Wat nodig voor MF stuur?

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Wat nodig voor MF stuur?

      Hoi Allemaal,

      Vraagje; Ik heb een gebruikte Golf 6 MF stuur (3C8419091BE) gekocht en wil deze inbouwen en nu heb ik begrepen dat ik ook een passende control unit/"Multifunction Steering Wheel Interface" moet hebben om van de MF knoppen gebruik te kunnen maken. Ik kom terecht bij de : 1K0953549CH. Maar is dit de juiste? Er zijn ook andere types zoals de 1K0953549CD.

      Ik weet ook dat het met VagCom kom geactiveerd moet worden. Nog iets waar ik aan moet denken om alles werkend te krijgen in een EOS BJ2006?

      Alvast bedankt!

      Lordy
    • Voor wie er in geintereseerd is, dit is waar ik achter ben gekomen:

      Stuur control unit:
      - Er zijn vele verschillende Stuur control modules. Meer info : wiki.ross-tech.com/wiki/index.…l_Control_Module_Versions
      - Zoek eerst uit (via Vag Com) welke module jij hebt en wat voor functionaliteit die heeft (zie link hierboven) voor dat je deze gaat omruilen.
      - 1K0953549CH heeft alle functionaliteit en kan met LIN2.0 overweg, wat in mijn geval nodig was vanwege nieuwe type stuur
      - De 1K0953549CH is in principe voor automaat, 1K0953549CD voor handbak. Maar 1K0953549CH werkt ook bij handbak (heb ik bij mijn EOS ingebouwd en is bevestigd op duits forum als zijnde geen probleem)
      - Deze module is goed voor MF stuur, Cruise Control (wat ik dus niet had) en MFD/boordcomputer.

      MF Stuur:
      - Ook hier diverse modellen. Let erop dat er verschillende aansluiting voor MF knoppen zijn. Dit betekend dat er verschillende airbag kabels zijn.
      - Ook al zien diverse sturen er hetzelfde uit aan aan de buitenkant, aan de binnenkant kan het verschillen. Dus als je een airbag koopt, voor je gaat bestellen, zorg er dan voor dat je checkt dat deze echt op je stuur gaat passen.
      - Bij de airbag hoort een airbag kabel die dus ook een MF aansluiting heeft. In mijn geval een "brede" MF stekker en twee koperen airbag stekkers (naast de hoofdstekker voor de airbag en stekker voor de slipring) . Sommige hebben er 3. In mijn geval had ik een 3C8971584F kabel nodig.
      - Had dus initieel verkeerde kabel besteld voor dat ik de airbag had. Het was de 5K0971584C. Die is voor andere MF aansluiting en heeft 3 koperen airbag stekkers. Dus wie nog een kabel zoekt... ;)
      - Stuur nog activeren in Vag Com. In mijn geval moest ik de Lin2.0 MFS kiezen. Had eerst LIN1.3 gekozen en dat werkte dus niet....zelfs knoppenverlichting deed het toen niet.

      Cruise Control:
      - Voor achteraf inbouwen cruise control kan je het beste de hendel 1K0953513G kopen. Op een bekende chinese website verkopen ze combo stuur control unit met cruise control hendel. Zit ook nog airbag kabel bij... dus ik heb nu 2 kabels over ;(
      - Op internet staat genoeg info hoe hendel los te halen.
      - Activeren in Vag Com. Van internet: Use VCDS to access the engine module 11 which is Coding II-11. Select the correct code option for your steering wheel type and with cruise enabled. My default was 00000 and this was changed to 11463
      - Let op! Ik heb gelezen dat meer recentere EOS modellen een kabel missen dus achteraf inbouwen van cruisecontrol kan betekenen dat er ook nog een kabel getrokken moet worden. Er is informative hierover te vinden op internet.

      Over hoe alles los te halen en te vervangen zijn genoeg filmpjes op youtube. Mijn zoektocht was meer om juiste product nummers te vinden. Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

      Disclaimer: Ik ben zelf ook maar een hobbyist en heb alles omtrent het stuur ombouwen zelf uitgezocht door info van het internet te halen. Het was specifiek voor mijn BJ2006 EOS. Er zijn zoveel factoren die bepalen wat je nodig hebt dat ik geen garantie kan geven dat bovenstaande ook voor jouw EOS en/of MF stuur geldt. Mijn voornaamste bron van info was het duitse zuster/EOS forum.