Achterbak, tailgate, gaat niet meer op slot.

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Achterbak, tailgate, gaat niet meer op slot.

      O jee, nou heb ik ineens een probleem.
      De achterklep wil niet meer op slot, dat is zomaar ineens gebeurd van het ene op het andere moment. Hieronder een niet al te duidelijk plaatje van het sluit mechanisme.
      Wat er normaal gebeurt als je de klep sluit is dat je een soort gezoem hoort en dan zie je dat de klep zich aantrekt, dat gebeurt niet meer en de klep zit dan ook open met de melding op het console "tailgate open". Natuurlijk gaat ook het dak niet meer open nu.



      Links zit een kabeltje met een draadje erin. In het midden zit een palletje. Ik kan me voorstellen dat het kabeltje aangetrokken wordt door een motortje en dan wordt het palletje omhoog geduwd en deze doet iets met het slot. Rechts zit een dingetje met opschrift S14, wellicht een sensor.
      Duidelijk is dus dat het motortje zijn werk niet doet.

      Iemand een idee hoe dat kan komen? Opgelost moet worden? Zou een reset van het hele systeem helpen?
      Gelukkig kun je niet zien dat de achterklep niet op slot zit, alleen een Eos rijder ziet dat, dus ik kan hem nog zonder problemen buiten laten staan, maar fijn is het niet.
    • Dat kabeltje is de nood-ontgrendeling. Dat palletje duwt omhoog een knopje rechts naast de "haak" op je deksel als de klep dicht zit.
      Daarmee wordt dan de klep ontgrendeld.

      Als je de klep dichtdoet, sluit de haak op de klep en activeert de "haak" op de klep een schakelaartje (zelfde schakelaartje als hierboven).
      Deze zorgt ervoor dat de "pin" op jouw foto naar beneden wordt getrokken.

      Dus ik zou eerst kijken of deze schakelaar nog werkt en daarna of de motor die de "pin" naar beneden trekt het nog doet.
    • Ha Dagobert,

      Dank voor je suggesties. Ik begrijp nu in ieder geval waar het kabeltje voor dient.

      De pin op mijn foto, ik geef toe, een slechte foto, zit op dit moment naar beneden. Het motortje geeft geen indicatie dat het werkt en het sluitmechanisme werkt dan ook niet.

      Ik heb nog even niet door hoe ik kan testen of deze schakelaar nog werkt, maar het motortje draait niet.

      Wat daarnaast opvallend is, is dat als ik met de sleutel de auto op slot doe, de achterlichten dan niet één keer knipperen zoals wel gebruikelijk is. Doe ik de auto open, dan knipperen ze wél twee keer.
      Ik begin het vermoeden te krijgen dat het een zekering is die ergens eruit gegaan is, dat hoop ik althans, met name omdat het van het ene moment op het andere niet meer werkte. Maar welke zekering kan het dan zijn.
      Ik heb al even beter gekeken en ook de stekker op het motortje losgehaald, die zag er perfect uit, geen sprake van corrosie.
    • Als je de klep open hebt kun je met een schroevendraaier het sluiten van de klep simuleren.
      Druk de schroevendraaier haaks op het slot op de deksel zodat de haak zich sluit.
      De motor zou nu de pin op de auto moeten aantrekken.

      Je kunt de haak weer openen door naast de haak op de "knop" ernaast in te drukken met een schroevendraaier.
    • Dagobert schrieb:

      Als je de klep open hebt kun je met een schroevendraaier het sluiten van de klep simuleren.
      Druk de schroevendraaier haaks op het slot op de deksel zodat de haak zich sluit.
      De motor zou nu de pin op de auto moeten aantrekken.

      Je kunt de haak weer openen door naast de haak op de "knop" ernaast in te drukken met een schroevendraaier.
      Ok. Goede truuk.
      Jij ook dank voor het filmpje Patbis. Zonder meer verhelderend.

      Intussen even bij de garage langsgereden, die hebben het onbegrijpelijk snel opgelost.
      Hoe?
      Door het slot een beetje te smeren.........
      Ik stond perplex, dat was wel het laatste waar ik aan gedacht had.
      Eigenlijk vind ik het nog steeds verbazend, maar ja, hij doet het weer.
    • Tja.... wat een beetje glijmiddel een wereld van verschil kan maken....

      Ik spray zeker twee keer per jaar eea voorzichtig in met WD40(alle scharnierpunten ook die van het dak) gewoon zo overgenomen en nooit gestopt.
      Was een terugkeerde gewoonte van mijn overleden vader.
      Hij had het weer van zijn pa !,van ooit toen de auto,s nog roesten terwijl ze nog in de showroom stonden.
      Dit is bij de hedendaagse modellen bijna niet meer nodig.
      Maar zo zie !, een beetje spray en we lachen weer de zon tegemoet.
      Fijn dat het weer werkt.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • Dagobert schrieb:

      Als je de klep open hebt kun je met een schroevendraaier het sluiten van de klep simuleren.
      Druk de schroevendraaier haaks op het slot op de deksel zodat de haak zich sluit.
      De motor zou nu de pin op de auto moeten aantrekken.

      Je kunt de haak weer openen door naast de haak op de "knop" ernaast in te drukken met een schroevendraaier.
      Erg bedankt Dagobert, dit heeft me net goed geholpen mijn koffer weer wakker te krijgen.

      spijtig genoeg doen mijn dak"en" het nog steeds niet