Synchromesh

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Kapt. Bob schrieb:

      Mijn Eos is inmiddels 8 jaar oud en heeft nog maar 27.000 km gereden. Bij het terug- en opschakelen naar de tweede versnelling hoorde ik af en toe ook gekraak. Het is net alsof je schakelt zonder het koppelingspedaal in te trappen. Het gebeurt niet vaak maar met een niet warme motor en hoge toeren is er meer kans op 'succes'.
      Via het Duitse forum ontdekte ik dat het een typisch VW probleem is die bij bepaalde versnellingsbaktypen voorkomt: synchromesh doet niet wat deze moet doen.
      Coulance van VW heb ik niet eens geprobeerd. Wat ik wel heb gedaan bij de laatste onderhoudsbeurt is een tip van het Duitse forum opgevolgd: Nieuwe versnellingsbakolie 75W80 en 2 tubes Liqui Moly versnellingsolie additief van 20 gram in de bak.
      Na een paar honderd kilometer begon ik het verschil te merken. Geen gekraak meer!

      De garage vertelde dat de olie die uit de versnellingsbak kwam geen metaaldeeltjes bevatte. De synchronmesh is gelukkig niet stuk.


      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
      Hi,
      Ik heb hetzelfde probleem, de bak kraakt bij schakelen van 1 naar 2 en van 3 terug naar 2.
      Echter dit treedt alleen op bij "warme" motor.
      Ik kan kraakvrij rijden, maar dan moet ik bij schakelen van 1 naar 2, echt even wachten en dan heel rustig zijn 2 in, dan hoor je hem niet. Nadeel is dat je dan niet meer snel weg bent bij de stoplichten en die zenuwlijder met zijn BMW achter je, je nerveus probeert in te halen, want niet gaat, want van 2 naar 3 schakelt hij weer vlot en kun je weer stevig doortrekken.

      ;)

      Wat ik zal proberen, als eerste stap, is toch eens die versnellingsbak olie te laten vervangen door dat wat jij aangeeft. Zal de resultaten hier terugkoppelen.

      Groet,
      Jim

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Jizkid () aus folgendem Grund: Typevout

    • Kapt. Bob schrieb:

      Hé Jim,
      Hoeveel km heeft jouw auto gereden?

      Het probleem met de krakende versnellingen heeft zich gelukkig nooit meer voor gedaan. Inmiddels 4500 km verder.
      Vraag nog even aan de garage of er metaaldeeltjes in de oude olie zitten. Dan weet je iets meer..

      Veel geluk!


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      Hi Kapt. Bob,
      De mijne heeft er al 124.000 op zitten. Dat lijkt erg veel, maar ondanks dat rijdt ie verrukkelijk. Veel aangenamer dan de nieuwe Volkswagen Sportsvan waar ik twee jaar in gereden heb.
      Zal ik zeker vragen over die metaaldeeltjes. Het is mijn schoonzoon die dat soort dingen kan doen, die weet ook wel een trucje om dat te kunnen constateren.

      Dank!
      Groet.
    • De versnellingsbak olie is nu een ruime week vervangen en de liquid Molly toegevoegd.
      In het begin was er niets te merken van deze verandering, hij bleef kraken bij schakelen naar de tweede versnelling, maar...... sinds een paar dagen heb ik geen probleem meer, de twee kraakt niet meer.
      Ik schakel nog steeds wel op een rustige manier, maar toch... het lijkt erop dat het gewerkt heeft.
    • Even benieuwd, @Jizkid, heb je die Eos nog steeds en ben je nog steeds tevreden over je oplossing met Liqui Moly?
      Ik ben sinds een paar weken de trotse eigenaresse van een 2.0 FSI uit 2007 maar ben me helaas een paar keer bij terugschakelen van 3 naar 2 (bij blijkbaar iets te hoge toeren) kapot geschrokken van t gekraak. Sindsdien heel bewust geschakeld en dan heb ik nergens last van. Helaas bij de proefrit bij de (particuliere) aankoop niks van gemerkt...
      Verder rijdt 'ie heerlijk!!

      Mijn garage waar ik mijn vorige auto (peugeot 206cc) in onderhoud had begon al over reviseren van de versnellingsbak maar toen zag ik op dit forum deze oplossing met de Liqui Moly.

      Ben benieuwd naar evt. andere ervaringen!

      Groet! Annette
    • hallo Annette,

      Bij toepassing van de liquid moly ging het een bepaalde tijd goed. Maar hij begon toch weer te kraken.
      Na flink nadenken heb ik toch de versnellingsbak later reviseren. Er zit een VW expert bij mij ergens in zuid Holland die mijn garage goed kende. Die man droomt in versnellingsbakken. Ben de auto maar een paar dagen kwijt geweest.
      En het was een goede beslissing. De auto rijdt en schakelt als een zonnetje.
      Hieronder de foto van de hoofdaandrijvingsas, dit zou uiteindelijk de versnellingsbak in de soep gedraaid hebben.
      Hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn, maar als ie vaker kraakt zou ik het toch overwegen. Ik heb er 200.000 km op staan, maar ben heel blij dat ik het gedaan heb.

      groet,
      Jim






    • Dank voor je snelle reactie, Jim!
      Ik neig ernaar om eerst de olie te laten vervangen met toevoeging van de liqui Moly en dan te gaan sparen voor een revisie... begreep van mijn garage dat dat een duur verhaal kan gaan worden. Ze noemden geen bedrag maar ik kan me er iets bij voorstellen.
      Zit jouw versnellingsbakken-expert misschien in zuidelijk zuid-Holland (richting Brabant? ) en was hij schappelijk qua prijs...? Wellicht een optie...

      Mijn Eos heeft overigens ‘pas’ 124000 km op de teller.

      Fijn weekend, groet,
      Annette
    • ha Annette,

      Het is best kostbaar. Dit was de offerte en daar komt nog 21% btw bij.



      Maar uiteindelijk heb ik iets van 1700 euro betaald. Dat komt omdat voor de zekerheid op de offerte een bepaald onderdeel meegerekend was', wat te maken had met een stukje van de koppeling. Dat was echter nog in orde, dus dat bespaarde ik weer.
      overigens heb ik ook meteen een vernieuwde koppeling. De garage adviseerde dat omdat dat deel van de auto toch uitelkaar ging dus meteen meepakken, dat scheelt later als ie echt versleten is nóg een keer de kosten.

      Ik weet niet precies waar de reviseur zit. Dat zou je bij mijn garage moeten vragen. Mijn garage is Ducar in Alphen aan den Rijn, gewoon bellen en situatie uitleggen, zijn heel aardige en kundige mensen.

      Met maar 124.000 op de teller is het m.i. zéker de investering waard.

      Groet,
      Jim