Dolomieten

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Ik heb de Eos 2.0 211Pk DSG nu een dikke vier weken in mijn bezit en heb er inmiddels 7.500 km mee gereden.
      Twaalf dagen naar de Dolomieten en nog twee weekenden Eifel.
      Van de 7.500 km denk ik dat ik er ongeveer 7.000 open heb gereden.
      In de bergen is de Eos fantastisch. De 211 PK zijn ruim voldoende om lekker vlot te stijgen en ook bergopwaarts te kunnen inhalen.
      Ik heb in de bergen voor het grootste deel “manual” gereden, d.w.z., ik heb zelf de schakel momenten bepaald. Ik heb ook stukjes getest in de “S” stand en daar krijg ik ook een grote smile van. Wat een soeplesse.
      Niet echt zuinig in de bergen, dat had ik ook niet verwacht, 1 op 7 op LPG. Op de stukken snelweg die we in Duitsland hebben gereden (alles bij elkaar ongeveer 1500 km snelweg, de rest binnendoor), waar ik gemiddeld 140/150 heb gereden (op de “D” stand) reed ik 1 op 11.
      Heel tevreden.
      Op de snelweg (open uiteraard) heb ik wel mijn gehoorbescherming ingedaan. Muziekje erbij op de Dynaudio installatie en genieten maar.
      Vandaag op de snelweg in Duitsland, er was vrijwel geen ander verkeer even op de teller 213 km aangetikt. (Op de GPS 205 km). Dat was nog geen max maar ik zag in de verte verkeer opdoemen en ik wil niet met zulke snelheden langsrazen dus heb het gas losgelaten en ben terug gezakt naar een reëlere kruissnelheid. Het was leuk heel even een keer 200 te hebben gereden maar dat was voor mij alleen maar een test hoe de Eos zich gedraagt bij die snelheid..
      Het ging goed (ik reed open) maar vond wel net over de 200 dat hij wat zoekend werd. Niet meer zo strak als bij lagere snelheden.

      De voorbanden zijn na deze 7.500 km bergen bijna op. Ik ga voor en achter wisselen, dan houden ze het nog wel een maandje uit tot ik wissel naar de winterbanen. Ik had gehoopt iets langer met de banden te doen, maar dan moet ik maar minder bochtjes rijden. (en wat minder gas geven)
      Ik heb vandaag het oliepeil gechecked, dat is nog vrijwel vol. Dat vind ik netjes na 7.500 km in de bergen.

      We hadden op één dag na schitterend weer in de Dolomieten.
      Die dag was dan ook meteen bar en boos. 35mm regen. We zijn die dag wel een stukje gaan rijden maar boven op de passen werd het 1 graad Celsius. Dat vond ik te weinig marge en heb besloten terug te gaan. Ik had er geen zin in dat de regen in IJsel zou omslaan. (Per 100 meter stijgen koelt het ongeveer 1 graad C af).

      Op de mooie dagen hebben we vele passen* gereden. Ik in de Eos, mijn vrouw op haar BMW GS 1200 (motor). Ik kon haar nu voor 85% kon bijhouden. Met de Mégane die ik hiervoor had lukte dat bergopwaarts absoluut niet!





      Ik ben geen problemen tegen gekomen met de Eos. Houwen zo!

      * Een greep uit de passen:
      Hantenjoch, Jaufenpas, Timmelsjoch, Stelvio, Pordoi, Sella, Gavia, Giau, San Boldo, Duran, Gobbera, Campolongo, Cereda, Falzarego, Feidaja, Lavazze, Monte Rest, Penserjoch, Pura, San Pellegrino, Staulanza, Zoncolan, etc.