Van Mégane naar Eos

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Van Mégane naar Eos



      Mijn naam is Erik en ik woon in Amsterdam.

      Vandaag mijn Eos 2.0 Highline uit 2011 gekocht met DSG automaat, 211PK, stuurflippers 49K, Dynaudio, Navigatie, leer, stoelverwarming, 235/40/18 LM Kansas velgen met nieuwe Conti Sport Contact 5 banden met velgenbeschermer.
      Is afgeleverd met Waxoil behandeling, uitgebreide 60.000 beurt en 12 maanden garantie. Super mooie auto met vrijwel alle denkbare opties.

      Ik heb mijn Renault Mégane CC ingeruild. De Mégane was ook een fantastische auto, in sommige opzichten zelfs fijner. Bij de Mégane zit je nog meer uit de wind en je hebt veel, veel meer opbergruimtes.

      Waarom dan ingeruild voor deze Eos?
      De reden dat ik mijn Mégane heb ingeruild is dat ik 30.000 km per jaar rijdt waarvan 22.000 plezierkilometers in de bergen. We gaan twee keer per jaar naar de Dolomieten en diverse keren per jaar naar de Eifel.
      En in de bergen komt de Mégane met zijn 135 PK vermogen te kort. In de Eifel en de Dolomieten rijdt ik altijd samen met één of maximaal drie motoren.
      Ik heb 12 jaar lang heel veel motor gereden (Ook 22.000 plezier km per jaar) maar na een zwaar ongeval ben ik daarmee gestopt.

      Mijn vrouw en vrienden rijden nog wel motor en we gaan samen op vakantie. Zij op de motor en ik hobbel daar met de Mégane achteraan.
      Dat gaat fantastisch zolang de berg niet te stijl is. Dan haakt de Mégane af. Ook om in te halen bergopwaards had e Mégane te weinig vermogen.
      Ik zocht dus een auto met meer koppel die een beetje vooruit te branden is en voila, toen kwam ik deze EOS tegen.

      Ik wilde per se weer een hardtop. We wonen op een Kade in Amsterdam en die delen we met meeuwen. Een softe kap is dan een heel slecht idee. (bv een Boxter)
      Deze Eos, met 211pk met DSG geeft mij voldoende trekkracht in de bergen. Ik hoef geen hele hoge topsnelheid, dat boeit me niet.

      De uitgebreide proefrit met de Eos was zeer overtuigend. Heerlijke DSG koppeling, uitstekende stoelen, goed uit de wind, en meer dan voldoende vermogen om de toch zware Eos vlot te sturen.
      Met de Mégane reed ik altijd open, zelfs met regen ging het goed, zolang je niet stil hoeft te staan ging de regen eroverheen. Hopelijk gaat dat net zo goed met de Eos.

      Afgelopen weekend nog een afscheidsritje met de Mégane naar Parijs gemaakt. Heerlijk.
      Volgend weekend lekker sturen met de Eos in de Eifel en twee weken later naar de Dolomieten.

      Wat een fijne vooruitzichten.


    • Wat een mooi en goed verhaal! Welkom op het forum en heel veel goede kilometers gewenst in je fantastische EOS!
      Zelf heb ik ook DSG en, man, dat is gewoon geweldig. Wat relaxed rijden is dat. Soms ff zelf schakelen in de bergen - heerlijk.
      Ik rij ook motor, ga daarmee ook de bergen in. Het wordt wel steeds moeilijker om te kiezen waar ik nou weer eens een ritje mee zal maken :D
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • Hoi Erik en welkom hier op ons forum :happy:

      heel veel ervaring hoor ik uit het verhaal, wat bergen en cabrios betreft, top. :thumbup:

      Ik wens je veel plezier in je EOS, de 211pk zullen je zeker op de juiste snelheid in de bergen houden :whistling:

      Je moet wel meer dan 80 rijden als je met open dak niet nat wilt worden, maar wie rijdt dan in de bergen als het regent 8)

      We zijn verder benieuwd naar je berichten, laats eens horen hoe het ging in de Eifel en de Dolomiten als je terug bent :thumbsup:

      Groeten

      Uwe
    • Dank je wel voor de aardige welkoms woorden.
      @Batjes. Goed te horen dat het steeds moeilijker wordt om te kiezen tussen de motor en Eos. Ja op de motor is super in de bergen maar ik kan het me als ZZP-er niet permitteren het risico te lopen nog een keer zo lang uit de running te zijn. Het risico is me gewoon te groot.
      Nu snap ik ook wel dat er met auto ook van alles kan gebeuren.

      @Uwe. Ik heb inderdaad redelijk wat ervaring met de Cabrio en de bergen.
      De ervaring in de bergen is begonnen op de motor. Op de motor heb ik vrijwel ieder jaar twee motorrijveiligheids trainingen gedaan (ongeveer 20 in totaal!), de meeste daarvan waren bergvaardigheidstrainingen waarbij verkeersinzicht en vaardigheid met de motor de belangrijkste elementen waren en ik heb mij professioneel (ik maak films) bezig gehouden met het vervaardigen van een DVD over motorrijveligheid. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat de overheid zich terugtrok uit de financiering. Het verkeersinzicht op de motor maakt je ook een betere bestuurder in de auto.

      In de Mégane heb ik inmiddels ook een aantal trainingen gedaan. Eén keer een hele dag verhoogde rijvaardigheid in Nederland, een keer twee uur training in de Dolomieten en een keer een hele dag training in de Eifel. Deze trainingen werd gegeven door instructeurs die normaal de KLPD trainen. Een aantal van hen zijn inmiddels vrienden geworden en een van hen heeft inmiddels aangegeven dat we samen een dagje gaan trainen in mijn nieuwe Eos. Inmiddels worden de verbeterpuntjes steeds kleiner maar iedere keer leer ik weer en het is ook gewoon fantastisch leuk om te doen. Naast veiligheid is mijn hoofddoel soepel rijden.
      In de bergen heb je soms geenkeus om te rijden met open dak als het regent. Soms begint het gewoon en is er gewoon geen plaats om (veilig) te stoppen.
      80 (om droog te blijven) is over het algemeen wel hard in de bergen waar met alle haarspelden de gemiddelde snelheid vaak niet boven de 40/50 uitkomt. We rijden gemiddeld 300 km per dag.

      Ik zal jullie op de hoogte houden met fotootjes en een verslag hoe de Eos beviel in de bergen.
      Groet, Erik.

      Hier nog een fototje van de Mégane op de Manghen Pass Italië.

    • Ha die Erik,
      Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

      Als je het probleem van stil staan om je dak te sluiten bij regen wilt voorkomen , neem dan een dakmodule.
      Gaat open/ dicht terwijl je rijdt met een max. van 44 mile. En op afstand met de afstands bediening sluiten/openen.

      Zo te lezen houdt jij van rijden in de bergen.
      Je kan je nog aanmelden voor een geweldige tour in de Oostenrijkse/ Italiaanse Alpen van 10 sept. t/m.13 sept. a.s. via het Duitse Eos forum.
      Je rijdt in konvooi met 44 Eossen vanuit een hotel 3 dagen verschillende routes.

      Groet Herman.
      2015; Voorjaarstour, Sachsentour, Soccertour, Alpentour
      2016; Mittsommernachttour in Dänemark, Euregio Sommertour durch Munsterland; Wallistour;
      Eos Stammtisch-Ost Weihnachtstreffen in Merseburg
    • Hi Herman,
      Dank je wel. Ja ik houd van de bergen. Helaas kan ik me niet aanmelden voor de Oostenrijk/Italiaanse Alpentour op 10 tot en met 13 september omdat wijzelf al van 17 tot 27 september naar de Dolomieten gaan.

      De dakmodule klinkt interessant. Ik ken Cabriocare die het levert, die hebben mijn Mégane lekvrij gemaakt. Cabrio Care regelt de module af tot 20 km/uur. Dat lijkt me ook realistischer dan 44 mile. Daar is het dak van de Eos volgens mij te zwaar voor.

      Als jij met de Oostenrijkse /Italiaanse Alpentour meegaat: veel plezier.
    • Ik heb afgelopen weekend twee dagen in de Eifel gereden en ik moet zeggen, wow!

      Dat deze Eos voldoende power zou hebben om de berg ophoog te rijden, had ik verwacht. Wat ik niet verwacht had was HOEVEEL beter de Eos stuurt en op de weg lig dan mijn Mégane CC. Alhoewel hij bijna 100 KG zwaarder is dan de Mégane, stuurt hij veel lichter (behalve bij het inparkeren, dan stuurt hij zwaarder). Ook in de haarspelden voelt de Eos absoluut niet zwaar en ik heb geen last van het zware dak in de kofferbak.
      En dan de DSG, hoe heb ik net ooit zonder gedaan, wat een genot!
      De SMILE was het hele weekend niet van mijn gezicht te slaan. Ik heb genoten.

      Afgelopen weekend was om hem even uit te testen voor we volgende week naar de Dolomieten gaan. Er zijn wat kleinigheden aan het licht gekomen, die worden nu hersteld (zoals het achterraam had wat speling waardoor het kletterde als ik over een hobbelige weg reed, de windvanger op de voorraam klikt niet goed vast, daar komt een nieuwe voor en de banden moeten even opnieuw gebalanceerd worden, er zit nog net een trilling in bij 100 km/uur).

      Morgen mag ik hem weer ophalen, klaar voor de Dolomieten!