Voorstellen; Aspirant Eosrijder

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Voorstellen; Aspirant Eosrijder

Hi allemaal,

Wij zijn Wesley en Arnee uit Schiedam. Na heel wat jaartjes MX-5 te hebben gereden hebben wij vanwege de komst van onze kleine de cabrio in moeten ruilen voor een burgerlijk modelletje. Toch bleef het cabriorijden kriebelen en hebben wij na anderhalf jaar besloten om er weer eentje aan te schaffen :feier: .

Wij waren er snel uit dat het een Eos gaat worden en zijn onze zoektocht gestart. We hebben een beperkt budget van ca. 6,5K ter beschikking. bij deze zoektocht zijn wij gestuit op een prachtig model uit 2009 met heel veel kilometers. Wij zijn vorige week langs gereden om onaangekondigt te kijken naar de staat van de auto (je zou niet zeggen dat er zoveel km opzit als je hem ziet).

Specs van deze auto:
      • Prijs: €5950,-
      • Kenteken:95-JTT-3
      • Km. stand:240.333 km
      • 2.0 T-FSI 200PKAutomaat
      • Vermogen motor:200 PK (147 kW)
      • Bouwjaar:januari 2009
      • Kleur:Grijs metallic
      • Bekleding:Leder
      • Transmissie:Automaat, 6 versnellingen DSG
      • Cilinderinhoud:1.984 cc
      • Gewicht (leeg):1.532 kg
      • Max. treklast geremd:1.500 kg
      • Max treklast ongeremd750 kg
      • Gemiddeld verbruik:8.2 l/100km (1 op 12,20)
      • Verbruik stad:11.2 l/100km (1 op 8,93)
      • Verbruik snelweg:6.5 l/100km (1 op 15,38)
      • CO2-emissie:194 g/km
      • Energielabel:
      • APK:tot 7 januari 2020
      • BTW/Marge:Marge
      14248790_1.jpg

14248790_7.jpg

Wij willen natuurlijk voorkomen dat we een kat in de zak kopen en teleurgesteld achterblijven. Daarom is mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundige natuurlijk of dit interessant genoeg is om verder te onderzoeken óf dat we maar beter even door kunnen kijken.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet!

Groeten,

Wesley
    • Met Winston eens, rubbers zijn belangrijk. Deze moeten soepel zijn.
      Ergens anders in het forum staat een draadje van iemand die een EOS zocht, daar staan ook allemaal hints in over waar je naar moet kijken.
      Dak moet soepel lopen.
      Als het schuifdak dichtgaat moet je geen “getik” achterin bij de achterruit horen, dat zou kunnen betekenen dat de dakmotor overslaat en dan zit je vast aan een dakrenovatie.

Vocht is belangrijk. Erin gaan zitten en een flinke plens water eroverheen. Kritische punten zijn de A-stijlen = de zijkanten van de voorruit.

Jim
    • bedankt voor de tips!! We gaan zeker even checken of het dak waterdicht is en of de mechanische delen van het dak soepel werken en geen rare bijgeluiden maken.

Voor wat betreft de motorischedelen en aandrijflijn nog tips?

Waar moet je op letten bij de remmen en ophanging?

Ik maak me ergens een klein beetje zorgen over de hoge kilometerstand. Zijn hier ervaringen mee met de tfsi en dag?
    • Dit is de link naar een post van Marc Voorstellen
      Hij heeft er ook pas een gekocht.

Naar mijn gevoel zijn het heel goede motoren, dat hoor van alle VAG rijders. Maar garantie heb je natuurlijk nooit bij 240.000 km, hangt er vanaf hoe ermee gereden is. Zelf zit ik bijna op de 200.000 ik ga mijn versnellingsbak nog laten reviseren, dat doe ik omdat ik er wel vertrouwen in heb dat ik er nog een heel eind mee verder kan.

De ophanging is gemakkelijk te controleren door zorgvuldig over een paar drempels te rijden die vind je overal in Nederland, en zelfs dan is een klein piepje vaak geen probleem.
      Kijk uit met VW garages, die maakten mij wijs dat er een ernstig probleem zat in de ophanging, wat wel een paar duizend euro zou gaan kosten. Een andere garage analyseerde dat en het bleek slechts een droog rubber te zijn bij de stabilisator stang, gratis gesmeerd.
    • Leuk dat jullie ook een Eos willen, maar eerlijk is eerlijk het ziet er goed uit.
      In ieder geval zie ik een echt onderhoud boek op de site dus dat geeft wel weer een goed gevoel.
      Probeer te achterhalen hoe lang de vorige eigenaar hem heeft gehad.
      Dat geeft een indicatie over hoe de auto is bevallen.

Dak onderhoud is prio1 bij de Eos de rest is gewoon VAG gerelateerd en onderdelen zijn betaalbaar.
      Het dak moet in een vloeiende beweging open en dicht gaan, rij eens met dicht dak over een hobbelige weg dan zou het dak ook niet mogen kraken de wasstraat of een paar emmers water zou je kunnen proberen om op dichtheid te controleren.
      Er staan genoeg tips en what to-do op deze site!.
      Verder succes en misschien tot de eerste meeting in sept/okt.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • Leuk dat je besloten hebt ook een Eos te kopen. Ik heb naast de Eos nog een barchetta en een Mondeo voor als er echt spullen mee moeten (lees, wintersport).

Mocht je een kinderwagen zoeken die ook makkelijk in de Eos past, kijk dan naar de Quinny Zapp. Collega van me had een 500 cabrio, 3e kotertje op komst en was al op zoek naar een andere auto. Die was super blij met die tip.
    • Hoi en succes met de speurtocht. Zelf heb ik ook zo’n EOS met 200 pk automaat uit 2009. Ook die van jouw heeft al de geupgrade spiegels en nog wel de ronde koplampen.
      De mijne heeft nu 225000 gelopen en loopt nog als een zonnetje. De motoren hebben een probleem gehad met de distributieketting en spanner. Inmiddels is de laatste versie van de spanner wel in orde, maar ik zou dat dus nagaan of dat inderdaad vervangen is (hoewel dat wel moet bij zo’n kmstand).

Uwe (het aanspreekpunt van dit forum) heeft vaak de volgende links voor nieuwelingen:
      "Tips en trucs" "Checken voor koop of afloop van garantie" " Linklijst: problemen met water"
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG

The post was edited 1 time, last by Batjes ().

• Ik heb een dsg uit 2009, maar heb nooit een hapering gevoeld bij zo’n snelheid. Wel bij het wegrijden en je weet niet altijd duidelijk of ie terugschakelt als je gas bijgeeft en in een lagere versnelling zit met tot 2000 toeren. Als je vol intrapt dan wel weer. Is wel ff wennen zo’n dsg, maar een heerlijke automaat, beter als andere oudere types met koppelomvormers.
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • Eigenlijk hetzelfde hier behalve dat wij een hapering hebben bij iedere keer wegrijden, dan heeft ie een moment nodig om te reageren... maar daarom laat ik de dsg volgende week spoelen zodat dat ook weer normaal reageert.

Dus waarschijnlijk is een spoeling nodig maar dat kan ik natuurlijk niet op afstand beoordelen. Er is mij verteld dat een hapering meestal een vervuiling is van de spoelkanalen door het spoelbedrijf...
      Carpe diëm... en dat in de ruimste zin! :smt024