Windscherm reparatie

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Windscherm reparatie

      Ons originele windscherm viel tijdens het rijden regelmatig om. Ik heb daarom het scherm eens goed bekeken en zag dat het kunstof busje om de as van het scharnier aan één zijde verdwenen was. Aan de andere zijde was het busje stuk en waren er slechts enkele stukken van het busje aanwezig. Door het verdwenen busje zat er speling op het scharnier t.o.v. de as waardoor het scherm niet goed meer vast "klikte" in de rechtopstaande positie.

      Ik heb dit goed kunnen repareren door de busjes te vervangen met een koper knel ring van een knelkoppeling van een koper waterleiding van 10mm.
      Bij deze een beknopte uitleg van de reparatie. Wie weet heeft iemand er nog eens wat aan.

      knelring.jpg

      Het demonteren is een simpel klusje:

      Wip met een kleine schroevendraaier of plastic tool het kapje van de schuifbediening los.
      schuifbediening.jpg
      Hieronder zit een torx schroef die losgedraaid kan worden om de schuifbediening te verwijderen.
      Let erop dat je het binnen-asje met je hand tegenhoudt anders wordt deze gelanceerd door de veer in het mechanisme.

      Vervolgens kan de binnenste as welke uitschuift gemakkelijk verwijderd worden.
      In mijn geval was deze as ligt verbogen waardoor het in en uitschuiven van de as een beetje stroef verliep.
      Ik heb het asje met de hand in de bankschroef weer mooi recht kunnen buigen.

      Het buitenste asje waar de binnen-as doorheen gaat heb ik gemakkelijk kunnen verwijderen door deze met een waterpomptang vast te pakken en de tang voorzichtig met een hamer opzij te tikken.
      Tussen de as en waterpomptang heb ik een doek gebruikt om beschadiging te voorkomen.

      Vervolgens kan het scharnier verwijderd worden en kan met een hamer het knelringetje voorzichtig in het scharnier worden getikt.
      Scharnier.jpg

      Controleer even of de buitenste as gemakkelijk door het koper ringetje past. Het koper is vrij zacht en kan door het tikken iets enger geworden zijn. Mocht het asje net niet meer passen dan is dit te verhelpen door de binnenkant van de knelring iets uit te vijlen met een staartvijl.
      Scharnier_as.jpg

      Zet vervolgens het scharnier weer op zijn plaats en tik het buitenste asje met een hamer terug op zijn plaats.
      Vervolgens kan de veer en het binnenste asje (met wat smeerolie om het weer soepel te laten schuiven) weer teruggeplaatst worden en de schuifbediening weer vastgeschroefd worden.
      Klik de kapjes van de schuifbediening weer vast om de schroeven netjes weg te werken en het windscherm is weer als nieuw en blijft weer goed overeind staan.

      Groeten,

      Joop