Hai, al vanaf het begin tikt het binnen mijn dashbord dat het een lust is. Volgens de verkopende partij was dat allemaal niks erg, en een aanduiding dat de climatronic a/h werk was. Nou vond ik dat allemaal niet zo heel erg, een beetje getik kan ik wel hebben.
Nu het buiten wat warmer a/h worden is, wil ik graag dat mijn airco het goed doet, en omdat ik niet altijd met dak open wil rijden is het wel zo prettig als er ook goed koude lucht uit de roosters komt. Dat was niet het geval.
Bij een garage dat laten onderzoeken, en daar bleek dat er een lek was in de condenser. Okay, dat kan, auto is inmiddels al 14 jaar oud, en dingen gaan stuk. Na een behoorlijk kostbare reparatie, alles weer op druk. Na airco leegmaken, vacumeren, etc, etc., koudemiddel er in, kennelijk een aanwijzing dat er geen lek -meer- is, is dat het apparaat om het koudemiddel toe te voegen niet wil werken. (Best slim zo'n apparaat, is immers zinloos om spul erin te stoppen, wat meteen weer weglekt)
Afijn, hoera, de airco deed het, gaf koude lucht, ik was blij. Tussen haakjes, het getik was er nog wel.
Na een dikke week, waarin het al eens op korte ritjes wat problemen gaf om koude lucht te krijgen, met uit en weer aan zetten v/d climatronic lukte dat dan wel, en soms niet. Een wat langere rit op een woensdag een week erna, ha, het lukt om koude lucht te krijgen. Gelukkig.
En dat was de laatste keer. Hierna met geen mogelijkheid meer krijg ik koude lucht uit de roosters. Dus terug naar de garage, daar gecontroleerd of er dan nog ( of toch ) een lek in het systeem zat: Nee. Voldoende koudemiddel. Aircopomp slaat aan. Alleen geen koude lucht.
Foutcodes uitlezen dan, en wat blijkt. Code 01809 intermittent en Code 01810 permanent.
De eerste code 01809 is weg te halen, maar de 2e blijft terugkomen.
Nu is mijn vraag aan de technisch onderlegden hier: De stelmotor rechts is dus kapot? Die moet vervangen worden, omdat anders de airco nooit goed gaat werken? En ben ik dan van dat getik af, en was dat al van meet af aan een indicatie dat het fout zat/zit?
Zo, een heel verhaal hè
Nu het buiten wat warmer a/h worden is, wil ik graag dat mijn airco het goed doet, en omdat ik niet altijd met dak open wil rijden is het wel zo prettig als er ook goed koude lucht uit de roosters komt. Dat was niet het geval.
Bij een garage dat laten onderzoeken, en daar bleek dat er een lek was in de condenser. Okay, dat kan, auto is inmiddels al 14 jaar oud, en dingen gaan stuk. Na een behoorlijk kostbare reparatie, alles weer op druk. Na airco leegmaken, vacumeren, etc, etc., koudemiddel er in, kennelijk een aanwijzing dat er geen lek -meer- is, is dat het apparaat om het koudemiddel toe te voegen niet wil werken. (Best slim zo'n apparaat, is immers zinloos om spul erin te stoppen, wat meteen weer weglekt)
Afijn, hoera, de airco deed het, gaf koude lucht, ik was blij. Tussen haakjes, het getik was er nog wel.
Na een dikke week, waarin het al eens op korte ritjes wat problemen gaf om koude lucht te krijgen, met uit en weer aan zetten v/d climatronic lukte dat dan wel, en soms niet. Een wat langere rit op een woensdag een week erna, ha, het lukt om koude lucht te krijgen. Gelukkig.
En dat was de laatste keer. Hierna met geen mogelijkheid meer krijg ik koude lucht uit de roosters. Dus terug naar de garage, daar gecontroleerd of er dan nog ( of toch ) een lek in het systeem zat: Nee. Voldoende koudemiddel. Aircopomp slaat aan. Alleen geen koude lucht.
Foutcodes uitlezen dan, en wat blijkt. Code 01809 intermittent en Code 01810 permanent.
De eerste code 01809 is weg te halen, maar de 2e blijft terugkomen.
Nu is mijn vraag aan de technisch onderlegden hier: De stelmotor rechts is dus kapot? Die moet vervangen worden, omdat anders de airco nooit goed gaat werken? En ben ik dan van dat getik af, en was dat al van meet af aan een indicatie dat het fout zat/zit?
Zo, een heel verhaal hè