Angepinnt DIY: Dakraam, probleem met tandwiel

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • DIY: Dakraam, probleem met tandwiel

      Goedeavond iedereen.

      Het volgende ik ben door dit forum al heel erg ver gekomen.
      Ook mijn dak was zolang niet onderhouden dat hij nog droger was dan de Sahara......
      Na het kopen van die extreem dure vet gebeurde er nog steeds niks.

      Inmiddels is het tandwiel ingelopen en krijg het raam nu ook niet meer in beweging. Heb wel al het dakraam zo goed als mogelijk ingevet en een aantal keer op en neer gehaald. Ik voelde elke keer een enorme verbetering.
      Ik wil nu weer terug werken naar de motor.

      Het probleem dat ik nu heb is het volgende:
      Ik heb de motor niet gemonteerd aan het dak maar wel aangesloten op electra.
      Als ik de knop in het middenconsole bedien kan ik hem continu dicht laten draaien(geen voorgeprogrammeerde standen), tot ik het los laat. De knop naar open drukken doet de motor helemaal niks.
      Geef ik de knop van het dak de opdracht om open te gaan geeft de auto de melding, dakraam dicht doen, Close sliding roof! .

      Ik weet nu even niet of de motor kapot is/dat ik de software opnieuw kan inleren? Dan is het voor mij alleen het witte tandwiel vervangen
      OF is het nu een defect dat de motor vervangen moet worden?

      Met de eosgroeten
      Maurice
    • Nou Maurice. Dat is een ingewikkeld probleem. En ik begrijp je beschrijving niet helemaal.
      Je schrijft:
      Het probleem dat ik nu heb is het volgende:

      Ik heb de motor niet gemonteerd aan het dak maar wel aangesloten op electra.
      eh.. dat is een raadsel voor mij. Heb je de motor unit losgehaald van het dak?
      Je hebt hem een aantal malen heen en weer gehaald zeg je, dus je hebt hem aan het schuiven, dat is gunstig en er is dus wel beweging mogelijk.
      Er zitten een 13-tal sensoren in het dak. Die sensoren bepalen of en wanneer bepaalde acties met het dak mogelijk zijn. Alleen bij de juiste stand van de sensor zal de computer zien dat het dak dicht is en het commando open geven. Als je de motor los in je hand hebt, kan het dus zijn dat hij de sensor interpreteert als dat het dak open is en dan zal hij dus een melding geven. Waar die sensor precies zit weet ik helaas niet.

      Ik heb een paar weken geleden mijn schuifdak laten reviseren door Wout Bouwman in Wijk en Aalburg. Zij zijn de experts op dit vlak. Je kunt daar altijd even een afspraak maken voor een diagnose. En ze kunnen je heel veel vertellen over het schuifdak en waar je op moet letten. Wellicht even contact met hen opnemen.

      Alle kans dat @winston ook nog tips heeft, maar die duiken dan vanzelf in dit draadje op.

      Groet,
      Jim
    • Jizkid schrieb:

      eh.. dat is een raadsel voor mij. Heb je de motor unit losgehaald van het dak?
      Jim bedankt voor je reactie,

      Inderdaad de motor heb ik los gehaald, daarna heb ik de knop bediend. Dat heeft diverse malen goed gewerkt. Ik zag zegmaar dat de motor de stoppen door liep.
      Zo van "dicht" - "kiepstand" - "helemaal open" - "Dicht tot de kiepstand" - "helemaal dicht"

      Die stappen doorloopt de motor nu niet meer. Hij wil alleen maar dicht.

      Ja ik denk ook dat het een ritje naar Wout Bouwman gaat worden... Maar probeer eerst zoveel mogelijk zelf.

      Ik heb inderdaad het dakraam weer in beweging gekregen. Dat ziet er opzicht wel goed uit. Alleen nu de motor.....

      Kan ik de standen op een of andere manier inleren? Ik ben in het bezit van VCDS.

      Groetjes Maurice
    • Ik denk dat ik mijn oplossing gevonden heb op het forum van vweosclub.com.

      Ik heb de beschrijving gekopieerd en vertaald met google translate:

      Er zijn enkele recente discussies over dit probleem geweest, wat vervelend is.
      De winkelhandleiding verwijst naar heraanpassing maar zegt niets meer.
      In de handleiding van het handschoenkastje van de EOS-eigenaar wordt een procedure genoemd die mogelijk niet werkt.
      Bij MY07 is het dak al een tijdje losgekoppeld van de stroom.
      De bediening van het schuifdak is gekoppeld aan en gaat door de dakcontroller.
      Ik had geen geluk om de zonnedakmotor iets te laten doen terwijl de dakcontroller losgekoppeld was.
      De schuifdakmotor (met ingebouwde controller) is een 3-draads apparaat. Stroom, aarde en gegevens.
      De datalijn bevat digitale datacontrolewoorden en is geen eenvoudige spanningsregeling op logisch niveau.
      Normaal gesproken kunt u met de schuifdakschakelaar het schuifdak in elke positie stoppen en starten.
      Wanneer het hoofddak het schuifdak bedient, werkt het in een '1 touch'-modus waarbij
      een stuursignaal' open 'zegt en het stopt niet totdat het de volledig achterste positie bereikt voordat het openen van het dak begint.
      Wanneer het autodak het schuifdakbedieningssignaal 'sluiten' verstuurt, blijft de motor draaien totdat het schuifdak volledig is gesloten.

      Het probleem met het verwisselen van motoren of het uitschakelen van de stroom is dat de zonnedakmotor voorgeprogrammeerde (aangeleerde)
      posities heeft die overeenkomen met het aantal motoromwentelingen. Het referentie-uitgangspunt is de volledig gesloten positie van het schuifdak.
      Zodra de motor is losgekoppeld en het schuifdak wordt bewogen, zijn de positiewaarden die in het geheugen zijn opgeslagen onjuist.
      De klembescherming werkt nog steeds, maar hierdoor kan het schuifdak sluiten en vervolgens naar achteren draaien om gedeeltelijk open te gaan.
      Dealers hebben mogelijk hun eigen diagnosesoftware die hen door het heraanpassings- en leerproces kan leiden zonder onderdelen te verwijderen.
      VCDS kan dit niet doen. Hier is mijn doe-het-zelf-methode die ik verschillende keren heb geprobeerd en die werkt:

      1. Sluit de dakcontroller aan.
      2. Verwijder de hemelbekleding, beginnend bij de voorste hoeken en laat deze aan de achterkant naar beneden hangen, zodat de ABS-bakafdekking over de schuifdakmotor naar achteren toe zichtbaar wordt.
      3. Verwijder de bevestigingsschroeven van de bak en schuif de bak naar voren en naar buiten. Opmerking: op één centrale schroef bij de motor van het schuifdak is een vulring van 1 mm gemonteerd - verlies hem niet!
      4. De schuifdakmotor kan handmatig worden bewogen met een inbussleutel. WAARSCHUWING nadat ik 3 keer een inbussleutel heb gebruikt, begint het zachte metaal af te vlakken, ik moet nu een 12-punts torx gebruiken!
      5. Beweeg het schuifdak met de hand terug tot ongeveer half open, verwijder vervolgens de 3 motorbevestigingsschroeven en laat het aan de kabelboom hangen met het tandwiel naar u toe gericht.
      6. Contact aan en bedien de schuifdakschakelaar op en neer. De motor moet in beide richtingen draaien en stoppen of zelfs stoppen in 2 standen. DIT BEVESTIGT DAT DE MOTOR NOG STEEDS OUDE OPGESLAGEN GEGEVENS HEEFT. Als u de motor zou vervangen, zou het schuifdak een stuk verschuiven en dan stoppen, maar niet volledig sluiten of openen.
      7. Trek de schuifdakschakelaar omhoog en het tandwiel moet rechtsom draaien (sluiten). Als de motor stopt, houdt u de schakelaar ongeveer 20 seconden omhoog. Herhaal dit totdat het motortandwiel met de klok mee draait EN NIET STOPT OP ZIJN EIGEN.
      8. In deze toestand zoekt de motor naar het volledig gesloten blokkeerpunt om de nulkalibratie in te stellen.
      9. Vervang de motor met het schuifdak nog half open, trek vervolgens de schakelaar omhoog en houd deze vast.
      10. Het schuifdak moet in de volledig gesloten positie komen en stoppen waar het nu het referentiepunt heeft geleerd.
      11. Druk de schuifdakschakelaar naar beneden en de motor moet volledig geopend zijn en stoppen. Herhaal dit om het zonnedak te sluiten.
      12. De motor en de controller van het schuifdak zijn nu gekalibreerd en u kunt de bak en de hemelbekleding vervangen.
      13. Ik heb al onderdelen verwijderd en ik heb dit nog niet geprobeerd met alles op zijn plaats? De procedure is hetzelfde - open het dak half of gedeeltelijk handmatig, til vervolgens de schakelaar op en houd hem 20 seconden vast, maar het probleem kan zijn dat de motor X-omwentelingen moet maken zonder te stoppen of dat hij geen wrijvingsbelasting moet detecteren en Ik weet niet of er voldoende terugloop over is om dat te doen?

      Ik heb een paar motorfoto's bijgevoegd voor iedereen die onderdelen wil kopen.
    • Jizkid schrieb:

      Ha Maurice,
      Nou dat is een vrij ingewikkelde procedure. Ik zou hem enkele keren door moeten lezen om hem te begrijpen, maar al doende leert men lijkt me. En op zich wel mooi dat je hem zonder VCDS kunt kalibreren.

      Ga je dit echt zelf doen?

      Groet,
      Jim
      Done! Dit is echt het makkelijkste wat ik ooit heb gedaan.
      Gister het tandwiel binnen gekregen, en 15 min later werkend hebben!

      Werkelijk alles was weer ingeleerd. Echt een aanrader.

      Groetjes Maurice
    • Mauriceos schrieb:

      Jizkid schrieb:

      Ha Maurice,
      Nou dat is een vrij ingewikkelde procedure. Ik zou hem enkele keren door moeten lezen om hem te begrijpen, maar al doende leert men lijkt me. En op zich wel mooi dat je hem zonder VCDS kunt kalibreren.

      Ga je dit echt zelf doen?

      Groet,
      Jim
      Done! Dit is echt het makkelijkste wat ik ooit heb gedaan.Gister het tandwiel binnen gekregen, en 15 min later werkend hebben!

      Werkelijk alles was weer ingeleerd. Echt een aanrader.

      Groetjes Maurice
      Pure klasse. Petje af hoor. :D :feier: