Lekkage zijdrager dakrechts vooraan naar aansluiting naar A-zuil

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Lekkage zijdrager dakrechts vooraan naar aansluiting naar A-zuil

      hallo allemaal,
      Helaas heb ik een lekkage in mijn :vw: eos. En ik was zooo blij met mijn mooie auto! Boven het rechter raam is de zijdrager helemaal doorweekt. De stoel is nat en het loopt langs het raam naar beneden. Het is dus precies bij de aansluiting vooraan van het cabriolet dak, waar de pin zit. Het water trekt de hele zijdrager in. Die is nu (het stof ervan) verzadigd als een spons... ik heb een eerder bericht gelezen over een afvoerslangetje maar die lekkage zat op die A-zuil een stuk lager. Ik heb er verder geen verstand van dus wie kan mij vertellen hoe ik het kan oplossen? Help!!... ;(
    • Als de afvoer verstopt zit kan het water uit het gootje bij het schuifdak niet weg en loopt het idd daar naar binnen .
      Wat ook kan is dat er na het sluiten van het dak een rubber niet goed zit.
      Dus dak open en dit checken.
      Anders via linklijst “lekkage” slangaansluiting herstellen ( kitten aansluiting) eerst even doorblazen van de slang met perslucht is aa; te raden.
      Succes

      Greets
    • hartelijk dank, Winston.
      Ik heb zelf het idee dat er bij de aansluiting van de dakdrager naar de a-zuil aan de rechter zijde meer ruimte tussen zit dan aan de linker kant. De rechter zijde is ook de lekkage. Ik weet niet of het mogelijk is om dat af te stellen?... weet iemand dat?
      Alvast bedankt,
      Gr. Sina
    • Ik heb sinds dit weekend volgens mij dezelfde lekkage. Water komt echter niet uit de goot maar vanuit de schroeven in de stijl..... Nog geen idee hoe het water hier kan komen dus als er iemand een oplossing heeft?!

      Rubbers staan goed in de krytox.
      Dateien
    • ik geloof dat we hetzelfde probleem hebben. Maar ik vertrouw de volkswagen garage hier in de buurt niet meer... bovendien vragen ze meteen de hoofdprijs. Kent iemand een garage in Limburg die goed hierin is? Ik ben best handig voor een vrouw maar helaas niet handig genoeg voor deze klus. De auto wordt steeds natter :wacko:
    • Misschien in de tussentijd een top van waterdichte stof aanschaffen? Hebben ze vast wel bij halfords en altijd handig onderweg als er iets is.
      De beste kenners in nederland zijn die van Wout Bouwman, maar dit is geen reclame en ook erg ver weg van limburg.
      Goed in de krytox, rubbers niet vervormt, geen verstoppingen naar voren en/of naar achteren en de aansluiting van de slang vooraan nog goed?
      En sluiten de rubbers van bv het schuifdak nog goed tegen elkaar? Kun je checken met een papiertje ertussen te schijven...
      Ook geldt dat als je op een helling parkeert, het water niet gelijkmatig over de wagen stroomt. Dus als dat zo is, misschien met de andere kant naar voren parkeren.

      Zit er nog wel een afsluitrubberje (O ring) op het afwater tuitje waar het dak aansluit tegen de voorkant? Ik kan dat op jouw foto (bob) niet goed zien...

      Er zijn natuurlijk ook bakken met regen gevallen...
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von Batjes ()

    • Ook allemaal meegemaakt (helaas - enovermaat van ramp ging mijn dak afgelopen winter ook niet meer open - regelunit in kofferruimte ook vocht probleem - wel gefikst nu...).
      Naast alle tips over afvoeren ontstoppen (neem die serieus, voor en achter), A-stijl slang afdichting herstellen, rubbers goed in de krytox zetten, heb ik er nog een gevonden: de rubberstrips binnenin de stijl waar je de lekkage ziet vormt een soort gootje (daar waar het schuifdak langsloopt zeg maar). De rubber lip daar onderaan kan verkeerd komen te zitten, en dan loopt water over de rand omlaag de afdekstrip in. Ik heb afbeeldingen gezien hoe de lip goed geduwd kan worden met het dak dicht (met een smalle plastic strip tussen rubber en schuifdak. Bij het krytox werk met het dak open maak ik er altijd een punt van die strip goed in te vetten en met de vingers correct 'in de plooi' te masseren, en zorgen dat er een mooi opstaand randje is, zodat vocht afgevoerd kan worden.
      Verdere tips om schade te beperken: vuilniszak in de auto en bij wegzetten op de stoel rand leggen (zodat vocht op de bodem komt, en niet in je stoel trekt). Een regenhoes over het dak van de EOS. Vochtvreters (van die zakjes die in de magnetron kunnen regenereren, of een oude kous met kattenbakgrit). Als je kan de auto binnen/onder carport zetten.
      Op het moment (en het heeft heel veel en hard geregend al) is binnen de EOS alles nog mooi droog - het kan dus wel goed komen, ook na een vorige winter met veel leed....
    • beste Bigcoupe,
      fantastische tips, dank je!!!
      De slangetjes zijn nu doorgespoten met perslucht. En ze zitten goed op hun plek/vast. De grote rubber bovenaan de zijdrager iets naar voren getrokken, die sloot niet perfect aan. Ik ben er nog niet achter hoe ik de aansluiting van het dak naar de a-stijl strakker kan stellen maar ik probeer nu eerst of dit werkt. Verder vind ik de tip van de rubbers van het schuifdak top. Ga ik zeker met een plasticplastic strip doen. Waar heb je die afbeelding gevonden?... de spray van volkswagen voor de rubbers gebruik ik regelmatig en hij gaat nooit naar de carwash. Altijd netjes met de hand wassen...carport heb ik helaas niet dus voor de rubbers moet ik wachten tot het weer droog is. Gelukkig is de bekleding van leer, dat scheelt. Erg bedankt, fijn dat jullie zo goed helpen!!!!! :) :thumbsup:
    • Wat je nog na kan zien is waar de haak in de a stijl het dak vastrekt, hier zit bij mij een busje wat rond een asje draait, busje is bij mij gebroken dus indien die weg is trekt de haak minder aan en sluit het dak niet strak , voorlopig opgelost door busje een tape je te geven om de bruek in het busje te maskeren en het busje iets dikker te maken dus dak sluit strakker.
      Of wanneer er weer een meeting is met zijn allen even kijken

      Greets
    • bigcoupe schrieb:

      Ook allemaal meegemaakt (helaas - enovermaat van ramp ging mijn dak afgelopen winter ook niet meer open - regelunit in kofferruimte ook vocht probleem - wel gefikst nu...).
      Naast alle tips over afvoeren ontstoppen (neem die serieus, voor en achter), A-stijl slang afdichting herstellen, rubbers goed in de krytox zetten, heb ik er nog een gevonden: de rubberstrips binnenin de stijl waar je de lekkage ziet vormt een soort gootje (daar waar het schuifdak langsloopt zeg maar). De rubber lip daar onderaan kan verkeerd komen te zitten, en dan loopt water over de rand omlaag de afdekstrip in. Ik heb afbeeldingen gezien hoe de lip goed geduwd kan worden met het dak dicht (met een smalle plastic strip tussen rubber en schuifdak. Bij het krytox werk met het dak open maak ik er altijd een punt van die strip goed in te vetten en met de vingers correct 'in de plooi' te masseren, en zorgen dat er een mooi opstaand randje is, zodat vocht afgevoerd kan worden.
      Verdere tips om schade te beperken: vuilniszak in de auto en bij wegzetten op de stoel rand leggen (zodat vocht op de bodem komt, en niet in je stoel trekt). Een regenhoes over het dak van de EOS. Vochtvreters (van die zakjes die in de magnetron kunnen regenereren, of een oude kous met kattenbakgrit). Als je kan de auto binnen/onder carport zetten.
      Op het moment (en het heeft heel veel en hard geregend al) is binnen de EOS alles nog mooi droog - het kan dus wel goed komen, ook na een vorige winter met veel leed....
      Bigcoupe inderdaad bedankt voor de tips, ik denk dat met name die laatste bij mij van belang is. Heb jij foto’s van hoe het rubber gootje zou moeten zitten (lip goed duwen met dak dicht)? Of anders een to-do overzicht? Thnx!
    • Zal het seizoen wel zijn..... helaas heb ik momenteel dezelfde problemen: boven het rechter raam is de zijdrager helemaal doorweekt na een buitje, links ook, maar veel minder. Dacht dat ik hem behoorlijk in de Krytox had gezet, dus morgen maar eens gaan checken op verstoppingen. Vraagje: mijn EOS is van 2010, is het bij dit model ook nog nodig/handig om de rubbers in de wielkasten bij te knippen om kans op eventuele verstopping te verkleinen? Dan laat ik dat bij de volgende beurt gelijk doen. Thanks!
    • Ik heb tevens het nieuwe model en de uiteinden in de wielkasten zijn anders al bij het oude model.
      Indien je deze openknipt heb je door het vuil wat van de banden afkomt ook meer intrede van vuil.
      Dus even de krik er onder en goed schoonmaken en uitspoelen, warm water daarna vanaf boven met dak in Servië stand en misschien een beetje algenreiniger dan is ie echt schoon.

      Greets
    • Even een antwoord op twee posts hiervoor (foto's rubber gootje . . .); ik weet niet meer waar, maar ik heb een keer vier PDFs kunnen downloaden die technische informatie geven voor VW Dealers voor het upgraden van allerlei seal issues voor de EOS. De titels suggereren dat het om het kofferdeksel gaat, maar er komt veel meer aan bod. Een van de vier PDF-en heeft als titel "Technische Produktinformation 2021661/5". Daar vond ik dit plaatje. Dit suggereert dat je de fix met dicht dak moet kunnen doen. Sinds ik dit plaatje zag ben ik alle plooien, hoekjes en opstaande randjes extra gaan vertroetelen bij het krytoxen :-)

      Voor wie wil kan ik die vier PDFen ook wel uploaden - maar let op ze zijn erg technisch, en verwijzen naar andere procedures die ik niet ken of heb. Deze vergen dus nogal wat gepuzzel en verbeelding.
      Dateien
      • Bild 14.jpg

        (49,84 kB, 48 mal heruntergeladen, zuletzt: )
    • Hmm, die TPI komt ook een paar keer voor op ons duitse zusterforum b.v. eos-forum.de/index.php?thread/…e-wassereinbruch-behoben/
      Het lijkt er ook op dat daar verbeteringen aan de rubbers wordt voorgesteld met kit. Ik denk overigens dat dat om de oude modellen gaat. Misschien heeft iemand de hele TPI ergens?

      Overigens doe ik helzelfde als @bigcoupe: alle gaatjes en hoekje, onderkant etc van waar je maar bij kan insmeren met krytox. En natuurlijk eerst schoonmaken met schoonmaak alcohol.
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • Hier zijn de vier PDF. Ik denk dat ik ze inderdaad in het verleden op het Duitse forum (of via het Duitse forum) heb gevonden.
      Overigens de beschreven modificaties zijn allemaal ingevoerd (ik denk zelfs af-fabriek) in onze (mijn Vrouw's ;-) ) EOS uit 2006. Deze vier PDF geven mij de indruk van een modificatie bescrhrijving voor vroege modellen EOS die deze nog niet af-fabriek hadden. Dus met enige zorg lezen en er uit filteren wat je er van kan leren om je EOS te onderhouden, en niet blind gaan uitvoeren wat er in staat zou ik zeggen.
      Dateien
    • Er stond nog een 5de pdf op het Duitse forum dus bij deze.

      Voor de lekkage via de ventilatie roosters in de koffer heb ik dit document gemaakt op basis van info op het Duitse forum.
      Dateien