niet kunnen terugschakelen bij 130 km/u

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • niet kunnen terugschakelen bij 130 km/u

      ?( beste forum leden,
      Ik heb sinds juni in het bezit van een eos 2012 met 40.000 km op de teller. Heb sinds dag een problemen met het dak. (zoals ook op het forum is besproken) Deze week zou na, verschillende pogingen( resetten,smeren) een nieuw slot worden geplaatst. Nu merk ik dat als ik een tijdje op de snelweg 130 km / uur heb gereden en dan het gas loslaat en wil terugschakelen naar de 5e of 4e of 3e versnelling dit niet mogelijk is, maar na het afremmen tot 70 km/uur het wel lukt. Bij het rijden op binnenwegen gaat het schakelen zonder problemen.

      Is er iemand die mij hier iets over kan vertellen, ik heb namelijk nog garantie.

      Gr Abel.
    • niet kunnen terugschakelen bij 130 km/u (2)

      Dank, Uwe. Vrijdag de auto weer opgehaald van de dealer (geen VW-Dealer). Er is een testrit uitgevoerd en is de versnellingsbak olie vervangen. Volgens de dealer is er geen schakelprobleem. Zelf weer getest en bij 130 km/uur rij ik tegen de 3000, laat vervolgens het gas los en kan niet terug naar de 5e versnelling. NU zegt men dat ik niet rijd als het zou moeten, het nieuwe rijden. Waarom wil je bij 130 km/uur terug naar de 5e versnelling? Nu ik nog garantie heb wil ik wel zeker weten of ik geen schakelprobleem met de versnellingsbak heb.

      Dan de vraag, aan jullie forum. Kunnen jullie wel terugschakelen bij 130 km/uur?

      Abel. ?
    • Dat heeft zeker niks te maken met het nieuwe rijden. Als je bv bergaf rijd wil je misschien juist wel van de remwerking van de motor gebruik maken.

      Er is du iets mis met het schakelbak.

      Omdat ik net iets vergelijkbaars heb gezien: wil je svp een poging wagen. Als je op 130 niet terug kan schakelen van 6 naar 5 of 4, ga ik ervan uit dat je wel uit de 6de komt maar dan als volgende stap niet meer in de 5de of 4 de. Wil je svp als dit gebuurt proberen om in leegloop de koppeling los te laten, dan opnieuw in te drukken en te kijken of je dan wel of in de 5de of 4de kan schakelen?
      Als dit zo is heb je een duidelijk signalement van een probleem met de synchronisatie van de schakelbak.

      Heb je anders soms nog gekraak als je van 1 naar 2 of 2 naar 3 schakelt? Zoals of je de koppeling niet helemaal had ingetrapt? Dan zijn de sychroringen stuk.

      Groeten

      Uwe
    • Gistermiddag een testrit met de monteur uitgevoerd. Het eerste stuk heb ik gereden en is het probleem tijdens het rijden steeds weer geconstateerd. 2e rit heeft de monteur gereden. Eerst was de oplossing, bij 130 km/uur koppeling in, afremmen, terugschakelen naar de 5e. Wat een gedoe, niet mee akkood. Tweede poging, bij 130 km/uur gas los, koppeling in, even wachten en dan terugschakelen. Het lukte de monteur uiteindelijk wel om heel geconcentreerd te schakelen. Na de testrit advies, laat de nieuwe bakolie eerst even inwerken en moet ik mijn schakelen aanpassen omdat er een soort veiligheid in de versnellingsbak zou zitten die terugschakelen bij 130/uur belemmerd. Oké terug naar huisgereden en de nieuwe schakelmethode toegepast. Nou het lukte mijn dus niet, veel gedoe met alle handelingen voordat ik een vrachtauto kon inhalen. Avonds nog even op Internet, stond er een eos 2013 met 33.000 km te koop bij een vw dealer. Ben er vandaag geweest en heb een testrit uitgevoerd. Bij deze eos geen enkel probleem met het schakelen. Van 140 in de 6e terug naar de 5e en weer het gas er op auto schakel super en het ligt dus niet aan mij, wat ik ook betwijfelde, ik rij alle dagen en al 30 jaar. Dus de dealer gebeld, verhaal uitgelegd, men gaat mij terugbellen, waarschijnlijk wordt het nu lastig? Tot zover, wordt vervolgd.

      Abel.
    • AS56 schrieb:

      ....bij 130 km/uur gas los, koppeling in, even wachten en dan terugschakelen..... Na de testrit advies, laat de nieuwe bakolie eerst even inwerken en moet ik mijn schakelen aanpassen omdat er een soort veiligheid in de versnellingsbak zou zitten die terugschakelen bij 130/uur belemmerd.....
      :nono: :thumbdown:

      ..nou, hier klopt er helemaal niks van. Lijkt mij dat de synchroniseering niet meer goed is. Zou de dealer wel moeten verhelpen. Anders geef je hem gewoon terug, als hij niet in staat is om dat goed te krijgen.

      Groeten

      Uwe
    • Het lijkt er wel op. Gisteren de hele dag open gereden en bij lage snelheden schakel het prima. Tegen de avond even op de snelweg en boven de 100 km/uur weer terug naar de 5e met het zelfde probleem. Lijkt erop dat bij meer omwentelingen van de bak de boel niet goed tegenover elkaar staat. Nou, maar even wachten op een telefoontje van de dealer en anders ga ik maandag zelf maar weer contact opnemen.

      Gr Abel.
    • Vervolg schakelprobleem. Vorige week teruggebeld door de dealer. Ik kan mijn auto woensdag 16 sept as. naar de garage brengen waarna zijn de versnellingsbak gaan uitbouwen en de bak uit elkaar gaan halen. Ben benieuwd wat het probleem is, maar dat er een probleem is dat is wel duidelijk want het schakelen gaat echt beroerd. wordt vervolgd. Wel heeft het forum voormij al veel goede tips ed. opgeleverd van mijn eerdere problemen zoals het dak probleem waarbij na het vervangen (garantie) van de sloten in de kofferbak het probleem was opgelost.

      Abel.
    • Hoi Abel,

      altijd heel blij als wij met tips kunnen helpen :thumbup:

      Nu nog het schakelbak, blijkbaar komt er voor jou nu op een goede manier beweging in :)

      Dus hopelijk kan je binnenkort volop genieten van je EOS, en er zullen zeker nog een aantal mooie dagen zijn om open te kunnen rijden.

      Groeten

      Uwe
    • Vanmiddag mijn eos na 1 1/2 week weer opgehaald bij de dealer. Oorzaak was dat de koppelingsplaat en druklager niet vlak op elkaar aandruken en bij hoge snelheid en warme motor problemen gaf. De koppelingsplaat en druklager zijn vernieuwd. Wel had de dealer nog geprobeerd dit van de vw importeur vergoed te krijgen maar de auto is ouder dan 3 jaar, dus heeft dealer het onder de nog lopende 3 maand garantie opgelost. Dus vanmiddag rond 5 uur nog maar even het dak open en heerlijk gereden tot de zon onder ging.

      Groet en dank voor de reacties en het meedenken.

      Abel.