ontvangen en gelijk ingebouwd, beide merken hebben geen mechanische adapter nodig passen zelfde als halogeen lampen.
      Echter ben ik niet echt tevreden met stadslicht, geven geen genoeg licht, koplampen zijn nog bij de APK afgesteld maar ik heb het gevoel dat ze te laag afgesteld zijn, hier ga ik eens naar kijken. Op de Duitse forum zijn paar mensen wel blij met de licht opbrengst.

Andere probleem was dat ik toch lampen waarschuwing kreeg voor stadslicht en grootlicht,volgens beide fabrikanten moest dit niet het geval zijn, maar ik had verder moeten ondezoeken, want Osram heeft wel een lijst voor alle auto's en bij EOS moet je toch een canbus adapter kopen..

Dus ik moest nog twee verschillende adapters kopen volgens deze lijst.
      Gelukkig waren die ook in aanbieding bij Amazon Nederland, voor twee verschillende adapters was ik nog eens €62 kwijt.

Adapters voor EOS zijn Osram Smart CANBUS LEDSC01 en Osram Smart CANBUS LEDSC02-1

Totaal ben ik €238 kwijt en ik hoop dat ik het terug zie in licht opbrengst, als geen Black Friday deals was dan was ik meer dan €300 kwijt...

Adapters zijn gisterenavond geleverd, dus ik heb ze zonet ingebouwd.
      LEDCS02-1 adapters was makkelijk, deze komen tussen de hoofdaansluiting van de koplampen, je hoeft niets aan de koplampen te doen.
      LEDSC01 adapters had iets meer werk nodig, deze zijn voor grootlicht en hier moet je een gat van 25mm boren in de ronde kap, hebben wel een goeie rubberen bescherming, dus er komt geen vocht in de koplampen.

Na inbouwen van de adapters gingen alle lamp storingen weg.

Hieronder paar foto's.

Lampen en adapters:

Rechter koplamp:

Linker koplamp:

Op de foto's zie je het bijna niet, maar er zijn 2 kastjes per kant, ik heb beide aan elkaar ge-tyrapped.
    • Gisteren kreeg ik een foutmelding via mijn boordcomputer dat de rechter mistlamp defect was!.
      Een tijd geleden had ik deze naar Led omgebouwd en voorzien van een weerstand zodat de boordcomputer geen foutmelding gaf.
      Deze weerstand bleek nu defect, dus heb ik deze vandaag vervangen….
      Gelukkig nu geen vervelende foutmelding meer
      Files
      • IMG_2390.jpeg

(103.2 kB, downloaded 3 times, last: )