Schuifdak gaat stroef

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Schuifdak gaat stroef

      Twee problemen, eventueel met elkaar te maken.
      1. Sinds enige tijd hoor ik een schurend geluid bij het allerlaatste stukje dat het schuifdak dichtgaat. Ik ben daarvoor naar Cabrio Care gegaan en zij hebben het ingespoten met een spuitbus (en erbij vertelt, don't try this at home).
      Daarna was het bijna helemaal weg. (Ze hebben me er niets voor gerekend. Mooie service)
      Nu, na zes weken is dat geluid toch weer terug. Ik ga weer na hen terug maar hebben anderen hier ook last van. Cabrio Care kon het niet met 100% zekerheid zeggen maar dachten (en zo klonk het ook) dat er wat zand tussen zat.

      Probleem 2. Sinds enige dagen gaat het schuif/kanteldak niet meer helemaal dicht als ik het gehele dak open heb gehad en deze sluit. Je ziet dat het even stroef gaat en dan wil he niet verder sluiten. (De rest van het dak is dan al dicht, dit deel sluit als laatste)
      Als ik het schuif/kanteldak dan met het kleine knopje dat aleen het schuif kanteldak bedient, dan gaat het wel dicht, maar niet 100% soepel.

      Graag advies. (Smeren? zoja, waarmee?)
      Dank alvast.
    • Smeren met lithium grease.

      Zie mijn laatste actie hier: Wat heb jij vandaag aan je Eos gedaan?

      Smeermiddel: dankzij aan Paul Eric: Febi Lihium Grease 31942. Zie ook: Wat heb jij vandaag aan je Eos gedaan?
      Die Febi Lihium Grease 31942 kun je via e-bay bestellen, bij mij was hij na paar dagen binnen!

      Je moet eerst de rails (allemaal) helemaal schoonmaken. De foto is van bovenaf genomen trouwens. En daarna insmeren met dit witte smeermiddel, in tube te krijgen of spuitbus.

      Edit:
      Hier staat overigens ook info hierover, in een post van Lordy: Schuifdak motor vervangen ( procedure )
      Jaaahh.. en doe het dan

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von bord4kop ()

    • Heren,

      Voor u info, lithium vet wordt om de paar maanden ook als aanbieding bij de lidl of Aldi verkocht, spuitbus voor de allemachtige prijs van 3,99€ .
      Samenstelling 99% gelijk aan het busje van wat ik voor veel te veel geld bij een automaterialen zaak had gekocht.
      En lithiumvet soort droog niet druppelend spuitvet is ook prima voor de geleiderrails van je autostoelen.
      Met het bijgeleverde spuitrietje exact te plaatsen ook in de hoekjes van het schuifdak.

      Greets
    • Vanavond het dak gesmeerd. Ik moet zeggen, kon bijna geen oud vet vinden.
      Met Febi ging het al beter maar nog niet 100%. Het schuifdak heeft op ongeveer de helft vh sluiten een moment dat het iets "opgetild" wordt. Daar bleef het steeds vastzitten en kwam er niet overheen.
      Dat blijkt een klein wieltje te zijn dat je bijna niet kan zien. Er zaten wat draadjes omheen gewikkeld. Draadjes eraf en de wiletjes ingespoten met Lithium Grease van WD40 uit een spuitbus. Met Febi kwamen we er niet bij.
      Nu gaat het schuifdak weer goed dicht.
      Alleen op het allerlaatste moment, als het naar beneden getrokken wordt zit er nog een klein beetje schurend geluid en dat kunnen we niet thuisbrengen waar het vandaan komt.
      Herkent iemand dat?
    • Nog even over dat schuifdak. Bij mij liep hij ook stroef. Dus uiteindelijk de draad aan de binnenkant, die je kunt zien als je in de auto zit en je kijkt in die gleuf, gesmeerd met het vet.
      Ook aan de buitenkant de rubbers en de glijders die aan het dak vastzitten gesmeerd met het vet, maar ik heb begrepen dat dit niet de bedoeling is. Hij deed het echter redelijk.
      Toch maar weer schoongemaakt en het vet van die glijders afgehaald. Gevolg, hij doet het bijna niet meer, veel te stroef.
      De vraag is natuurlijk, is het soms niet schoon genoeg, dat er nog steeds een heel dun plakkend laagje vet aan zit?
      Of ... moeten de glijders toch op een of andere manier ingevet zijn en waarmee dan?
      De rubbers waar ze tussendoor glijden heb ik nog een keertje gekrytoxed, maar dat helpt dus niet.

      Hij gaat nu alleen goed open en dicht als ik hem een beetje help.
    • Ik heb mij laten vertellen (door DE expert in Wijk en Aalborg) dat de metalen draad die het dak aandrijft verder naar achter door een geleider buis van aluminium loopt. Na verloop van tijd (en bij wat minder smering ) zal de stalen draad de aluminium buis uitslijten in de bochten, en zwaar gaan lopen - waarna de echte remedie vervangen is. Als de daden steeds zwaarder gaan lopen zal uiteindelijk het plastic aandrijfwiel uitslijten en tandjes overslaan, en dan moet dat onderdeel ook vervangen worden. Bij mij zijn beide vervangen (auto was toen net iets over 10 jaar oud, symptoom zelfde dak moest geholpen, binnen zonnescherm moest echt met de hand naar achter, en uiteindelijk naar klikkend geluid van overslaan van tanden in het aandrijfwiel).
    • Deodato schrieb:

      Vanavond het dak gesmeerd. Ik moet zeggen, kon bijna geen oud vet vinden.
      Met Febi ging het al beter maar nog niet 100%. Het schuifdak heeft op ongeveer de helft vh sluiten een moment dat het iets "opgetild" wordt. Daar bleef het steeds vastzitten en kwam er niet overheen.
      Dat blijkt een klein wieltje te zijn dat je bijna niet kan zien. Er zaten wat draadjes omheen gewikkeld. Draadjes eraf en de wiletjes ingespoten met Lithium Grease van WD40 uit een spuitbus. Met Febi kwamen we er niet bij.
      Nu gaat het schuifdak weer goed dicht.
      Alleen op het allerlaatste moment, als het naar beneden getrokken wordt zit er nog een klein beetje schurend geluid en dat kunnen we niet thuisbrengen waar het vandaan komt.
      Herkent iemand dat?

      Vraagje, ik heb namelijk zitten zoeken naar die wieltjes, maar kan ze niet vinden. Heb je een tip hoe ik erbij kan komen ?
    • @Jizkid, ik heb die tandwieltjes vandaag binnen gekregen via ebay. een gast uit engeland verzend de rapair kits. iets van 115 euro. dan krijg je een groot plastic wiel, een langer smal tandwiel en het aandrijfwiel die de kabels aandrijft.

      t was ee gokje om te proberen, maar het is vandaag binnengekomen en past en doet wat t moet doen, zelfs de grease zit erbij om de wieltjes in te smeren.

      Misschien niet helemaal oem vanuit VAG, maar goed..... mn budget liet net meer toe eg maar.... hahaha.

      dit is de link:

      :eosdunkelblau: Sjoerd1979