lekkage in kofferbak

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • lekkage in kofferbak

      Hier veel info gevonden rond de lekkage in de kofferbak, waar dat zoal vandaan kan komen. Ik zag steeds druppels hangen aan de achterkant van de klep wanneer ik deze open deed. De druppels zaten aan de binnenkant. Ook een beetje gespetter bij de hydroliek, schuimrubber is aan de onderzijde nat. Dus denk ik dat de lekkage van het 3e remlicht of klepopener afkomstig kan zijn. De EOS is nu een jaar in mijn bezit, ik ben niet zo'n held in sleutelen aan deze best gecompliceerde technische auto, maar ik heb de stoute schoenen aan getrokken en dacht even de binnenbekleding los te maken om daar achter te kijken. Maar dat is niet echt gemakkelijk, dus eerst het eerste drukknopje gemold om te zien hoe die er uit zien. HARD TREKKEN staat er op deze site maar dan moet je er wel iets onder krijgen om te kunnen trekken. En na veel probeerdingetjes de oplossing , redelijk eenvoudig, gevonden. Door een flinke schroef iets in de drukknop te draaien heb je genoeg grip om met enig geweld de knop uit zijn gaatje te trekken, zonder te veel schade. ( zie foto's) Daarna het 3e remlicht losgemaakt, de omgeving goed schoongemaakt, ook de rubberen rand van het licht zelf goed schoongemaakt, dan rondom siliconenkit en weer teruggeplaatst. Ook direct dat gedaan bij de klep opener. De bekleding heb ik ik nog niet terug gedaan eerst maar eens kijken of dit geholpen heeft.
      Dateien
      :cscbl:
      Mathieu A.
      Almere, Nederland
      EOS CUP 1.4 TSI okt 2014
    • Een mogelijkheid van de lekkage kan ook zijn dat er in de goot onder de achterruit te veel vuil zit zo dat het regenwater niet snel genoeg wegloopt en de goot even overloopt. Dit water komt dan in de bekleding van het kofferdeksel. Ik had hetzelfde probleem en nu de goot goed is schoon loopt het water goed weg. De rubbers van de kofferbak ook goed soepel houden.

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von Wilma ()

    • Hi Mathieu,

      Ik heb hetzelfde probleem met een lekkage in de achterbak, vermoedelijk lekt het ergens onder een rubber rand door of trekt de sluiting niet voldoende aan. Moet dus ook de bekleding gaan verwijderen om dat nader te onderzoeken. Eerste poging heb ik inderdaad een aantal knoppen vernield, gelukkig kun je deze bij Ali voor een paar euro in alle soorten en maten krijgen, bv:

      € 2,76 50 pcs Voor VW/Volkswagen Trim Panel Lining Bevestiging Clips 9mm 70186729901C
      a.aliexpress.com/_UNUJ8
    • Maarten73 schrieb:

      Hi Mathieu,

      Ik heb hetzelfde probleem met een lekkage in de achterbak, vermoedelijk lekt het ergens onder een rubber rand door of trekt de sluiting niet voldoende aan. Moet dus ook de bekleding gaan verwijderen om dat nader te onderzoeken. Eerste poging heb ik inderdaad een aantal knoppen vernield, gelukkig kun je deze bij Ali voor een paar euro in alle soorten en maten krijgen, bv:

      € 2,76 50 pcs Voor VW/Volkswagen Trim Panel Lining Bevestiging Clips 9mm 70186729901C
      a.aliexpress.com/_UNUJ8
      Ik heb een doos met diverse knoppen gekocht op WISH. kost ook bijna niets.
      :cscbl:
      Mathieu A.
      Almere, Nederland
      EOS CUP 1.4 TSI okt 2014
    • Je zou de rubberafsluiting van de kofferklep kunnen insmeren met b.v. talkpoeder (gemixed met krytox of zoiets) en dan de klep dichtdoen. Aan de afdruk kun je dan zien waar het wel of niet afsluit. Alternatief: met een zaklamp erin gaan liggen en je lief met de tuinslang laten spelen en hopen dat je er ook weer uitgelaten wordt :hail:
      :eosdunkelblau: 2.0 TSI DSG
    • volgende stap was het schuimrubber om de motor losgemaakt, was erg nat. (gauw een goed glas water vol) Iets roestvorming aan onderkant van het blok. Van de week goed schoonmaken en roest verwijderen en met hamerhyde oid bewerken zodat water geen kans meer heeft. voor nu heb ik om het schuimrubber een plasiczak gedaan zodat er geen water uit de bak het schuimrubber kan benaderen...ik gebruik de eos niet dagelijks meer, net gepensioeneerd. Schuimrubber werkte als een spons, want ik zag nooit water in de bak staan, totdat door het rijden over drempels e.d. de motor iets danst en het water uit het schuinrubber drukte.
      Als ik dat gedaan heb (moet wel een beetje weer zijn, ik heb geen garage oid,) hoop ik dat het opgelost is of in ieder geval tot een minimum is beprkt.

      Ik ben met maken van toerroutes bezig, 1 is zo goed als klaar (Drenthe, 160 km), moet hm nog testrijden, maar daarover later meer.
      :cscbl:
      Mathieu A.
      Almere, Nederland
      EOS CUP 1.4 TSI okt 2014
    • Matje schrieb:

      volgende stap was het schuimrubber om de motor losgemaakt, was erg nat. (gauw een goed glas water vol) Iets roestvorming aan onderkant van het blok. Van de week goed schoonmaken en roest verwijderen en met hamerhyde oid bewerken zodat water geen kans meer heeft. voor nu heb ik om het schuimrubber een plasiczak gedaan zodat er geen water uit de bak het schuimrubber kan benaderen...ik gebruik de eos niet dagelijks meer, net gepensioeneerd. Schuimrubber werkte als een spons, want ik zag nooit water in de bak staan, totdat door het rijden over drempels e.d. de motor iets danst en het water uit het schuinrubber drukte.
      Als ik dat gedaan heb (moet wel een beetje weer zijn, ik heb geen garage oid,) hoop ik dat het opgelost is of in ieder geval tot een minimum is beprkt.

      Ik ben met maken van toerroutes bezig, 1 is zo goed als klaar (Drenthe, 160 km), moet hm nog testrijden, maar daarover later meer.
      Ik heb net als jij een stevige plastic zak om de schuim-omhulling zitten. Verder heb ik de hele pomp/omhulling op twee stukjes flexibel electrapijp liggen, waardoor hij ca. 1 cm van de bodem af ligt, en water daaronder niet direct de schuim-omhulling in kan trekken (voorheen sijpelde er toch altijd wel wat vocht langs de plooien in de plastic zak).

      En om de pomp heen heb ik een dubbele nylonkous gevuld met kattenbakgrit - die houd ik in de gaten, en als ie hard begint te worden van het opgezogen vocht vervang ik die gewoon.

      Wellicht helpen deze tips. Mijn gedachte is dat het prima is te proberen de klep lekdicht te maken, maar vocht is nooit helemaal te vermijden - vooral ook omdat de kofferruimte grote temperatuur cycles maakt, en dus condensatie van vocht uit de lucht altijd zal gebeuren.

      Vrgr,
      Peter
    • condensatie klopt inderdaad, dit komt ook omdat de klep niet geheel aan binnenzijde bedekt is.
      Dus er geen isolatie is .
      Dit om de klep licht en dun te houden voor opbergen dak.
      De golf heeft b.v.b. Een gehele Afdekplaat aan binnenzijde kofferklep waardoor de stilstaande lucht hierin de isolator is.
      Wel eens gedacht de binnenzijde van de klep met dun armaflex te beplakken om dit te voorkomen

      greets
    • Ik denk dat het allemaal dicht lijkt, even duimen maar. Het idee om onder de pomp een verhoging te maken zodat het schuimrubber niet direct op de bodem ligt heb ik opgelost met een leeg CD-doosje, de pomp ligt nu vrij van de boden (1 cm) was een goede tip. ook het schuimrubber aan een kant afgeplakt met breed tape zodat daar niets kan worden geabsorbeerd, onderkant van het blok in Hamerrite gezet. Dank voor de goede ideeën, mocht ik weer water vinden dan ga ik weer eens zoeken, maar heb wel vertrouwen in de geboden oplossingen.
      :cscbl:
      Mathieu A.
      Almere, Nederland
      EOS CUP 1.4 TSI okt 2014

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Matje ()

    • Matje schrieb:

      volgende stap was het schuimrubber om de motor losgemaakt, was erg nat. (gauw een goed glas water vol) Iets roestvorming aan onderkant van het blok. Van de week goed schoonmaken en roest verwijderen en met hamerhyde oid bewerken zodat water geen kans meer heeft. voor nu heb ik om het schuimrubber een plasiczak gedaan zodat er geen water uit de bak het schuimrubber kan benaderen...ik gebruik de eos niet dagelijks meer, net gepensioeneerd. Schuimrubber werkte als een spons, want ik zag nooit water in de bak staan, totdat door het rijden over drempels e.d. de motor iets danst en het water uit het schuinrubber drukte.
      Als ik dat gedaan heb (moet wel een beetje weer zijn, ik heb geen garage oid,) hoop ik dat het opgelost is of in ieder geval tot een minimum is beprkt.

      Ik ben met maken van toerroutes bezig, 1 is zo goed als klaar (Drenthe, 160 km), moet hm nog testrijden, maar daarover later meer.
      matthieu, ik lijkt toch hetzelfde probleem te hebben, schuimrubber is inderdaad kletsnat.
      Ligt nu te drogen. Moet al vaker een probleem geweest zijn denk ik haast, want de motor zat helemaal aan het schuimrubber geplakt.
      koffer staat nu lekker in het zonnetje te drogen, schuimrubber ligt op de verwarming.
      eerst maar eens goed laten drogen.
      even zoeken naar en paar cd’s die ik toch niet meer draai en daar de doosjes van pakken, goed idee.



      uitgeknepen

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Jizkid ()

    • Paul eric schrieb:

      Veder ff controleren of de aantrek motor nog goed de achterklep sluit.(A4 tje ) ertussen en dan sluiten.
      ha Paul Eric,
      Ik zie niet zo goed wat er kan gebeuren als de achterklep niet goed sluit. Water loopt immers naar beneden. Dus aan de achterkant loopt het dan op de achter bumper. Het kan volgens mij geen bocht je maken en terug omhoog lopen om tussen de achterklep door te gaan toch?
      het enige wat zou kunnen is dat het langs de zijkant zou kunnen komen bij flinke regen en flinke wind.
    • De Lekkage oorzaak vinden is niet eenvoudig heb je al geprobeerd een A4tje tussen de rubber te leggen en er es aan te trekken?.
      Ik had ooit iets speling op de kopse kanten.
      Ik heb toen de aantrek motor eruit gehaald en de ronde bevestiging gaten iets ovaal uit geveild hierdoor zakte de motor iets meer naar onder en daar door trok hij net iets strakker aan.
      Maar ff nog dit in de wielkassen komt uiteindelijk de dakafvoer uit en op het Duitse forum heb ik ooit een draadje gelezen dat deze lekken aan de binnenkant hier door verzameld het water zich ook in de kofferbak.
      Ik zou deze ook ff controleren.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • Lekkage Kofferbak - beperken gevolgen van vocht

      Forumleden,

      Al een tijdje geleden had ik beloofd wat foto's te delen over de maatregelen om de schade van (onverhoopt - of beter onvermijdelijk) binnengedrongen vocht in de kofferruimte zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is wat ik gedaan heb, en het werkt voor mij, beoordeel zelf en doe er je voordeel mee.

      Als eerste heb ik een van de stoppen onder de reserveband / gereedschap houder verwijderd, en daar wat roestbescherming ingespoten. Ik had geluk dat ik de stop die net boven een hittebeschermplaat van de uitlaat zit heb weggenomen, er is dus nauwelijks een direct pad naar binnen, maar het meeste vocht op die plek loopt wel weg. Dit helpt echter niet voor de plek waar de pomp ligt.

      Bij de pomp is afvoer van vocht niet genoeg. De omhulling van de pomp is van een soort zacht schuimrubber, wat vocht opzuigt, en zo doorgeeft naar de pomp (dat geeft roest van de elektromotor omhulling, op zich hanteerbaar), naar de servo behuizing (die is van Aluminium en kan wel wat vocht hebben), en naar de stekkers en spoelen van de regelkleppen (en die kunnen er echt niet tegen - corrosie in de stekkers geeft storing op de stuurmodule). Hier heb ik gekozen voor maatregelen om vocht te hanteren en op tijd te detecteren.

      De pomp unit met schuimrubber omhulling is ingepakt in een grote en stevige plastic zak (ik gebruik een zak die bij een grote supermarkt verkocht wordt om diepvries producten mee naar huis te vervoeren - het hard plastic handvat heb ik er af geknipt). Plastic is zo er omheen gevouwen dat van boven inlopend water (vanaf de achterklep of door het derde remlicht) niet het schuimrubber bereikt / er langs afloopt naar beneden.

      De ingepakte unit heb ik op twee stukjes flexibel elektra-pijp van elk ca. 20 cm lang gelegd. Zo ligt de unit ongeveer een centimeter vrij van de bodem van de kofferruimte, vocht wat daar terecht komt bereikt niet het schuimrubber / de unit. Vocht wat er onder ligt kan je eenvoudig opnemen met een zeem o.i.d. Ik heb de posts gezien van andere forumleden die oude CD-doosjes gebruiken, alles wat de boel een centimeter vrijhoudt van de bodem zal werken.

      Als extra maatregel heb ik kattenbakgrit in een pantykous (voor de stevigheid de linker pijp in de rechter pijp gestopt). Een 'worst' van ongeveer 40 a 50 cm lang past prima. Vullen met een trechter o.i.d, dichtknopen en het losse einde (de 'broek') er af knippen.

      De kous met kattenbak grit heb ik op de bodem gedrapeerd rondom de pompunit. Deze vangt efficiënt alle binnengedrongen vocht op. De conditie van de kous is eenvoudig te controleren; bij licht vocht opnemen wordt het grit hard, dit kan je eenvoudig voelen door in te knijpen, of even een vinger onder de kous te voelen. Als de hele onderkant hard voelt kan je de kous nog een keer omdraaien (onderste boven).

      Als er (te) veel vocht in de kous zit dan wordt het een beetje papperig, ook dat voel je prima - dan is het tijd voor actie. De kous dan vervangen voor een nieuwe met nieuw grit. Bij onze EOS gaat daar wel een heel seizoen overheen (zeg maar 'open' seizoen, en 'dicht' seizoen, dus ca 2x per jaar kous vervangen - dit is voor mij prima). De frequentie waarmee de kous vervangen moet worden is een goede indicatie van hoe groot je lek probleem eigenlijk is.

      Let op: ik promoot dit niet als vervanging voor lekkage verhelpen. Wel een aanpak om schade te voorkomen, zie het dus als actie naast wat je te doen staat om lekkage zelf op te lossen.

      En omdat het gisteren even zonnig was, tot slot nog een rondje open gereden.
      20190322_171716 vullen.jpg20190322_172012 panty.jpg20200314_105315 electra.jpg20200314_105610 plastic.jpg20200314_110539 zwarte.jpg20200314_110631 positie.jpg20200314_112356 open.jpg
      Foto's bijgevoegd:
      Vullen van de kous, ruwweg afmeting van de kous, electra pijpjes, plastic omhulling, geknoopte kous, alles op zijn plek gelegd.

      Vrgr,
      Peter

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von bigcoupe ()