Onderhoud afwatering en rubbers

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Onderhoud afwatering en rubbers

      Goedemiddag,

      Sinds een korte periode bezitter van een mooie VW Eos. Nu heb ik al aardig wat rond gekeken op dit forum, maar blijft mij eea onduidelijk. Is er ergens in stappen uitgelegd hoe de rubbers met Krytox te behandelen zijn? Van het in de juiste stand zetten van het dak, tot aan het behandelen zelf? Mijn Duits is 3x niks, dus het Duitse forum waar vaak naar verwezen wordt is geen optie helaas :rolleyes:

      Ook voor het eerst een wasbeurtje in de wasstraat gehad. Helaas geëindigd met aardig wat water op mijn been. :( Het begon halverwege de wasstraat ineens te plenzen. Mogelijk dus een verstopping van de afwatering?? Ik ga straks even kijken of de rubbers goed zitten. Maar in ieder geval wil ik zorgen dat alle afwateringen goed doorlopen om erger te voorkomen
      Is hier ook een stappenplan van? Ik ben niet in het bezit van een compressor met perslucht oid. Kan ik bv met een trekveer door de afwatering?

      Mogelijk staat het al uitgebreid op dit forum beschreven, maar ik kon het niet zo snel vinden..

      Alvast bedankt!
    • ha nieuwe EOS bezitter !

      Ja, wat je vraagt staat allemaal al op het forum. Maar ik geef toe, het staat flink verspreid. ik zal eens Proberen met wat tekeningen en foto’s e.e.a. Op een rijtje te zetten, met betrekking tot het dak onderhoud, het krytoxen, de ruststanden van het dak en de afwatering.

      Er is in ieder geval een DIY (do it yourself) over de afwatering, die staat hier DIY afwatering A=stijl deze behandelt de buisjes die door de A-stijlen, de stijlen links en rechts van je voorruit, lopen. Het vervelende wil dat deze 1. Nogal eens verstopt kunnen raken en 2. Het slangetje kan losgaan of gaan lekken aan de verbinding bovenaan de A-stijl.
      NIET met een trekveer door de buisjes porren !!! Ik vrees dat de slangen daar te fragiel voor zijn, Ik gebruik zelf de remkabel van een fiets om er voorzichtig in te porren. Maar de voorkeur heeft toch doorspoelen met (veel) water.
      Een coMpressor zou m.i. Niet zo’n goed idee zijn, daar komt zoveel druk uit dat het teveel kan worden. Gewoon doorspoelen eventueel met wat druk van een plantenspuit.

      Iets verder in die beschrijving staat een uitbreiding naar de achterstijl, de slangen daarvan komen uit achter het achterwiel en kunnen ook nogal eens verstopt zijn. Water erin en achter het achterwiel ongeveer achter de schokdemper goed in de rubberuitlaat knijpen. Goed doorspoelen. Als het daar verstopt zit komt bij flinke buien het water terecht in je achterbak. Dat wil je niet.

      Je kunt alleen goed aan die dingen werken als je je dak in fasen open zet. Het dak kent een aantal ruststanden, waarin je in alle rust kunt werken aan bijvoorbeeld doorspoelen en/of krytoxen. In alle ruststanden het contact weer afzetten, gewoon voor de veiligheid.
      1. Schuifdak open, je kunt nu de rubber voorrand van het raam Krytoxen en de rand van het schuifdak zelf en de rubbers links en rechts.
      2. In deze fase laat je de achterbak opengaan en het achterraam opklappen, dan stoppen, dus laat het niet zover gaan dat het dak los gaat van de A-stijl. Je kunt nu voor en achterkant van het achterraam krytoxen en de achterrand van het schuifdak en de achterrand van het dak. Verder zie je hier de afvoer van het dak aan de achterkant, zoals in de DIY staat. Doorspoelen.
      3. Contact weer aan, laat het dak nu naar achter gaan en landen in de achterbak en stop weer. De achterklep blijft nog open staan. Ook dit is een ruststand. Je kunt nu krytoxen in de zij-bovenrand rubbers van het dak, omdat je daar nu iets beter bij kan. Ook zie je nu aan de voorkant de gaatjes waar het water door naar voren gaat. Zie ook weer de DIY.
        Aan de voorkant van het bewegende deel van het dak, de dak-armen die aansluiten op de A-stijl, zitten ook nog belangrijke stukjes rubber. Daar kun je een beetje bij als de stijlen in de achterbak liggen, maar je kunt ook als je dak naar achteren gaat “even” in het midden stoppen en dan die punten even krytoxen. Dit is geen ruststand, dus hou dit kort, want de motor blijft pompen en loopt warm. Als deze warm loopt komt er een foutmelding en schakelt hij uit. Je kunt ook het contact afzetten, maar dan zul je zien dat het dak óf terugzakt naar voren óf doorzakt naar achteren.
      Laatste fase is weer dat je doorgaat en de achterklep gaat dan dicht. Laatste rust en rijstand.

      Dat is denk ik de grote lijn om te beginnen.
      verder veel op het forum lezen en vragen stellen, heb ik ook gedaan, er is heel veel gezamenlijke kennis aanwezig.

      Groet,
      Jim

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Jizkid ()

    • De afwatering voorzijde doet Aad ook altijd even met het remkabeltje, maar achter haalt hij de afwatering los en maakt de einddop goed schoen. Het loshalen van de bekleding in de kofferbak is een leuk klusje en je ben er zeker van dat de stop goed schoon is. Als je de stop bij het terugplaatsen even insmeert met krytox gaat dat vrij makkelijk.
      Dateien

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Wilma ()

    • Ha Eos fans,

      Nu de eerste heftige buien zijn gevallen ben ik tot de conclusie gekomen dat het bij beide A-stijlen wel wat is gaan lekken. De stoelen en matten zijn redelijk vochtig. Echter in de kofferbak geen druppeltje vocht te bekennen gelukkig.

      Is het normaal dat de afwatering van de Eos stortbuien niet goed aan kan? Tijdens lichte buien heb ik namelijk nergens last van.
      En kan het zo zijn dat het bij de A stijlen lekt omdat de afwatering aan de achterzijde verstopt zou zitten?

      Overigens ben ik nog steeds niet aan een krytox behandeling toe gekomen. Is dit eventueel ook een middel dat de lekkages op zou kunnen lossen bij heftige buien?
    • eh... ja....
      winston zegt het al, een beetje kort. Het is wel een klein beetje herKenbaar dat de EOS lekt bij zware buien. Ook ik heb daar geen last van als het maar een beetje regent, maar échte plensbuien .... daar heeft ook de mijne moeite mee.

      Mooi dat ie in ieder geval in de achterbak niet lekt.

      En ja, krytoxen helpt ook tegen lekkage, maar het is mij nog niet gelukt hem helemaal waterdicht te krijgen, het is altijd weer een beetje een verrassing of ie nou wel of niet lekt.
      voor zover ik gemerkt heb kan het niet zo zijn dat als achter de leidingen dicht zitten dat het dan voor lekt. Als achter wat dicht zit, dan loopt het daar over en dan komt het water in de achterbak terecht. Op de plek waar de twee zijstijlen in de bak landen, daar moet je controleren op een plasje water, want daar loopt het niet weg. Als je in het normale gebruik merkt dat je achterruit vaak beslagen is, dan staat daar bijna zéker water in.
    • Normaal staat mij Eos Beschermd in de garage maar door een logistieke omwissel van mij bedrijfsbus die dus leeg moest nu al een weekje buiten.
      Deze week en gisteren zijn er heftige buien geweest met hagel aan toe.
      Ik zal eerlijk zijn dat was niet fijn voor mij gevoel toch had ik er wel vertrouwen in dat hij dit aan kon en vandaag Heb ik dus de bevestiging gekregen dat in de eos alles droog is hij niet muf ruikt nog beslagen achterruiten heeft.
      ik ben er van overtuigd dat goed en regelmatig onderhoud jaar in jaar uit nu zijn vruchten afwerpt.
      Nog tot 6 mei staat hij verplicht buiten maar dat zie ik met vertrouwen tegemoet.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • absoluut Paul eric, goed en gedegen onderhoud doet het hem, vaak krytoxen, regelmatig alles nalopen, doorspoelen leidingen.
      Maar toch.....
      Ik heb weleens een zoektocht gedaan naar de lekkage. Bekleding eraf, eentje in de auto een erbuiten, vele liters water over het dak, absolute overstroming, ...... kurkdroog aan de binnenkant. En dan staat ie en dag later in de fikse regen, met veel minder cm3 per tijdseenheid, en dan lekt ie.... geen peil op te trekken.