Motorlampje aan, "normaal" verbruik, motorlampje uit "hoog" verbruik - icm lamda sonde

    This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

    • Motorlampje aan, "normaal" verbruik, motorlampje uit "hoog" verbruik - icm lamda sonde

      Hallo allemaal,

      M'n broer heeft een EOS 3.2 V6, daarmee had hij een tijdje terug het issue dat het motorstoringslampje brandje, uitgelezen, lamda sensor... helaas de sensor ivm ontbreken van gereedschap niet eruit kunnen halen. Wel de stekkers aan de onderkant even schoongemaakt.... een tijdje nog met storing rondgereden (na resetten van de meldingen), ging ineens het lampje uit! Heel raar, maar de motor loopt sindsdien een stuk onregelmatiger, en het verbruik is bijna vertweevoudigd...

      Ik heb zelf het vermoeden dat de vorige eigenaar al dit probleem had, een beun aan het klooien is geweest met motormanagement instellingen om het zo goed mogelijk te laten lopen bij motorstoring (dus inspuit variabelen etc aanpassen), en nu het lampje uit is, het verschil tussen bank 0 en 1 zo groot is dat onder "normale" omstandigheden, bank 0 anders is dan 1 resulterend in dit "gedrag"

      Kan dit?

      En, komt dit bekend voor? Tips zijn welkom :)
    • Ik ben weer terug, intussen een klein stukje verder :)

      Het volgende is aan de hand:

      Address 01: Engine (022 906 032 GR)
      16: 59:00 Group 015: Ignition (Misfire Recognition - Cylinder 1-3)
      0 Misfire Counter Cylinder 1
      0 Misfire Counter Cylinder 2
      0 Misfire Counter Cylinder 3
      Enabled Misfire Recognition
      16:59:00 Group 016: Ignition (Misfire Recognition - Cylinder 4-6)
      5 Misfire Counter Cylinder 4
      19 Misfire Counter Cylinder 5
      7 Misfire Counter Cylinder 6
      Enabled Misfire Recognition

      Cilinder 1t/m3 geen problemen, 4t/m6 eigenlijk continu misfires...

      Als je denkt aan brandstoffilter (ik neem aan maar 1), dan zou 1/tm3 ook problemen moeten geven, evenals issues met luchtfilter...
      Bobines/bougies zou kunnen, maar wel heel toevallig dat 1 rij helemaal goed is, andere rij niet...

      Nou heeft de auto wel 2 jaar rondgereden met motorstoringslampje (Lambda), het zou natuurlijk kunnen zijn dat de bougies zwaar vervuild zijn geworden en daarom niet meer lekker lopen, dat verklaard min of meer wel de verschillende waardes in rij 4t/m6...

      Wat jullie?

      Of een afstellingsprobleem...wat ik eerder dacht, dat hij om die issues met lambda door de vorige eigenaar op dat vlak is aangepast om maar van het issue af te zijn (als dat kan)
    • We hebben besloten eerst de lambda sensor van de betreffende rij af te koppelen en kijken wat het dan doet met de motor / misfires...indien de misfires dan (veel) minder wordt, lijkt me het de lambda... bougies zijn nog maar 25k oud, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk, carbon removal, zou nog kunnen, maar verklaard niet dat sinds het motorstoringslampje (+/- 3 weken) de motor beroerd is gaan lopen!
      Misfire is zowel bij koude als warme motor...
    • Kleine update:
      Nog getest met beide lambda's aan, misfires (veel), ook tijdens rijden, bij stationair lijkt de hele auto uit elkaar te schudden. Bij afkoppelen lambda B2S1 loopt motor veel soepeler, 0 misfires, geen benzine lucht, geen prut meer uit de uitlaat.... verbruik is gehalveerd (!) motor loopt soepeler, geen schudden etc...
      Dus volgens mij is de lambda gewoon stuk, wel typisch dat hij een hele tijd storing heeft gegeven en ineens verdwijnt de storing en begint zo beroert te lopen, blijkbaar ligt de waarde die de sensor nu toch afgeeft op een of andere manier binnen een tolerantie, of net binnen tolerantie en verandert niet omdat hij domweg stuk is.
      Wagen heeft nog maar 150k gelopen, vind ik vrij vlot...
      Iemand ervaringen met het eruit draaien van de Lambda, ding schijnt nogal vast te kunnen zitten...