Startmotor en contact(slot)

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Startmotor en contact(slot)

      Hoi, zoals ik meen dat in mijn profiel staat ben ik inhet bezit van een VW Eos 2.0 TFSI uit 2006.

      Nu heb ik een probleem met de startmotor en, kennelijk, het contactslot. Kort geleden is de startmotor vervangen (moeten worden) omdat deze kuren vertoonde als helemaal niet reageren, tot soms wel, maar onbetrouwbaar.

      Dat is nu een kleine anderhalve week geleden, en inmiddels is de vervangende startmotor ook kapot gegaan, en moet dus opnieuw vervangen worden.

      De monteur die dit voor mij opknapt wist te melden dat, voordat deze startmotor vervangen werd, er nog spanning op deze startmotor stond, als het contact aangezet is. Maar niet doorgedraaid om het starten zelf in te schakelen, zeg maar de stand voor als de motor draait.

      Dus, was de conclusie dat de contactschakelaar die bij het contactslot hoort, fout is, en vervangen moet worden, alsmede de startmotor zelf natuurlijk.

      Nu is de situatie dat de startmotor vervangen is ( opnieuw ) en genoemde contactschakelaar, maar volgens de monteur staat er nog steeds een zekere spanning op de startmotor. Alhoewel kennelijk niet voldoende om deze 'in te schakelen' bij draaiende motor, waardoor deze opnieuw stuk zou gaan. De monteur heeft het over een 'restspanning' van 6 a 7 volt, waarbij om de startmotor in te schakelen een spanning van 12 volt normaal is.

      Ook geeft hij aan dat als hij het contact aanzet, maar de motor nog niet start, deze restspanning wel op de startmotor te meten is, maar dat de startmotor zelf agv deze spanning niet opwarmt. Ook niet na een half uur.

      Navraag bij de importeur of het normaal is dat er een zekere restspanning op de startmotor is te meten, geeft enkel terug dat ze dat niet weten.

      Mijn vraag is nu, weet iemand eventueel of dit al of niet kwaad kan? Zoals ik het begrijp is deze restspanning niet genoeg om de startmotor te vertellen: Koppel jezelf aan de motor en geef een slinger om te starten, Wat eerder de verklaring zou zijn dat de startmotor dat wel deed, terwijl de motor draait, waarna de startmotor kapot gaat. Maar klopt dit?

      Ik heb er weinig aan om straks opnieuw de startmotor te moeten vervangen.

      Nog afgezien van de vraag of 'dit normaal' is eigenlijk?
    • Volgens eerste informatie die ik kreeg nadat ik Wout Bouman had gemailed of hij eventueel een idee had van wat het probleem kon zijn, en/of het voorkomen van de restspanning kwaad kon, was de reactie dat het niet een wenselijke situatie was. En ook in opinie van mijn monteur 'hoort dit niet'

      Team Bouman wist mij te melden dat misschien relais J682 ( zie bijgevoegde afbeeldingen voor wat en waar ) niet naar behoren functioneert. Nu is dat relais bij mijn weten door de monteur vervangen, maar de restspanning blijft.

      Er blijkt ook een soort van schakelkastje te zijn in de stuurkolom (?) of iets dergelijks, niet het contactslot of het directe schakeldeel dat bij het contactslot hoort, wat bepaalde functies heeft om een goede werking te verzorgen. En mijn monteur zegt dat dat misschien vervangen zou moeten worden. Maar zo'n kastje kost een krappe 300 €, en dan is nog niet zeker dat daarmee de oplossing is gevonden.

      Is er iemand hier die daarover meer kennis heeft. Of misschien een idee heeft waar het probleem anders zou kunnen zitten?

      Met vriendelijke groet,
      Jo-Anne
      Dateien
    • Beste Jo-Anne,

      Toevallig werk ik zelf bij een bedrijf die startmotoren en dynamo's reviseerd. De spanning van 6-7 Volt zal inderdaad te weinig zijn om de startmotor in te schakelen maar wellicht net te hoog na het inschakelen. Dit als
      de startmotor wordt ingeschakeld via contact kan de restspanning net te hoog zijn waardoor het relais van de startmotor zelf kan blijven hangen omdat deze spanning daarvoor net wel hoog genoeg is en er dus minder
      stroom nodig is om het relais van de startmotor zelf nog ingeschakeld te houden. Hierdoor draait de startmotor mee met de motor en kans op verbranden van de startmotor is dan groot. Hoe het schema van de
      aansturing van de startmotor precies is bij de vw eos weet ik (nog) niet. Heb zelf nog geen eos maar staat wel in de planning. Mogelijk kan ik dit misschien dinsdag wel even voor je nakijken.

      Met vriendelijke groet,

      Michel
    • Bedankt voor de genomen moeite toch Michel. Het zou ook wel te mooi zijn hè :|

      Wat ik wel heel vreemd vond is dat navraag bij de importeur of die spanning al/niet zo hoort of kwaad kon alleen oplevert dat 'ze het niet weten'

      In elk geval heb ik nu een paar ritten gemaakt, niet van die lange, waarbij 1 keer de motor zo'n klein uurtje onafgebroken heeft gedraaid. Het huis van de startmotor voelde normaal warm, dwz, warm vanwege de motor die warm is geworden.
      Ook na een kortere rit, van een kwartier oid, is het huis van de startmotor niet warm, eigenlijk nog koud wat imho aangeeft dat die in elk geval niet meedraait met de gewone motor.

      Maar goed. Een oplossing heb ik tot op heden niet.
    • Voor zover ik weet zit de startmotor rechtstreeks op de accu aangesloten dat is bij veel auto’s hetzelfde dat is de dikke ader!.
      De min loop gewoon over het chassis daar is dus geen extra kabel voor.
      Via het contactslot volgens mij over pin 50 loopt de stuur draad naar de startmotor deze geeft 12 volt op de startmotor als je het contractslot naar stand twee draait dan zal het relais in de startmotor aantrekken en de doorschakeling bewerkstelligen zodat de startmotor gaat draaien.
      Daarna zal hij weer moeten stoppen.
      Een slechte massa door oxidatie kan ook voor de nodige problemen zorgen.
      Zorg dus dat de raakvlakken op het chassis schoon zijn.

      En zijn div forums die spreken over defecte/slechte startmotoren in omloop zelfs Bosch heeft ze gehad!.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von Paul eric ()

    • Vandaag weer een uitzending gezien van die autodoktoren en daar lieten ze duidelijk zien dat er op de 50 leiding die van het contract slot komt absoluut geen spanning mag staan anders bestaat het gevaar dat de startmotor mee blijft draaien met de motor en kapot loopt.
      Staat er dus stroom op deze leiding zit de fout in het contact slot.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss: