Altenator/ dynamo laad niet.

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Altenator/ dynamo laad niet.

      Gisteren de dynamo vervangen van mijn 2.0 FSI aangezien die niet laad , maar helaas laad de nieuwe ook niet .
      Heb de 200 amp zekering doorgemeten die is goed dus ik verdenk de DF+ aansluiting zodat de dynamo niet bekrachtigd wordt .
      Weet iemand of deze aansluiting gezekerd is en met welke zekering of gaat het via een relais wie wet hier meer van?

      groeten Ron
    • Beste Ron,

      Om te beginnen kan je het beste controleren of er op de dikke B+ van de dynamo 12V staat. Zo ja, is de zekering en kabel goed. Dan kan je de stekker van de dynamo
      losnemen. Als je dynamo een D+ (ofwel L) aansluiting heeft kan je de stekker van de dynamo losmaken. Als je de auto dan op contact zet moet je hier 12V meten (stekker zijde kabelboom auto).
      Als dat klopt is dat gedeelte ook goed en zit het dus in de nieuwe dynamo. Als je evt je dynamo nummer doorgeeft die eraf gekomen is en die je er nu op hebt gezet doorgeeft. Kan ik evt voor je controleren of
      deze idd identiek zijn mbt de aansluitingen. Sommige hebben namelijk een COM aansluiting ipv D+ (L).

      gr. Michel
    • Michel , bedankt voor het mee denken de nieuwe dynamo Bosch komt uit een lopende sloopauto waarvan het acculampje niet brande moet dus goed zijn en heeft het zelfde nr. als de oude n.l 06F 903 023F 14V 140 A.
      De B+ aan de zekering kast geeft 12,5 V dus die zekering van 200 amp is goed ik verwacht dat die dikke kabel aan de dynamo kant ook goed zal zijn maar aan de dynamo zijde kan ik alleen bij de bedrading komen als ik de dynamo er weer uit schroef en dat is een lastig klusje want je kan er bijna niet bij.
      Vandaar de vraag of iemand weet of de D+ ook gezekerd is en met welke zekering dan .
      De connector op de ingebouwde spanningsregelaar heeft 2 contactpennen en daar onder staat L DFM

      gr Ron
    • Hoi Ron,

      Zal morgen proberen te kijken of ik een schema kan vinden. Maar even een andere vraag. Als je de auto op contact zet gaat het acculampje op je dashboard dan wel branden? Zo niet zou het heel goed kunnen dat de dynamo van de sloopauto toch defect is. Als de borstels namelijk te kort zijn of de rotor van de dynamo is onderbroken heb je geen gesloten circuit en gaat het lampje niet branden en wordt de dynamo niet bekrachtigd en gaat dus niet laden. Je kan de bedrading en dus (evt de zekering indien aanwezig) van de auto ook controleren door de stekker van de dynamo los te maken. Er (voor de zekerheid) een lampje van 12v 3w in serie zetten tussen de L van de stekker (kabelboom) naar massa. Je acculampje op het dasboard moet dan zwak branden als hij op contact staat. Als hij dat doet is alles op de auto goed en ligt het dus zeker aan de dynamo.

      Gr Michel
    • Ik heb even gegoogled op DFM contact en het blijkt dat die naar het motormanagement gaat om het toerental van de motor aan te passen aan de belasting die er van de dynamo gevraagd wordt dus de motor gaat dan niet langzamer lopen als er veel gebruikers aan staan werd er als voorbeeld gegeven.
      De L aansluiting is idd wat vroeger de D+ aansluiting was.
      Zodra het wat beter weer wordt ga ik de dynamo er weer uit sleutelen om daar de bedrading te kunnen meten.
      Wordt vervolgt.

      Gr. Ron
    • Vandaag , dynamo weer gedemonteerd en de bedrading gemeten .
      Op de B+ staat 12,2 volt en op de L die voor de bekrachtiging van het veld moet zorgen staat 10,7 volt dus dat is allemaal goed .
      Helaas kan ik er niet bij om met draaiende motor aan de dynamo te meten.
      De volgende stap is wat Michel oppert ik ga de dynamo volgende week laten doormeten bij een revisie bedrijf, maar het lijkt me sterk dat deze dynamo ook niet goed is want hij kwam van een draaiende sloopauto.
      Ik hoop dat die defect is want anders zou het in het motor management systeem (ECU) moeten zitten en dat gaat boven mijn pet.