Angepinnt Water Lekkage, nieuwe oplossing?!?

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Water Lekkage, nieuwe oplossing?!?

      *** Disclaimer: Ik wacht op een heftige regenbui om te kijken of mijn oplossing echt werkt! Maar ik wilde wel alvast mijn bevinding delen***

      ....Dus...zit je dan met je goeie gedrag... Twee keer per jaar rubbers in de Krytox, alle waterafvoer kanalen nagelopen en waar mogelijk met trekkabel "schoongemaakt". Jarenlang goed gegaan tot vorig jaar. Zwembad voor en achter de bestuurdersstoel. Process herhaalt en in mei weer. Alles droog tot juni... weer zwembad… Vreemd. Achter bij de afvoeruiteinde rubber weggehaald, ook al liep het water mooi weg. Geen Krytox want die was op maar wel weer alle afvoer kanalen schoongemaakt en nagelopen. Vorige week...weer een zwembad... Volgens mij heb ik in de loop der Jaren zo een beetje alle oplossing wel gelezen en op Youtube gezien, zelfs op het duitse zusterforum heb ik veel nagelezen. Maar toen vond ik een youtube video in het spaans over de achterafvoer en die zette me aan het denken. Waarom test ik de afvoer niet met alleen het schuifdak open en giet ik water in de goot boven de vooruit om te kijken waar iets fout gaat. Simpel, maar ik heb nergens deze tip gelezen of gezien. Misschien maar nog meer Googelen. Test in praktijk gezet. En wat denk je...alles stroomt mooi weg. Zucht... wacht eens even...mijn auto staat niet met de deur open geparkeerd. Dus deur dicht en nog een keer. Aan de passagierskant, die altijd droog is stroomt het water met de deur dicht zeer vlot weg en zie je het onder bij de schannierpunt van de deur flink druppelen. Aan de bestuurderskant....Hallaluja, het stroomt over!! Bij de deur aan de bestuurderskant geen druppel als ik water in de goot giet! Ik doe mijn deur open en er komt een stoortvloed(je) aan water uit het afvoerkanaal die bij de deur uitkomt. Het ziet er naar uit dat deze afvoer wordt afgeknepen! Misschien in combinatie met vastzittend vuil? Of rubber wat niet flexible meer is?

      Ik heb een video gemaakt maar die moet ik nog bewerken en op youtube zetten. Dit ga ik doen als blijkt dat ik echt het probleem en bijbehorende oplossing heb gevonden. Maar hier een korte uitleg.
      Water in de goot boven de voorruit (met de deur dicht!!!) met een gieter en na 10 seconden een overstrooming. Nu kan ik mij voorstellen dat bij goede rubbers, of rubbers net in de Krytox er weinig water doorheen komt en dit dus geen realistische simulatie is.
      Maar mijn rubbers zijn door de vorige eigenaar verwaarloosd, dus laten ze misschien meer water door. Ook komt het water via de zijkanaal (boven de deur, zijkant van schuifdak) in dezelfde afvoer.



      Hier het kanaal waar ik over praat. zie ook waar het uit komt.





      Tijdelijke(?) oplossing die nu werkt is door er een buisje van onderaf in te duwen. Ik nam het flexibele binnenpijpje van een oude plantenspuit.




      Nu wachten op een heftige regenbui om te zien of het droogblijft.

      Mocht dit de oplossing zijn (wat ik wel vewacht!) dan hoop ik van harte dat anderen voordeel halen uit mijn bevindingen en zo ook hun water lekkage oorzaak kunnen achterhalen en oplossen.

      Wordt vervolgd met een update!

      **UPDATE 29-Sept-20**. Afgelopen weekend heel veel regen en de EOS is nog steeds kurkdroog binnen. :ballon: Ik Zal proberen om binnekort een instructie video te maken van de opnames die ik destijds gemaakt had.

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Lordy ()

    • Ha Lordy,

      Goed onderzoek en goede oplossing !!
      Ik heb daar bij mij ook naar gekeken, heb jouw truc, water erin met open dak ook gedaan, omdat ik het vermoeden had dat het afgeknepen werd. Maar nee, bij mij was dat niet het probleem, daar liep het bij mij goed door.

      Bij mij waren het echt de kanalen in de A-stijlen. Die spuit ik nu met een grote plantenspuit regelmatig met grote hoeveelheden water door en dat blijkt bij mij goed te werken. Het zwembad binnen is veranderd in af en toe een druppel bij zeer zware buien.

      Maar altijd blij als er weer iemand goed onderzoek doet en een probleem vindt en het natuurlijk ook oplost. Het aantal mogelijke problemen lijkt onbeperkt.

      Groet,
      Jim
    • Het verbaast mij nog steeds dat veel leden deze afvoer nog altijd niet serieus nemen,
      Deze openingen zijn al DIV keren tersprake gekomen met foto en al en voor ieder zichtbaar op dit mooie forum :s18 .
      Draadje: DIY Afwatering A sty. nr 71.

      Top dat je het dakje open hebt gezet om het zo te testen,en nu weer een stapje dichter bij een droge Eos bent.

      Blijkbaar wordt er zo veel info gedeeld dat men soms door de bomen het bos niet meer ziet.

      Ik zou dus zeker aanbevelen een topic en of YouTube filmpje :smt023 .
      Dus aspirant leden doe er je voordeel mee!.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • Indien het probleem na de trekkabel en plantenspuit niet is opgelost zal je de "afvoerkoppeling" moeten kitten vrees ik.

      youtube.com/watch?v=BDHcKpnfAaI
      youtube.com/watch?v=MVoXaOO7X_I

      De "aspirant leden" kunnen al naar deze YouTube filmpjes kijken in afwachting van het filmpje van @Lordy :thumbup:

      youtube.com/watch?v=1BcJMGCl_uM
      youtube.com/watch?v=r_cRnO3_0Fc
    • Patbis schrieb:

      Indien het probleem na de trekkabel en plantenspuit niet is opgelost…...
      @Patbis. Handige links! Bedankt voor het plaatsen. Even voor de duidelijkheid voor anderen, mijn bevinding is dus niet omtrent de A-style afvoer die je in de video ziet en is dus niet diegene met de "afvoerkoppeling" die je kan (moet) kitten.

      Zodra mijn video klaar is zal ik hier melden en zal het hopelijk het een en ander duidelijk maken.
    • Ik heb al een tijd lekkage op precies hetzelfde punt. Ook maar aan 1 zijde.
      Uren getest, gezocht, voor me uit gestaard..

      Ook nooit op het idee gekomen om eens met dakraam open te testen overigens. Wel ben ik er al een tijd achter dat bij mij hetzelfde kanaaltje overstroomt.

      Vanmiddag komt de (uit wanhoop bestelde) dakhoes binnen, maar ik ben zeer benieuwd naar je filmpje. Ik ga de plantenspuit van schoonmoeder eens even 'lenen' denk ik. :)
    • Uiteraard vertel ik niets nieuws, maar dakwaterafvoer voorzijde van de raamstijl heeft aan beide zijden 2 afvoergaatjes, eentje waar het tuutje opaansluit van de dakafvoer en een verborgen in het uiterste hoekje, deze komt uit bij het portier. Daar haal ik altijd even een kabeltje doorheen. In dat hoekje verzamelt zich veel vuil, vandaar.
    • Wilma schrieb:

      ….. Daar haal ik altijd even een kabeltje doorheen. In dat hoekje verzamelt zich veel vuil, vandaar.
      Deed ik ook maar bleek dus niet afdoende. Lijkt erop alsof het eindstuk vervormd is en dat met de deur dicht het geheel dus geen of (te) weining water doorliet. Misschien dat met Krytox het terug in vorm "gemasseerd" kan worden. Voor nu werkt de oplossing met het pijpje prima.
    • ***UPDATE 3-Maart-2021***

      Ik lees weer veel verhalen over lekkage dus bij deze wil ik mijn fix weer even onder de aandacht brengen :D

      Laatste update is 5 maanden geleden en sindsdien is mijn EOS nog steeds droog. :ballon: Menig grote plensbui goed doorstaan. De "tijdelijke" fix met het buisje (zie originele stuk aan begin van deze thread) doet het nog prima.

      Na het lezen van de diversen adviezen en/of handelingen heb ik nog steeds de indruk dat sommige zich niet realiseren dat er per A-style twee afvoer kanalen zijn (dus totaal 4 aan de voorkant). Vandaar dat ik terug kom op mijn bevindingen in dit artikel.

      Hopelijk heeft iemand er wat aan.