Dak gaat niet meer open

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Dak gaat niet meer open

      Hallo,

      Mijn Eos heeft de laatste 2-3 maanden ongebruikt op de oprit gestaan, en toen ik deze eergisteren wou nakijken, ging het dak niet meer. De auto zelf startte nog wel (met moeite), maar het dak stopte halverwege, met een system error op het dashboard. Nu heb ik het probleem al kunnen opsporen, en dat is het zonnedak, dat gaat super langzaam open, en stopt dan op gegeven moment. Als ik dan met de schakelaar speel, gaat ie telkens nog 1 a 2 cm verder open, tot er geen beweging meer in zit (ik hoor wel nog een relais klikken).

      Heb de auto gisteren bij de VW dealer binnengebracht, maar die willen er niet aan beginnen omdat de kosten veel te hoog zouden zijn. Heb al wat op internet zitten opzoeken, en dan denk ik aan ofwel de motor van het zonnedak, ofwel gewoon door de koude dat het niet werkt, of dat er ergens iets klemt waardoor het zonnedak niet meer goed schuift?

      Als ik het zonnedak met de hand open duw, dan werkt de rest van het dak wel mee, dus lijkt me heel erg sterk dat ze dit niet onder de 1000 euro kunnen herstellen. Iemand een idee?
    • Hoi Xanthine,

      ik heb er een link voor je naar onze zustersite ;) Je vind er uitleg van welke sensoren reageren als het dak open gaat. klik

      Ik vraag me af hoezo de dealer zegt dat het duur wordt. Hij zou tenminste een idee moeten hebben na uitlezen van de foutmeldingen. Wat heeft die je hierover laten weten?

      Ik heb er ook een andere link die maar een voorbeeld zou kunnen zijn voor een mogelijke reden en laat zien hoe duur het zou kunnen worden. Hier is er sprake van uitval van de automatische sluiting van de kofferdeksel (Zuziehhilfe), de centrale bediening van de ramen, het zonnedak und het dak zelfs. Oorzaak was een kabelbreuk en kosten voor het verhelpen. Vaststellen dat het een kabelbreuk was = 400 Euro + vinden van de kabelbreuk 900 Euro + verhelpen 400 Euro = 1700 Euro totaal. Is maar een voorbeeld.... :rolleyes:
      Hier de link klik

      Maar nog eens: wat zij de dealer na uitlezen van de foutmelding? :hmm:

      Als het de motor van het zonnedak is, kom je er zo bij klik (laat even weten als de link niet werkt)

      Groeten

      Uwe

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von uwe ()

    • Hoi uwe!

      Ik moet de Eos nog gaan ophalen in de garage, heb enkel bericht gekregen dat ik de auto mocht komen ophalen, want de kosten zouden te hoog zijn (meer info niet).
      Ik zal zelf wel eens de fout uitlezen als ik vagcom aan het werken krijg op mn nieuwe laptop. Ik zal ook eens filmen wat er juist fout gaat, want het is wel vrij bizar. Enkel het schuiven van het zonnedak gaat niet, verder is er geen probleem. Aangezien het zonnedak een eigen motor heeft kan dit toch niet zo moeilijk te herstellen zijn :(
    • Zijn het gewoon niet stugge rubbers door het weer? Als je het zonnedak lichtjes "meehelpt" gaat het dan wel?
      Anders misschien de rubbers behandelen met krytox.

      Suc6,

      André
      :vw: Eos 1.6fsi - BJ: 2006

      :vw: Passat 2.0 (3C) TDI dpf Highline; Sedan; BJ: 2006; +/- 170pk

      Mods (Passat): - Xenon Pilot Pro 5000K, O_____O, hypercolor kenteken- en standlicht (todo: Oo___oO, Autohold, MFL, OPS, S6 TFL)

      VAGCOM 12.2
    • Foenky schrieb:

      Zijn het gewoon niet stugge rubbers door het weer? Als je het zonnedak lichtjes "meehelpt" gaat het dan wel?
      Anders misschien de rubbers behandelen met krytox.

      Suc6,

      André



      Hey Andre!
      Het lijkt mij ook zoiets te zijn... Ben zonet de auto gaan ophalen in de garage, onderweg naar huis de verwarming op HI gezet omdat er wat vocht aan de binnenkant zit (is normaal, auto staat al 2 maanden stil, buiten). Toen ik thuis aankwam, nog eens het zonnedak proberen te openen, en plots werkte dit terug! heb het 1x open en dicht kunnen doen zoals het hoort, maar erna bleef ie weer vasthangen, zeer bizar. Maar al zeker vooruitgang dat ie 1x wel ging :p
    • Wij hadden met onze EOS last van vocht in de auto. Helaas is de winterperiode niet echt geschikt om even alle rubbers te doen, maar bij ons zat het rubber van het zonnedak o.a dubbel, waardoor al het water daar door naar binnen liep.

      Aangezien ik het raammechanisme toch moest vervangen, gelijk het flesje krytox maar gehaald en de rubbers ingemasseerd. Hierdoor ging het al een stuk beter, maar het zonnedak bleef wat stroef. Na de winter kijk ik hier nog even naar. Eerst de rubbers maar zo laten, zodat ze weer een beetje terug kunnen vormen. Heb het vermoeden, dat het altijd al dubbel heeft gezeten.

      Mag komend weekeinde het volgende raammechanisme vervangen. Helaas is dit ook een veel voorkomend probleem van de EOS.

      Ik hoop, dat voor jouw ook de problemen zijn te verhelpen met wat vet ( flesje krytox ).

      Gr. André
      :vw: Eos 1.6fsi - BJ: 2006

      :vw: Passat 2.0 (3C) TDI dpf Highline; Sedan; BJ: 2006; +/- 170pk

      Mods (Passat): - Xenon Pilot Pro 5000K, O_____O, hypercolor kenteken- en standlicht (todo: Oo___oO, Autohold, MFL, OPS, S6 TFL)

      VAGCOM 12.2
    • Hoi Xanthine,

      Zat nog eens te kijken. Lijkt echt het motortje in het dak te zijn. Misschien een van de tandwielen stuk :hmm:

      Hier nog een link naar info over funktie van het dak met onder anderen iets informatie over het motortje ook klik

      Groeten

      Uwe
    • uwe schrieb:

      Hoi Xanthine,

      Zat nog eens te kijken. Lijkt echt het motortje in het dak te zijn. Misschien een van de tandwielen stuk :hmm:

      Hier nog een link naar info over funktie van het dak met onder anderen iets informatie over het motortje ook klik

      Groeten

      Uwe


      Hey Uwe,

      Heb de Eos nu al bij 2 Volkswagen dealers binnengebracht, en geen van beiden wil eraan beginnen onder de 2000 euro. Auto staat nu al enkele weken bij de dealer, heb geen tijd en zin gehad om deze te gaan afhalen ;p maandag ga ik m'n winterbanden van de Golf laten wisselen, dan rij ik de Eos wel naar huis.
      Ga zelf het dak eens opendoen.
      Mijn Volvo heeft ook weer wat problemen, en die krijgt voorrang. (Koppeling en v-bak, goed voor zo'n 5800 euro aan kosten).
    • hoop voor je dat het dak gauw weer in orde komt.

      maar vind het niet zo goed klinken , voor wat betreft die dealers zeggen.
      weet niet waar je hem naar toe gebracht hebt, maar als ik zie dat je van hasselt bent
      zou ik overwegen hem over de grens naar DE naar een dealer te brengen, die wellicht meer ervaring
      heeft met de eos.

      Heb vrienden die net boven maastricht wonen, en die brengen hun auto's altijd naar een grote vw/audi
      dealer in Aachen. zijn weliswaar geen eosinen, maar hebben daar goede ervaringen tov hun dealers dichtbij.
    • Auto net gaan ophalen, deze keer zelfs niets moeten betalen.
      Hun uitleg was dat er water in de auto zat, maar dit geloof ik toch niet. Heb zelf de auto al nagekeken, en nergens staat water (auto staat trouwens onder een afdak).

      Ik ga er zelf eens aan beginnen, als ik die dakhemel los krijg :>

      & ziggetty de VW dealer is volgens mij wel goed, maar om een Eos te herstellen moet je geen automechanieker zijn, eerder een ingenieur :p