Nieuwe eigenaar van een oude EOS stelt zich voor.

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Nieuwe eigenaar van een oude EOS stelt zich voor.

      Hallo allemaal!

      Sinds afgelopen maandag ben ik trotse eigenaar van een EOS 1.6 FSI uit 2006.
      Mijn naam is Ozen en dit is mijn 5e VW uit 14 auto’s in afgelopen 27 jaar, ik sleutel graag aan auto’s, niet in de zin van onderhoud of reparaties maar meer esthetisch en soms motorisch tunen.

      Ik was opzoek naar een cabrio en had 2 keuzes, een Volvo C70 of een EOS, auto die ik had was een Golf 6 Variant uit 2010, al gauw kwamen we achter dat een inruil lastig werd want elke garage die ik had gebeld wees mijn Golf af, mijn Golf was best netjes, ik had haar al vier en half jaar in mijn bezit en ik best veel aan gedaan, kijk maar even hier: vwforum.nl/viewtopic.php?t=178…849189205c76cc73d34dafba4

      Uiteindelijk heb ik een EOS gevonden waarvan kilometer standen niet zou kloppen, ik heb een kilometer standen rapport laten draaien, en er was maar twee keer kilometer standen ingevoerd, een toen het nieuw was en een bij de huidige garage houder. Gebeld en afspraak gemaakt, ik heb mijn laptop met VCDS meegenomen en als eerste ging ik paar modules uitlezen om te kijken hoe veel kilometers op zat en kilometers kwamen overeen met de teller.

      Verkoper was zeer geïnteresseerd in mijn Golf dus onderhandelen was makkelijk, tot het dak van EOS dicht werd gemaakt… Want EOS had andere kleur dak dan de carrosserie, verkoper beweerde dat het origineel zo was, ik wist beter maar het hinderde mij niet echt, voor de rest zag de auto goed uit, dak paar keer open en dicht gedaan en dat ging allemaal goed, zo gezegd zo gedaan en de EOS meegenomen. Bovendien er kwamen grote kosten aan bij de Golf, vliegwiel begon al te ratelen enz.

      Volgende dag ging ik “even” door de wasstraat om te kijken of ik lekkages kon ontdekken, en dat heb ik geweten zeg, A pilaren leken wel “niagara falls” alles met hand proberen op te vangen en op het tapijt proberen te gooien en ik denk als iemand mij had gezien, was ik voor gek verklaard. Gelijk naar VW dealer gereden en krytox flesje besteld. Echter kon ik eerste paar dagen geen tijd maken om het dak aan te pakken dus buienradar maar goed in de gaten gehouden en telkens als er veel regen kwam heb ik het dak afgeplakt met removable tape.

      Motor lampje begon ook te branden, even uitgelezen:
      008825 - Leak in Air Intake System
      P2279 - 008 -- MIL ON

      Afgelopen vrijdag grote onderhoud laten uitvoeren, ik had al PCV klep en een slang vanuit filterhuis naar inlaat besteld, EGR was al nieuw. PCV klep en slangetje laten vervangen, motor lampje ging nog een keer aan, maar na resetten is het nu weg, ik hoop dat het zo blijft anders wordt het een zoek tocht, maar ik kom er wel uit.

      Toen zelfde vrijdag, rubbers van het dak behandeld met krytox en afvoer van A stijl aangepakt, rechter kant lekte bij de koppeling, die heb ik aangepakt met een high temp vulkaniserende tape en linker kant was verstopt, dit kon ik met paar sterke longen open blazen, hier ook gelijk vulkaniserende tape gebruikt bij de koppeling. Achter afvoeren ook netjes schoongemaakt.

      Vrijdag nacht heeft het behoorlijk geregend en ik trof de EOS droog aan, dat was wel een opluchting, en afgelopen zaterdag heb ik door stortbui gereden waarbij ruitenwissers moeilijk bij konden houden en ik heb een druppeltje aan de linker achter raam gezien, die kant heb ik vandaag nogmaals ingesmeerd, maar lekkage was nihil, dus ik ben erg blij met het resultaat.

      Mijn EOS is best vol met opties, wat ik beetje vreemd vind voor een 1.6 uit 2006, zoals de knoppen van de airco, die lijkt wel van het nieuwe model, ik heb regen en licht sensor. Er zit een RNS 510 in, die is wel later ingebouwd denk ik, want volgens RNS zou een telefoon module in zitten maar ik kan het niet terug vinden in de MFD om te kunnen koppelen. Waarschijnlijk was de RNS tweede hands en bluetooth module is niet overgenomen.

      Mijn alarm gaat ook niet af, als ik uitlees krijg ik ook een fout melding van de sirene, ik heb al een nieuwe besteld.

      Pffff… Het is weer een lang verhaal geworden, sorry… Ik hoop veel te leren hier op het forum!

      Hieronder foto’s van mijn EOS:





    • Welkom bij het forum
      Mooie auto, behalve voor de grille en DSG zouden het zomaar foto’s van mijn EOS uit 2011 kunnen zijn.
      Mooi geschreven succes verhaal, Krytox heb ik ook al in huis, nu nog insmeren. Is er een schema?
      Ik heb donderdag een dakmodule van MODS4cars besteld bij cabriocare a €329 en die zondag ingebouwd. Wat een zaligheid kan ik je sterk aanbevelen. Je gebruikt het dak veel vaker en komt niet in de verlegenheid bij een snelle beslissing om toch maar te sluiten zoals bij een stoplicht.

      Groet
      Paul
    • Bedankt Paul,

      Ik geloof dat mensen 2x per jaar met Krytox insmeren, maar ik ben een EOS n00b dus ik zou even wachten tot iemand met ervaring antwoord geeft.

      Kom net bij de auto vandaan, mijn ramen en dak kon ik niet bedienen met mijn afstandsbediening, ook sluiten van ramen en dak via regensensor werkte niet.
      Even VCDS aangehangen en alles was al geactiveerd, toen alles gedeactiveerd VCDS afgehaald deur open en dicht en weer VCDS erop alles weer geactiveerd en nu werkt het met afstandsbediening en toen glaasje water over de regensensor gegooid (eerst 2 minuten gewacht) en ramen en dak sluiten netjes! ^^

      Dakmodule is intressant inderdaad, misschien als het weer mooi wordt volgend jaar, ik wil eerst een bluetooth module inbouwen en instap verlichting in de deuren en misschien footwell lampen, die had ik ook al in mijn Golf Variant ingebouwd was toch netjes.
    • Welkom op het forum Spawn. Veel plezier met je EOS, ik denk overigens dat wij heel veel van je kunnen leren als ik je verhaal zo lees. :)

      Ja, 2x per jaar krytoxen. Wanneer moet je zelf weten. Je kunt het doen op een van de meetings natuurlijk, maar soms komen we daar door alle gesprekken niet aan toe.
      De laatste meeting kun je hier over lezen: Eos en koffie zondag 15 juli 2018

      Aanvullend: mooooie auto.. ik heb ook crème bekleding, maar veel minder extra's dan jij.
    • Bedankt Jizkid, het zal meevallen hoor, ik wil het deze keer beetje ingetoomd aanpakken, want bij de vorige auto's keken mijn buren beetje raar als ik begon met net gekochte auto, alle stoelen eruit, dashboard half uit elkaar getrokken enz. :rofl:

      Ik heb electronica en 3D printen als hobby, net iets getekend voor de EOS en print duurt ongeveer 22 uur. Ik wil het niet aan grote klok hangen, als het klaar is en het werkt zoals ik het wil, dan ga ik het hier posten.
      Het gaat om beveiliging van de radio, niet echt beveiligen maar dieven proberen bedotten.
    • Hi Spawn en welkom op het forum. Ja, zo’n bescherming schijn nog steeds nodig te zijn, RNS510 worden nog steeds volop gejat.
      Idd heb je een nieuwe bediening van de airco. Dat betekent dat een vorige eigenaar er toch een modulle upgrade en zo heeft gedaan. In het zuster duitse forum zijn daar handleidingen voor te vinden.
      Ook ik heb footwell en deurverlichting en allemaal ledjes geinstalleerd (spiegels en zo). En mooie pedalen, vooral de voetrust links.
      Enne die kleurstelling is idd wel erg specifiek! Zou wel grappig zijn om te weten waarom.
      Affijn succes en wie weet komen we elkaar nog tegen!
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • Hallo Batjes,

      Bedankt voor de tips, ik denk dat het dak eens vervangen is maar ik weet het niet zeker natuurlijk, als het me niet bevalt kan ik het altijd laten spuiten of wrappen.
      Die set met RVS pedalen had ik ook op mijn Golf Variant geïnstalleerd, ik ga het ook bij de EOS doen denk ik, maar het moet wel met de kleur van interieur passen, meeste voetrust plaatjes zijn zwart met RVS erop.

      Gisterenavond een windscherm op Ebay gescoord (met bidden), ik hoop dat ik het heel binnen krijg. Ziet er best goed uit zo op de foto's:


      Ook mijn print was klaar, maar printer had probleem met toevoer van materiaal en het brak in het midden tijdens weghalen, ik ga het later nog een keer proberen te printen, ik weet niet of het gaat werken, want het steekt uit, ik upload de foto hier op de forum zodat alleen geregistreerde gebruikers kunnen zien.
      Dateien
      • EOS0007.jpg

        (98,99 kB, 34 mal heruntergeladen, zuletzt: )
    • Van buiten ziet het nog goed uit inderdaad, ik moest het in PETG printen omdat het in de auto komt, meest gebruikte materiaal (PLA) kan niet tegen warmte, gaat krom trekken, PETG niet maar het glinstert te veel en het is moeilijker te printen, ik heb een andere exemplar geprint en die ziet er beter uit, misschien beetje opschuren en mat zwart spuiten helpt ook wel. Bovendien moet ik het plat printen maar dan past het niet op mijn printer dus ik heb het staand geprint.
      Die nep radio is vanuit Aliexpress, het was nog een nieuwe ook, maar ik heb het gesloopt door alles los te solderen, kost ook bijna niets dus was ook geen ramp.

      Vanmiddag voordat ik naar werk ging heb ik ook bluetooth werkend gekregen, nou ja... werkend... het werkte al maar ik wist niet hoe ik het moest verbinden, normaal gesproken krijg je telefoon op MFD te zien, maar mijn MFD is te oud daarvoor, navigatie enz werkt wel maar geen telefoon, met VCDS telefoon module uitgelezen en type op internet gezocht, ik moet radio aan zetten en binnen 5 minuten pairen, dat was alles.