Technische problemen in Italië

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Technische problemen in Italië

      Ik was deze week in Italië, en had mijn eigen technische avontuurtjes met de EOS.
      Ik rijdt op LPG. Dat is wel prettig want ik rijd 25-30.000 per jaar en het meeste in de bergen en dan rijdt mijn 211 pk 1 op 7. LPG scheelt ongeveer een Euro per liter. En in Italië rijden we iedere dag een rit van 300/350 km.

      Helaas kan je in Italië op zondag (behalve op de snelweg) geen LPG tanken. LPG is sowieso niet zo breed gezaaid maar het lukt me meestal wel om voor het grootste deel op LOG te rijden.
      Op de heenweg via Oostenrijk en daar is (als je binnendoor rijdt) al helemaal geen LPG te krijgen.

      Aangekomen in Italië was de LPG tank dan ook leeg. Vlak bij ons hotel zit een LPG station (we komen daar al 10 jaar), LPG getankt maar helaas, hij sprong niet terug op LPG. Hij bleef op benzine staan.

      Dit euvel heb ik twee jaar geleden ook een keer gehad in Italië en toen is het niet gelukt om hem terug te zetten dus de hele vakantie op benzine gereden wat zo een € 500 extra heeft gekost.
      Toen terug in NL heeft mijn LPG dealer een software update gedaan en daarmee zou deze fout niet meer mogen voorkomen.

      Maar goed, eerste dag Italié weer niet terug op LPG te krijgen.

      Mijn dealer in NL gebeld en die heeft de leverancier, Prins gebed. Zij vonden een Prins dealer in de buurt waar ik zat. Nouja, dat bleek 375 km uit de buurt. Dat werd hem dus niet.
      Uiteindelijk zelf een Prins dealer gevonden (het moest een dealer zijn die Prins software heeft om de installatie uit te lezen). Deze was redelijk in de buurt, 48km maar wel op een route die we toch gingen rijden.
      Die kon de foutcode uitlezen, en heeft hem gereset.
      Om slim te zijn besloot ik om de LPG tank niet meer helemaal leeg te rijden. Agressieve bevoorrading, dus zeer bij tijds tanken.
      Maar een keer kon dat niet en besloot ik, om de tank niet leeg te rijden, met nog minimaal 6 liter in de LPG in de tank over te schakelen naar benzine,
      Dat was geen goed idee. De auto begon te schokken. Ik herkende dat gevoel want ik heb in de afgelopen drie jaar twee keer een bobine gehad die stuk was. Dat voelde net zo.



      Gelukkig waren we op 100 meter van een garage waar er ook weer gelukkig iemand Engels sprak.
      "Ah Bobine". Ik had een reserve bobine bij me maar helaas, dat bleek het niet te zijn. Ik was om half zes bij deze garage en hij ging om zes uur dicht.

      Ze zijn tot zeven uur bezig geweest en toen was het nog niet duidelijk.

      Ik moest de EOS laten staan en dan zouden ze de volgende dag verder testen.


      Ik kreeg een Fiat Panda mee en moest 65 km (anderhalf uur!) in het donker over twee bergpassen met veel haarspelden naar het hotel rijden.

      Nou wil ik de EOS niet meteen om ruilen voor een Panda, maar ik begrijp wel waarom zoveel Italianen in de bergen ermee rijden. Dat rijdt erg leuk (uiteraard, niet comfortabel).

      De volgende ochtend reed ik die anderhalf uur weer terug en toen ik bij de garage aankwam stond de EOS buiten.

      Ojee, is dat goed of slecht nieuws… ?

      Gelukkig wat het redelijk goed nieuws.

      De fout lag niet bij de LPG maar bij de inspuiting van de benzine. Die was vervuild. Dat konden ze niet verhelpen, want daar hadden ze langer de tijd voor nodig. Dan moesten ze die uitbouwen, ultrasoon reinigen etc.

      Maar, als ik de auto gewoon startte, dan liep hij de eerste minuten slecht (vanwege de vervuilde injectoren) maar als hij iets opgewarmd is, dan schakelt hij automatisch over op LPG en dat is een gescheiden systeem. (DWZ voor het grootste gedeelte gescheiden).
      Ik mocht vooral niet accelereren op benzine want dan zou de foutcode ECB weer optreden.

      Uiteraard mocht ik de LPG ook niet leeg rijden want dan schakelt hij automatisch over op benzine en dan komt het probleem ook weer terug.


      Afrekenen… € 68. En niets gerekend voor de huur van de Panda waar ik 130 km mee had gereden.

      Wow, soms tref je toch fijne mensen. Allereerst dat ze meteen zijn gaan kijken, ten tweede, dat ze tot een uur na sluiting door zijn gegaan en ten derde dat ze je geen oor aannaaien maar heel vriendelijke prijs rekenen. Ik heb de monteur een vette fooi gegeven!

      We hadden nog een dag Italië, daar een tocht van 300 km gemaakt en de volgende dag (in wee dagen) op LPG 1300 km naar huis gereden, geen problemen gehad. Wel iedere keer bij starten even mijn hart vast gehouden of hij ook daadwerkelijk wilde starten. Want starten gaat altijd op benzine. Morgen gaat de EOS naar de garage om de directe inspuiting uit te bouwen en ultrasoon te reinigen. (Dat reinigen schijn een fluitje van een cent te zijn)

      Voor de rest een fantastische vakantie!
    • Ik ben ook in Italië geweest.. op benzine, ik heb niet anders, geen enkel probleem gehad gelukkig. Was mijn eerste keer Italië maar een belangrijke constatering is dat de Italianen heel aardige mensen zijn. Iedereen is even aardig en doet zijn best voor je. Petje af.

      Lastig van je Panda perikelen, maar goed, het is gelukt en je hebt een goede vakantie gehad lees ik, heerlijk.
    • Jodoko,
      Mijn dealer gooit ook bij iedere 30.000 beurt een additief in de benzine. (Eens per jaar bij mij)
      Het probleem was inderdaad de vervuiling van de benzine injectoren en dat gebeurd sneller als je op LPG rijdt omdat je dan veel minder op benzine rijdt.
      Bij de fabrikant van de LPG installatie. Prins, is dat bekend en daarom hebben zij ook een ultrasoon reiniging apparaat staan en het reinigen is gratis. (niet het uit en inbouwen).
      Nu is het advies van Prins om de 10.000 km er een additief in te gooien.
      Dat ga ik doen.