Twijfelaar (moet ik voor een 2.0 TSI uit 2008 gaan?)

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Twijfelaar (moet ik voor een 2.0 TSI uit 2008 gaan?)

      He allemaal,

      Toevallig ben ik vandaag op jullie forum gestuit en heb hier eens even rondgeneusd. Ik ben al jaren verliefd op de EOS (verdraaide altijd mijn nek als ik er eentje zag rijden) en nu mijn eigen, puur uit praktische overwegingen gekochte Skodaatje, op begint te raken was ik aan het kijken wat ik zo'n beetje kon kopen voor mijn budget (5.000-7.500) en tot mijn grote verassing kwam ik ook ergens een EOS tegen. Nooit gedacht dat dat binnen mijn mogelijkheden lag en ik werd enthousiast en ben er gelijk even goed in gedoken.

      Inmiddels wat auto's online en een tweetal in real life bekeken (en erin gereden) en ze hebben mijn hart een beetje gestolen. Eigenlijk alles wat ik verder bekijk van auto's binnen mijn budget heeft niet dezelfde 'feel'. Toch twijfel ik heel erg of ik ervoor moet gaan. De problemen waar ik over lees met de daken in combinatie het feit dat hij hier voorlopig nog niet binnen zal kunnen staan baart me zorgen. Verder de ketting aangedreven motor en het olieverbruik/benzineverbruik. Als ik de verhoogde kosten van het normale gebruik (los van eventuele euvels) bij elkaar optel kom ik sowieso al veel hoger uit dan mijn huidige auto...dus het gaat me gewoon meer kosten. Natuurlijk vind ik rijgenot en hoe het eruit ziet echt wel wat waard maar ik wil natuurlijk geen kat in de zak kopen. Dus hoop dat jullie mij wat vooruit kunnen helpen met jullie inzichten en meningen.

      Waar mijn oog op dit moment op is gevallen is een 2.0 TSI automaat uit 03-2008 met nog net geen 150.000km op de teller. Hij reed als een zonnetje, trok lekker fel op, de kofferbak was droog en rook fris en fruitig, de bekleding was nog mooi, het dak ging soepel dicht, bij het openen van het panoramadak hoorde ik wel een soort stroef geluid van rubbers die over elkaar wrijven maar dit leek me normaal. De auto is, op wat kleine lakschades na, prachtig van binnen en van buiten.

      Maar wat vinden jullie, is deze variant betrouwbaar? Hoe groot is de kans dat je dakproblemen krijgt als je het goed bij houdt of laat houden? Is het verbruik echt heftig? Zijn zijn er specifieke dingen om op te letten bij deze variant? OF is het juist een heel degelijke auto waar ik niet veel problemen bij hoef te verwachten.

      Ik weet niet hoe actief jullie zijn in deze groep maar hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

      Sowieso dank voor jullie aandacht en heel veel rijplezier met jullie prachtige bolides...#jaloers en #wieweetzelfstraksookeentje

      Groetjes! :)
    • Daisy,

      Dat is een lastige. Je vraagt in een forum van toch wel allemaal liefhebbers of het verstandig is… :D Om een EOS te kopen.
      Kan alleen mijn ervaring vertellen.
      1. Het is een heerlijke auto. Rijdt verrukkelijk en het is puur genieten met het dak open.
      2. Hij is niet zuinig. Dit type motoren is niet zuinig, maar wel een krachtige motor. Hij geeft geen krimp in de bergen van Frankrijk.
      3. Het dak….. pfff, tja, heeeeeel goed onderhouden en doorspoelen van de leiding is van groot belang. Dan nog kun je tegen rare dingen aanlopen. Maar hier op het forum zijn er altijd wel ideeen om dat te lijf te gaan.
      4. Het schuifdak is een zwakke plek. Op zeker moment, wanneer is onvoorspelbaar, moet die gereviseerd worden, dat is bijna onvermijdelijk, tenzij je een extreem goed onderhouden wagen treft. Gelukkig is er Wout Bouman, die dit perfect kan, maar het kost je wel flink wat extra geld.

      Ik geniet iedere keer weer als ik ermee rijd, open of dicht.

      Groet,
      Jim
    • DaisyB schrieb:

      He allemaal,

      ---knip---
      Maar wat vinden jullie, is deze variant betrouwbaar? Hoe groot is de kans dat je dakproblemen krijgt als je het goed bij houdt of laat houden? Is het verbruik echt heftig? Zijn zijn er specifieke dingen om op te letten bij deze variant? OF is het juist een heel degelijke auto waar ik niet veel problemen bij hoef te verwachten.
      --knip--


      Hoe is dat met die 2,0 TSI motoren hebben die ketting en of problemen en wanneer moet die evt vervangen worden (leeftijd of km)
      En is het olieverbruik ook nog een dingetje?
      nog niet echt duidelijk antwoord op gehad ( ik lees mee want ook zo een op t oog )
    • Gram schrieb:

      DaisyB schrieb:

      He allemaal,

      ---knip---
      Maar wat vinden jullie, is deze variant betrouwbaar? Hoe groot is de kans dat je dakproblemen krijgt als je het goed bij houdt of laat houden? Is het verbruik echt heftig? Zijn zijn er specifieke dingen om op te letten bij deze variant? OF is het juist een heel degelijke auto waar ik niet veel problemen bij hoef te verwachten.
      --knip--
      Hoe is dat met die 2,0 TSI motoren hebben die ketting en of problemen en wanneer moet die evt vervangen worden (leeftijd of km)
      En is het olieverbruik ook nog een dingetje?
      nog niet echt duidelijk antwoord op gehad ( ik lees mee want ook zo een op t oog )
      Ja, die hebben een ketting. Volgens mij wordt die bij 120 a 150.000 km vervangen.
      Ik heb geen merkbaar olie verbruik tussen twee olie wissels.
      Dat is natuurlijk maar één model, maar het is een indicatie.
    • Ik zou zeggen kijk eens rond op internet naar problemen met d 2.0 TSI motor. Hierover is best wel wat te vinden. Kijk in in geval of de distributieketting al vervangen is bij TSI motor.
      Wellicht kun je gaan voor een 2.0 FSI Eos. Deze heeft een distributieriem in plaatst van de ketting. Zelf heb ik vorig jaar een 2.0 FSI gekocht. Deze auto loopt erg fijn heeft wat minder vermogen maar met de kap van de Eos open beperk je toch wel je snelheid, om echt te genieten van de auto en de omgeving.
      Succes met de beslissing. Het is nu mooi weer om open te rijden dus....