Geopend dak beweegt in koffer en maakt geluid

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Geopend dak beweegt in koffer en maakt geluid

      Hallo allemaal,

      Tijdens het rijden met geopend dak hoor ik een tokkend geluid ter hoogte van de hoofdsteunen van de voorstoelen. Niet op een vlakke weg, maar vooral op een klinkerweg. Met name aan de bestuurderszijde is dit geluid het duidelijkst.
      Uit eigen onderzoek blijkt dat het opgevouwen dak los in de koffer ligt. Op de plaats waar de pin van het dak (voor de bevestiging in de A-stijl als het dak gesloten is), is in de ruimte een steunplaat gemaakt met een V-vormige uitsparing voorzien van een rubber.
      Nu zweeft het pin van het dak ongeveer een centimeter boven deze V-vormige uitsparing. Als je het dak vastpakt en beweegt, tikt de pin tegen deze steun aan en maakt het bewuste tokkend geluid.

      Ik heb het idee dat het dak nog verder moet kunnen zakken in de koffer waardoor deze pinnen goed in de steunen ter borging vallen.
      Navraag (telefonisch) bij fa Wout Bouman leert dat het dak inderdaad los ligt en door de elektronica gepositioneerd wordt.
      Geen punt van zorg volgens fa Wout Bouman.
      Helaas vertrouw ik het niet helemaal aangezien een beugel van het zonnedak krom is gegaan. Dit is overigens keurig gerepareerd door fa Wout Bouman.

      Heeft iemand hiermee ervaring?
      Mogelijk dat iemand bij zijn EOS eens kan kijken of daar het dak ook los ligt en de pinnen boven de steunen zweven (kan via de service stand; dan zijn alle kleppen geopend).

      Thanks!
    • ik heb vandaag vluchtig ff bij mij gekeken maar de pennen die in de gaten van de A slijl gaan liggen bij mij vast op de steun.
      Het lijk me ook sterk dat dat (zweven) bij jou (normaal) zou zijn.
      mijnsinziens hoort het dak op de support te rusten,en niet te vribreren..
      Het scharmechanisme heeft div scharnieren en deze dienen ook gesmeerd te zijn,misschien zakt het toch net niet goed op zijn rustpunt omdat deze droog zijn of zit er ergen misschien een obstakel in de weg
      heb je links en recht vergleken?.
      Indien je niks kunt ontdekken zou ik er voor kiezen deze (open) ruimte met een rubber op te vullen zodanig dat het dak stil licht.
      (uiteraard alleen als het dak nu verder gewoon open en dicht kan).
      Een sterk vibrerend dak lijkt mij op de lagere termijn niet veilig.

      Ps heb je een forum lid in de buurt zodat je kunt verglijken?
      .
      De Eos tot Bj 2009 heeft 12 Hal sensors,daarna is er nog een bij gekomen zodat er nu twee stuks in de kofferbak zitten die de data registreren (dak ingedokt)als het dak opgeborgen zit in de kofferbak.
      Bepalend is nu welk bj jij hebt zodat je via VCDS deze sensors kunt uitlezen,hier is nl op te zien of de binare waarde 0 of 1 is.
      in de oude sytuaatie (voor2009)zou er een fout melding op het dak komen en het dak zou mogelijk niet goed werken.
      Na 2009 werkt het dak gewoon ook al zou een van deze sensors niet actief zijn.
      (stel nu jou dak rust niet op het eindpunt en de sensor regisreerd dat wel maar door dat de andere kant indokt registreerd merk je er nu ff weinig van...
      zo ff genoeg geschreven.
      succes we horen graag je bevindingen.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:

      Dieser Beitrag wurde bereits 5 mal editiert, zuletzt von Paul eric ()

    • Dank voor alle info en toelichting.

      Wegens gebrek aan vertrouwen in het goed blijven functioneren van het dak - we zijn telkens gespannen of er ergens een defect ontstaat - hebben we afscheid van de EOS genomen.
      Al na een goed jaar, met pijn in het hart en met een aanzienlijke hoeveelheid euro's minder.

      Helaas.