Spons?

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Hallo,

      even voorstellen: ik ben Peter. Voor mijn vrouw Petra een 2006 1.6 FSI gekocht. Zelf rij ik hybride en type mag geen trekhaak (ivm risico voor de batterij die dicht achter de bumper zit). Gezocht dus naar een auto waar onze Camplet concorde vouwwagen achter kan. Nu twee weken, en de paar zonnige momenten al heerlijk open gereden.

      Nu had ik al op dit forum gelezen dat er voor binnendringend vocht afdoende oplossingen zijn. Inmiddels de krytox olie bij VW dealer aangeschaft, en alle seals gesmeerd. Prima te doen. Je ziet het rubber opknappen (het zegt bijna "dankjewel").

      Onder de gereedschap houder in de kofferruimte (waar een reservewiel zou kunnen zitten) stond in het begin wat water, wat ik heb opgeruimd. En meteen alle vieze prut bij de (hoeken van) de achterklep seals schoongemaakt, zodat de afwatering terug in order kwam. Daar bleef het vervolgens mooi droog, maar bij iedere check ik zag toch wel steeds condens op de trekhaak (massief, dus die blijft lang koud). Ergens dus toch een bron van vocht nog.

      In de kofferruimte achteraan zit de hydraulische pomp in een soort schuim-huls is opgehangen (zal wel om trillingen op te vangen zijn). Nu viel mij vandaag op dat als je de onderkant daarvan knijpt, er een heleboel water uit komt gelopen - net als bij een spons. Zijn er mensen met dezelfde ervaring?

      Ik heb m zo goed als mogelijk uitgeknepen (kwam wel een goed bierglas water uit - netjes opgedept). Maar ik durf niet heel hard te knijpen, het rubber voelt nogal zacht en zou kunnen scheuren. Dit maar blijven herhalen, en een vocht absorberend zakje onderin bij gelegd. Iemand nog suggesties wat meer te doen?

      Groet,
      Peter
    • Hoi en welkom op het forum. Ik hoop dat jullie een mooie tijd tegemoed gaan met de EOS.
      Die 'spons' achhterin is bekend. Er zijn overigens meerdere uitvoeringen waar bij er ook een schuimdoos bestaat. Bijden zijn van het open cel type, die dus heel veel water kunnen vasthouden. Zonder dat de eigenaar er iets van merkt. En het gevolg kan zijn dat de pomp behoorlijk gaat corroderen, zodat deze vervangen moet worden voor de nodige honderden euris. Let hier ook even op!
      Ik heb het rubber vervangen voor een closed cell type, die dus geen water kan opnemen. En er zijn mensen die ook een gaatje boren in die ruimte, zodat het water kan weglopen.
      Als je de kofferklep opent in de regen kan er nl best wat water in de bak vallen, wat uit eindelijk allemaal op dat laagste punt komt, bij die pomp. Dit effect is sterker als je de auto heuvelopwaarts parkeert!
      Ik zou er voor zorgen dat de bak echt droog wordt door bijvoorbeeld een tijdje zo'n water ontvochtiger te plaatsen (met zo'n zoutvulling). Kost echt niet veel bij de A.C.***n of zo.
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • Dankje.

      De kofferruimte is idd zo geseald dat elk vocht dat er eenmaal in komt, ook blijft. Ik had al zitten denken om een zelflozer oid in te bouwen. Of een aftap, net zoals in brandstoftanks van sportvliegtuigjes (ook daar heb je vocht ophoping door condensatie - en dat verdwijnt onder de brandstof en kan je alleen van onderaf aftappen ).

      Ik ga ook maar eens proberen de boven en onderkant van schuim er eens uit te halen en drogen. Ik zag op het forum dat meer mensen dat gedaan hebben.

      Vocht vanger was al geplaatst, en ik zag de verklikker al van blauw naar roze kleuren, dus die doet zn werk. En de auto staat met neus laag, zodat vocht naar de bak van reserve wiel kan lopen. Maarja, als dan vocht opgezogen blijft is dat niet voldoende.

      @Kapt. Bob, Bij de proefrit zag ik twee plasjes binnen aan de achterwielen ontstaan toen het dak gesloten werd. Leek me uit de C-stijl draintubes te komen, denk dus dat de ventielen niet verstopt zitten. Maar ook die ga ik eens bekijken, en de drains eens doorspoelen. Ze zijn niet zo makkelijk te testen als die in A-stijl (lukt wel om daar in te blazen met het dak open).

      -P
      Dateien

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von bigcoupe ()

    • Dat lijkt moeilijker dan het is, maar ik heb ook niet de schuimbox, maar het losse stuk schuimrubber eromheen, dus het kan zijn dat de hele opsluiting anders is. Bij mij zit er een stuk plastic beugel overheen die aan de voorzijde vastklikt en achter met 2 plastic moeren vast zit. Als ik die losdraai kan ik de voorzijde losklikken en de bovenkant van de plasic beugel eraf halen (wat ik me ervan herinner).
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • Probleem: binnengedrongen vocht in kofferruimte hoopt zich op in de Schuimrubber Hydraulische Pomp behuizing
      Oplossing (1): Uitbouwen schuimrubber omhulling, drogen schuimrubber delen, opsluiten onderste schuimrubber deel in stevige plastic zak (zodat geen water opgezogen wordt, en eventueel opgezogen water niet continu naar de Pomp Unit sijpelt), terug inbouwen.

      Stappen:
      Bodem bedekking van de kofferruimte omhoog zetten, en beschermkap tegen achter wand afnemen.
      Beschermkap.png

      De beschermkap zit vast geklikt in openingen in de metalen achterwand, en opgesloten door kofferback rubber).
      Beschermkap2.png

      2x Plastic moer losdraaien, opsluit beugel die schuimrubber omhulling vasthoudt uitklikken en wegnemen.
      PlasticMoer.png

      Bovenste schuimrubber omhulling wegnemen, Pomp Unit optillen en opschuiven, onderste schuimrubber omhulling wegnemen.
      Pomp.png

      Drogen (ik heb geprobeerd in de wasdroger, maar uiteindelijk met veel oude kranten en toilet papier gedept en geknepen, en in de zon gelegd).

      Een 'gewone' plastic zak (ca. A3 formaat) half afgeknipt en daarin de onderste omhulling verpakt, met duct-tape gesloten. Het plastic om de onderste omhulling kan je nog net zien.
      Omhulling.png

      [voorkomen dat de omhulling zich snel weer volzuigt met enig vocht in de kofferruimte, en een barrière tussen de omhulling en de Pomp Unit – wellicht is het beter ook de hele pomp met omhulling iets hoger te monteren, dan kan vocht onderin afgevoerd worden voor het de omhulling raakt – voorlopig vaak controleren of er nieuw vocht ophoopt].

      Verder weer terug inbouwen in omgekeerde volgorde.

      ---xxx---

      Uiteindelijk nog de waterafvoer test uitgevoerd op achterste slangen (C-stijl); rechts zat verstopt bij de uitloop in de wielkast (na even porren in de wielkast liep deze door) - volgende klussen:
      - Links en Rechts de afvoer ventielen in de wielkasten openen (driehoekjes wegknippen) - link gevonden.
      - A-stijl slang aansluitingen Links en Rechts opnieuw sealen (Links drupt bij regen) - link gevonden.
      - Een oplossing vinden voor water wat ophoopt tussen de onderste deur-seals na regen (rechts voor) - tips of link naar een blog?

      Vrgr,
      Peter
    • bigcoupe schrieb:

      Probleem: binnengedrongen vocht in kofferruimte hoopt zich op in de Schuimrubber Hydraulische Pomp behuizing
      Oplossing (1): Uitbouwen schuimrubber omhulling, drogen schuimrubber delen, opsluiten onderste schuimrubber deel in stevige plastic zak (zodat geen water opgezogen wordt, en eventueel opgezogen water niet continu naar de Pomp Unit sijpelt), terug inbouwen.

      Stappen:
      Bodem bedekking van de kofferruimte omhoog zetten, en beschermkap tegen achter wand afnemen.
      Beschermkap.png

      De beschermkap zit vast geklikt in openingen in de metalen achterwand, en opgesloten door kofferback rubber).
      Beschermkap2.png

      2x Plastic moer losdraaien, opsluit beugel die schuimrubber omhulling vasthoudt uitklikken en wegnemen.
      PlasticMoer.png

      Bovenste schuimrubber omhulling wegnemen, Pomp Unit optillen en opschuiven, onderste schuimrubber omhulling wegnemen.
      Pomp.png

      Drogen (ik heb geprobeerd in de wasdroger, maar uiteindelijk met veel oude kranten en toilet papier gedept en geknepen, en in de zon gelegd).

      Een 'gewone' plastic zak (ca. A3 formaat) half afgeknipt en daarin de onderste omhulling verpakt, met duct-tape gesloten. Het plastic om de onderste omhulling kan je nog net zien.
      Omhulling.png

      [voorkomen dat de omhulling zich snel weer volzuigt met enig vocht in de kofferruimte, en een barrière tussen de omhulling en de Pomp Unit – wellicht is het beter ook de hele pomp met omhulling iets hoger te monteren, dan kan vocht onderin afgevoerd worden voor het de omhulling raakt – voorlopig vaak controleren of er nieuw vocht ophoopt].

      Verder weer terug inbouwen in omgekeerde volgorde.

      ---xxx---

      Uiteindelijk nog de waterafvoer test uitgevoerd op achterste slangen (C-stijl); rechts zat verstopt bij de uitloop in de wielkast (na even porren in de wielkast liep deze door) - volgende klussen:
      - Links en Rechts de afvoer ventielen in de wielkasten openen (driehoekjes wegknippen) - link gevonden.
      - A-stijl slang aansluitingen Links en Rechts opnieuw sealen (Links drupt bij regen) - link gevonden.
      - Een oplossing vinden voor water wat ophoopt tussen de onderste deur-seals na regen (rechts voor) - tips of link naar een blog?

      Vrgr,
      Peter
      Hallo Peter

      Lees dit ff door groeten Jan
      Beitrag Hallo Lex En natuurlijk de overige forumleden Ik wil even proberen om de foto's te plaatsen van de insnede's van de deurrubbers. De insnede's zitten 15 centimeter van de ronde hoeken af zowel links als rechts. De insnede's zijn 10 millimeter hoog en 6a 7 millimeter breed. Hier even de link. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.mijnalbum.nl/Album=Z8LUATVH">mijnalbum.nl/Album=Z8LUATVH</a><!-- m --> Foto-XGH6WJ4S.jpg Foto-RO6RDNYT.jpg Foto-4G4RA3ML.jpg Hoop dat je er wat mee ku…
    • Ik heb de A-stijl water afvoer L en R gecheckt. R was al geplakt, maar verstopt en waarschijnlijk de oorzaak van water tussen de seals onderin de passgier deur - dit ga ik even in de gaten houden (of er na fikse bui nog water onder uit komt als je de deur eerst weer open doet).
      De L afvoer was inderdaad lek aan de slang aansluiting. Geplakt, en lijkt dicht nu.

      Meteen ook de C-stijl uitloop L en R in de achterwielkasten open geknipt - was ook nodig, zal L alweer verstopt. Ook alweer een beetje water in de bak, maar de plastic-zak mod heeft de omhulling van de pomp mooi droog gehouden. Daar ben ik erg tevreden over nu. Kwestie van af en toe checken en op tijd vocht wegnemen (en lekken blijven dichten . . . ).

      Als er nu geen water meer ophoopt onderin tussen de deur seals, dan laat ik de mod met de gaatjes nog even voor wat ie is (plan B voor als dat nodig blijkt :-) ).

      Het valt mij op dat er erg snel stof/zand/grit ophoopt op alle seals (dak, kofferruimte). Dat moet dus vaker even afgenomen worden dan dat de seals gesmeerd moeten worden.

      Dank voor alle tips, en de links naar instructies en foto's - alles duidelijk.

      Vrgr,
      Peter