Aspirant Eos rijder

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Aspirant Eos rijder

      Beste Forum leden,

      Na al vaker eens op dit forum rondgekeken te hebben toch maar eens aangemeld. Ben namelijk actief op zoek naar een VW Eos en heb daar soms ook wat vragen bij die ik niet direct kan vinden. Zo twijfel ik momenteel tussen een 2.0 FSI en 2.0 TFSI en zitten er nog nadelen aan de TFSI? Ik lees wel het e.e.a. over een hoog olieverbruik maar zitten er ook andere hogere onderhoudskosten aan vast en kent de TFSI motor zwakke punten? Of is de 2.0 FSI toch de veiligere/ verstandigere keuze?

      Groet,
      ObenOhne :eossilber:
    • Hallo,

      Zoveel mensen zoveel meningen, het gaat erom war je je zelf goed bij voelt en waar je de auto voor wilt gebruiken. Veel en hard rijden is leuker met de turbo, toeren gaat prima met de FSI.
      Ik rijd zelf met een 2.0FSI met trekhaak en heb er ook de caravan nog achter, gaat prima.

      Dus lees alle voor en nadelen en neem een besluit op je gevoel.

      Succes,

      Ruud
      :vw: :cscsw: EOS 2.0 FSI 2008. Leder, Navi, GPS Garmin.
    • Hoi ObenOhne en welkom hier op ons forum :happy:

      Naast de vraag naar voor en nadelen van de een of ander motor zit er wel een leeftijdsverschil in. Het wordt dus niet alleen een keuze voor een motor. Er is een verschil in pk en nm. En pech zou je met de een of de ander motor kunnen hebben.

      Ik ben nu met beiden gereden, het eerst in de 2.0 FSI, zonder problemen, geen klagen over olieverbruik.
      Nu in een 2.0 TFSI, veel meer trekkracht, ook geen olieverbruik. Wel heb ik een probleem gehad met de stuurketting. Die dan tot gevolg had dat ik de motor heb moeten vervangen. Prijzig probleem die ik zonder hulp van VW op heb moeten lossen omdat de EOS net te veel km had en net iets te oud was om überhaupt aantrekkelijke coulance te kunnen krijgen. Dit zeggende is de kans dat je hetzelfde probleem met een ander 2.0TFSI zou kunnen hebben erg klein. (Anders dan bij de 1.4 die echt wel een erkend stuurkettingsprobleem had!).

      Veel plezier met je zoektocht en succes met je keuze!

      Groeten

      Uwe
    • Hoi ObenOhne (maar binnenkort ObenMit of zo :thumbsup: )
      Welkom op het forum! Er is veel te lezen hier, maar voor echte motorverschillen zijn er nog veel meer vw sites. Tenslotte zijn de motoren eigenlijk hetzelfde in de verschillende modellen van de VAG groep.
      Ook ik ken de 2.0fsi en 2.0tfsi. Bijde zijn prima, met nog de opmerking dat als je het rustig houdt, dat de tfsi iets zuiniger kan rijden als de fsi (volgens mij dan), maar dan moet je niet gaan gassen!
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • Welkom
      De FSI rijdt prima, beproefde techniek, no-nonsense.
      Ik vind deze motor vooral onderin het toeren bereik zeer soepel over komen.
      De TFSI is op papier wat zuiniger, maar meer vermogen daagt uit tot.....
      Althans, bij mij dan.
      Heeft uiteraard meer koppel en kracht, maar bij vlotte rijstijl, mis ik niet echt vermogen in de Eos.
      Zoals bij elke auto, is het vooral de rechtervoet die het verbruik uiteindelijk bepaald!
      Groeten, Edwin
    • Hi ObenOhne,

      Ik denk inderdaad dat de keus bepaald moet worden op basis van wat voor rijder je bent en waar je rijdt.
      Ik rijdt veel in de bergen en heb de 211PK TSI. Daarmee heb ik meer dan voldoende kracht om ook steilere passen soepel op te rijden en indien er de ruimte is om berg opwaarts in te halen.
      (Ik rijdt op LPG, 30.000 km per jaar)

      Rijd je voornamelijk in vlakke landen, dan heb je die 211 PK niet nodig, alhoewel het ook hier super soepel (en leuk) rijdt.
      In de bergen rijd ik altijd “handgeschakeld” met de stuurflippers, hier rijdt ik meestal in de gewone “Drive” stand.
      De 211PK versie is een “betere” auto, dwz, sterkere motor, beter onderstel (Golf GTI), instelbare demping (comfort, normaal en sport), etc.
      Als je alleen toert betaal je voor dat “betere” wel een flinke meerprijs.
      Hoop je binnenkort tegen te komen met een mooie EOS.
    • Beste Forum leden,

      Dit is hem dan ;-)

      Afgelopen week heb ik hem gekocht en het is uiteindelijk een 2.0 TFSI geworden uit 2007 met 120,000 km op de teller grijs/ rood leer met alles er op en er aan wat als optie destijds te bestellen was. De ANWB keuring heeft hij met vlag en wimpel doorstaan en ook bij het door de wasstraat halen om bij deze hoge waterdruk te controleren op lekkages waren er slechts een paar druppels links bij het kleine achterraampje en linksvoor bij de voorruitstijl. Zou het invetten met (Thorax?) hier nog verder kunnen helpen?

      Ben in ieder geval erg HAPPY!!

      Heb hiervoor veel verschillende cabrio's gereden en was positief verbaasd dat zelfs zonder windscherm en met het koude maar zonnige weer van de afgelopen dagen het al prima open rijden was zelfs op de snelweg. Hier gaan we nog veel plezier van hebben. Dat het maar een mooie zomer mag worden.
    • Mooie wagen, goede specs. Daar ga je inderdaad nog veel plezier van hebben. Die paar druppels heb ik ook af en toe wel eens. Het wordt sterk aanbevolen om de rubbers alleen met krytox in te smeren. Het middeltje van vw zelf is hetzelfde, in de vorm van een flesje, maar ze hebben ook een setje reinigingsdoekjes waar een daarvan in krytox gedompeld zit.
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG