DIY: Retrofit origineel indirect TPMS bandenspanningcontrolesysteem

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • DIY: Retrofit origineel indirect TPMS bandenspanningcontrolesysteem

      Hallo allemaal,

      Dit is een uitleg hoe je een origineel VW indirect TPMS bandenspanningcontrolesysteem kan installeren in je EOS, dit alles voor minder dan €12 en uurtje werk!
      Schrik niet van lange uitleg, dit is wegens veel foto's per stap. Het is heel makkelijk uit te voeren!

      Wat houd indirect TPMS in; bij deze systeem zijn er geen sensoren in de banden, bandenspanning wordt via ABS en omwentelingen van de banden berekend, dus als er minder lucht in een van de banden zit dan in-geleerd, gaat er een waarschuwingslamp branden in je dashboard. In-leren en resetten gaat met een knop.
      LET OP met dit systeem zie je niet welke band is leeggelopen, je moet even kijken welke band minder lucht heeft.

      Disclaimer: Ik neem geen verantwoordelijkheid, als er iets mis gaat met jouw auto door volgen van onderstaand uitleg. Doe zelf ook een onderzoek voordat je begint.

      Ik heb even gezocht maar er was geen uitleg hoe dit moet gebeuren, zelfde procedure geld ook voor een Golf 5 en eerste model Scirocco's.
      Onderstaand DIY is op mijn EOS uit 2006 uitgevoerd, door de jaren heen zijn er verschillende ABS modules geweest in de EOS, wat er verschillend is ga ik proberen aan te duiden.
      Ga daarom alles nalopen in mijn uitleg, vooral het pin nummer van ABS module is belangrijk!!!

      In EOS zit de origineel TPMS knop in de dashboardkastje gebouwd, maar wij gaan het naast de EPS knopje inbouwen.

      Wat hebben we nodig:
      Een torx 20 schroevendraaier
      Een dunne schroevendraaier
      Paar tie-wraps
      Isolatie tape
      2 meter installatie draad (die je in huis installaties gebruikt) het wordt als trekveer gebruikt.
      1.5mm boortje
      Toegang tot VCDS
      Compleet set TPMS knop:
      aliexpress.com/item/32588084779.html

      Hier is de complete set:


      Trek het frame van de versnellingspook naar boven met twee vingers:


      Verwijder 2x torx 20 scroeven, zet de versnelling in 2, 4 of 6 om makkelijker te kunnen werken:


      Haal de EPS knop uit en trek het stekkertje uit de knop:



      Er is een kleine haakje aan de witte buitenkant, duw dit opzij met een kleine schroevendraaier, hierna kan je zwarte binnenkant opzij schuiven en binnen werk van de stekker loshalen van witte behuizing, dit is tevens een vergrendeling voor de draden:



      Wij gaan 3 draden uit de stekker van EPS verwijderen en doorverbinden met het stekker van TPMS die meegeleverd is in het kabelboompje.
      Ik heb dit eerder met mijn Golf 6 gedaan maar toen moest ik echt draden gaan solderen, met dit nieuwe set hoeft dat niet.

      Ga per kleur te werk, het gaat om grijze, bruine en zwarte draad van de EPS knop, zelfde kleuren zie je ook in de kabel set van TPMS knop.

      Pak het EPS stekker op en duw het haakje naar binnen met een kleine platte schroevendraaier, zo kan je het draadje makkelijk uit trekken:


      Hier is de grijze draad uit het EPS stekkertje:


      Er is een kleine zwarte connector op de kabel set, hier zit een kleine stekker aan, haal die eruit en open het klemming aan de zijkant zodat je grijze draad die je net heb uitgehaald in kan schuiven, let hierbij op dat contra stekker zelfde kleur draad tegenover heeft, doe bovenstaand twee handelingen met alle 3 draden (Grijs, zwart en bruin):



      Schuif twee kleine connectors weer in elkaar, controleer de draden zodat juiste kleuren tegenover elkaar zitten:



      Nu gaan we lange draad die is overgebleven van de TPMS kabel set naar de ABS module toe trekken,

      Haal de kapje aan de passagierszijde net boven het tapijt los, druk naar boven en achteren, zo komt het los, echter er is een schroefje aan de rechter kant, die hoef je niet los te halen maar wees wel voorzichtig zodat je het niet stuk maakt:



      Voer de lange draad door naar beneden:


      Nu gaan we knoppen inzetten en de rest afbouwen, kap onderin boven tapijt blijft nog even open, dit stap kan je ook aan het eind doen, maar ik hou van nette omgeving als ik werk.
      Let niet op het kleur verschil van de knoppen, dit gaat na een tijdje weg, had ik ook bij mijn Golf 6:


      Nu gaan we onder de motorkap werken, om makkelijk te kunnen werken is het beter om motor afdekking weg te halen, ABS module is hier te vinden:


      Dit is het connector van ABS die we los gaan halen:



      Net boven het ABS module zie je kabels naar binnen gaan met een rubber bescherming, prik met installatie draad (2.5 kwaadraad bruin draad op de foto) naast de kabels en voer het zo ver mogelijk in, forceer het niet, stop gewoon als het niet meer makkelijk gaat.


      Nu gaan we schuimrubber bescherming plaat verwijderen boven het passagiers voetruimte, draai twee knopjes om en je kan het zo naar beneden trekken:


      Als het goed is zie je het bruine draad rechts in de hoek, zo niet ga met je vingers zoeken naar het draad en trek het voorzichtig naar binnen:


      Zorg dat draad van TPMS overal goed doorheen is geleid, zodat je straks niet hoeft te terug trekken als het ergens omheen zit.
      Verbind de draden met elkaar, ga voorzichtig om met het stekkertje van TPMS draad, die moeten we nog in de ABS eenheid plaatsen:


      Trek voorzichtig aan bruine draad in de motor compartiment, tot het TPMS draad uitkomt:


      Nu gaan we connector van de ABS los halen, trek het vergrendeling omhoog zoals je ziet op het foto, vergrendeling komt ongeveer 3cm omhoog (zie op volgende foto) nu kan je het connector lostrekken:


      Haal het kapje van connector los, die zit met 4 haakjes vast:


      Nu komt het gedeelte waar het per model jaar kan verschillen, bij mijn model moet ik pin nummer 27 gebruiken, iets nieuwere modellen moeten pin 35 gebruiken en laatste jaar modellen moeten pin 41 gebruiken.
      Mijn ABS module nummer is: 1K0 907 379 AC
      Ga even zoeken op internet welke pin nummer je nodig heb, als het pin 27 bezet is ga dan aan de hand van je ABS module nummer op zoek welke pin je nodig heb.


      Duw het draad vergrendeling naar buiten toe met een kleine schroevendraaier, ik weet uit ervaring met mijn Golf 6 dat ABS connector van nieuwe modellen anders open moeten, daar zit ook een schuifje om draden te ontgrendelen:


      Pak een 1.5mm boor en duw het afdichtingsrubber weg:


      Zet het TPMS draad die je net heb doorgetrokken in de opening van pin 27, duw het goed door en vergrendel het met paarse schuifje, controleer even aan de andere kant of je draadje goed heb ingezet:


      Zet het connector in de ABS module en vergrendel het, je kan nu alles weer terugbouwen die nog terug gebouwd moet worden, zoals motor afdekking enz.


      Als je wilt kan je beetje siliconen op het gat smeren waar het draadje doorheen gaat, dit heb ik des tijds met mijn Golf niet gedaan, en ik heb in 5 jaar nog nooit water gezien in de auto.


      Nu gaan we TPMS actieveren met VCDS, open VCDS en klik op Select knop van "Select Control Module":


      Klik nu op "03-ABS Brakes"


      Klik nu op "Coding - 07"


      Nu komt het weer verschillende modellen ABS modules ter sprake, bij nieuwere modules is het makkelijker door een vinkje aan te zetten, Google eens naar "VCDS TPMS activation" dan zie je verschillende methodes om het te activeren.

      Bij mijn oudere model ABS module is even rekenen, daarom zie je een popup zo gauw je op "Coding - 07" knop drukt:


      Zoals je ziet, als je geen TPMS heb moet er 16384 bijgeteld worden op de huidige codering, echter is dit al het geval als je geen TPMS heb, dus wij moeten het juist aftrekken.

      Mijn code voor het aanzetten van TPMS was 0019170:


      Dus ik moet het op 0019170-0016384 = 0002786 zetten, na het invoeren van code click op "Do It!" en je krijgt een bevestiging dat code is geactiveerd:


      Dat was het!, als je contact aanstaat druk op TPMS "SET" knop voor paar seconden, dan zie je het waarschuwingslampje oplichten, na een tijdje rijden worden omwentelingen van je wielen gemeten en opgeslagen, als het ooit een verandering van 20% komt licht het waarschuwingslampje weer op, dit kan je weer resetten door "SET" knop te drukken nadat je des betreffende band opgepompt heb.

      N.b.: SET knopje reset niet tijdens rijden, dus als het waarschuwingslampje brandt moet het voertuig stil staan en contact uit en aangezet worden.

      Hier zie je het waarschuwingslampje: