Opgelost: Achteruitrijcamera (in uitklap vw logo) werkt steeds vaker niet meer (tips?)

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Opgelost: Achteruitrijcamera (in uitklap vw logo) werkt steeds vaker niet meer (tips?)

      Hoi allemaal,

      Kort samen gevat: Onze achteruirijcamera heeft curen, zie Debugstappen onderaan.

      Langere versie, lees verder ;-)

      We hebben inmiddels twee jaar onze Eos en hebben er diverse leuke kampeer-vakanties mee gereden met onze twee honden achterin. Frankrijk, Spanje, Andorra, Engeland, Wales. Alles prachtig! Ja, dan leer je pas effectief inpakken, wat wel/niet mee te nemen, en de meest ruimte efficiënte items zoals tent/tarp, stoelen, tafeltjes en tassen uitzoeken. Inmiddels zijn we daar meesters in :-)

      Helaas bleek afgelopen winter de Eos erg te lekken. Zowel de kofferbak als het dak. Het interieur begon te schimmelen, het tapijt was zeiknat en de auto besloeg altijd.

      Het dak hebben we gefixed (afwaterslangen waren helemaal verstopt) en we hebben nu ook een garage voor de winter. Uiteraard krijgen alle rubbers Krytox liefde. De kofferbak lag simpelweg aan de klapcamera in de achterklep (5K0827469RULM). Daar zat een afwater nippel op... die gewoon niet was aangesloten (inbouwer/vorige eigenaar vond dat kennelijk niet nodig) en dat zorgde voor veel water in de achterbak (test met lage druk tuinslag op de achterklep veroorzaakte enorme straal uit het nippeltje, gechecked met schoonmoeder en de tuislang, ik in de kofferbak, andersom was leuker geweest haha). Dat probleem hebben we simpelweg verholpen met een kort stukje slang op de nippel die na een paar cm is afgeknepen. Kortom er kan geen water meer afvloeien. Dan maar een beetje natte vingers al het heeft geregend, of gewoon de afstandbediening gebruiken om de klep te openen. Inmiddels is de auto al maanden helemaal droog (hoera!)

      Vorig jaar begon de achteruitrijcamera te haperen. Ik vraag me af of dit door de vochtproblemen komt. Het in/uit klapmechanisme werkt nog steeds perfect en de camera wordt zichtbaar als je de auto in de achteruit versnelling zet. De RNS 510 wisselt dan ook van scherm, maar geeft helaas een zwart beeld en het wegklapbare menu om kleuren en contrast te wijzigen. Verder geen live camera beeld (dus helemaal zwart) en geen gele parkeerhulplijnen. Maar zo nu en dan (maar steeds minder vaak) doet de camera het wel bij inparkeren (jeee!).

      Mijn debug stappen:

      1. Ik heb de permanente 12v (rood) gemeten. Deze geeft altijd 12v, ook zonder contactsleutels in het contact. De zwarte grondkabel zit aan de middenremlamp. Die moet werken, anders zou het in/uit klapmechanisme ook niet werken. De gele signaalkabel aan de achteruitrijlamp moet ook werken, want er zit 12v op als de achteruitrij lamp brandt, en de rns 510 gaat in camera mode. Dit moet dus allemaal in orde zijn.

      2. Ik heb de RNS 510 uit het dashboard gehaald. Kabel naar de camera zit goed vast. Loshalen en weer vastklikken helpt niet.

      3. Hier ben ik nu...

      A. Of de RGB kabel is ergens stuk (draadbreukje met temperament?)
      B. Of de camera module is stuk

      Ik heb voor A op AliExpress een goedkope RGB kabel gekocht (zelfde connectors, etc). Ik kan met deze snel testen of de oude kabel stuk is door de radio los te trekken, de nieuwe kabel aan te sluiten, en deze door het ski-luik aan de camera te koppelen. Als de nieuwe kabel werkt, dan zal ik hem moeten inbouwen en de oude kabel verwijderen.

      Als de nieuwe RGB kabel niets oplost, dan vrees ik dat de camera module gestorven is. Ik zie her en der op het internet een nieuwe camera module 5K0980551 en die kosten ca 180 euro.

      Ervaringsvraag?
      Heeft iemand dit eerder meegemaakt (al las ik dat het advies is geen klapcamera in de Eos te gebruiken)?
      Iemand een tip om de rgb kabel door te meten?

      Brutale vraag?
      Heeft er misschien iemand zo'n camera module rondslingeren, die ik zou kunnen testen of voor een leukere prijs overnemen?

      Allemaal dank, en heel veel rijplezier in het zonnetje
      Luke

    • Of je relais in de camera is kapot gegaan, waardoor de camera nu niet via rood 12v krijgt. Geel moet het relais inschakelen en dan pas krijgt je camera zelf via rood stroom, mogelijk dat dit niet meer werkt.
      Geel zal waarschijnlijk wel je in/uit klapmechanisme bedienen en ook wel de camera, maar die gaat dan hangen omdat er een spanningsdip op geel zit.
      Zoals je het omschrijft is er in ieder geval een relais ingebouwd. Een relais kost maar een paar euro via aliexpress, Je zou eens kijken of het relais vervangbaar is.

      Bij mij, gewoon een camera via de bumper, had ik zonder relais, dus spanning via achteruitrijlamp, wel beeld als ik alleen maar de auto op contact had staan, maar zodra ik de motor liet lopen, was het beeld weg, misschien dat je dat eens kunt testen.
      succes
    • Tijd voor een update. Eerst op vakantie geweest.

      Ik heb de achteruitrijcamera gerepareerd!

      Ik had op aliexpres een rgb kabel gekocht van de camera naar de 510. 10€. Radio uit dashboard gehaald, en kabel simpel door skiluik getrokken. Het bleek niet niet aan de kabel te liggen. Nog steeds zwart beeld en geen gele hulplijnen.

      Daarom vandaag het hele kofferbak logo/camera mechanisme uit elkaar gehaald tot ik de losse camera module had. Er bleek aan de camera een kort kabeltje te zitten, die dus losgetrokken kam worden. Vlak bij de vierkante 8pins connector in dit kabeltje zat draadbreuk. Het bleek al een keer (slecht) gerepareerd. Even gesoldeerd en geisoleerd. De boel weer in elkaar gezet. Helaas weer geen beeld. Omdat het connectorblokje symetrisch is, dus omkeerbaar, 180 graden gedraaid. hoppa! Beeld bij achteruitrijden, elke keer en meteen.

      Helemaal happy!