Mijn VW Eos als het vriest..........

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Mijn VW Eos als het vriest..........

      Beste Eos Freaks,

      Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Marcel van Halderen, vader van twee meiden, 40 jaar jong en kom uit Delft. Ik heb al twee jaar een zwarte Eos tdi DSG die uit Duitsland komt, omdat ik vanwege de lange levertijd niet meer op een Nederlandse Eos kon wachten sinds ik de Eos eenmaal voor de eerste keer had gezien.

      Hij is werkelijk geweldig. Mijn eerste nieuwe auto ooit en, hoewel de kids veel liever in onze Ford Galaxy meerijden, vind ik de Eos juist helemaal geweldig, maar............... Er is een nadeel van mijn EOS.
      Als het vriest zitten de ramen en deuren binnen ´no time´ vast en krijg ik de deuren niet meer open. Ik durf ook niet te trekken, omdat ik bang ben dat ik dan het raam kapot trek.

      Hebben jullie hier ook last van en hoe gaan jullie hier mee om?

      Ik hoor het heel graag.
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Hoi Marcel.

      Ik heb dit alleen als ik m'n auto was of met hoge druk schoonmaak terwijl het koud en onder nul wordt. Toen heb ik een keer in m'n auto vast gezeten. Maar met het weer als vandaag heb ik geen last....

      Misschien rubbers een keer laten behandelen en schoonmaken als het weer beter wordt is het enige wat ik kan verzinnen...

      Succes en plezier,
      Remco.
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Hoi Marcel,

      ten eerste: van harte welkom hier op het forum en veel rijplezier in je nieuwe EOS.

      Je hebt nu natuurlijk wel al wat erg lage temperaturen achter de rug met je EOS :lol:

      Ik ken 3 verschijnselen die het euvel van vastgevroren deuren kunnen veroorzaken :

      1. lees eens bij "water in dorpel" . Als het water niet wegloopt dan heb je dar bij deze lage temperaturen een ijsblokje. De deur krijg je dan niet open. Dit euvel is wel te verhelpen bij je :vw: dealer.

      2. vastgevroren rubbers. Hmm - helpt alleen drogen en behandelen met krytox

      3. water binnen de deuren die de mechaniek van de raamlifters laat bevriezen. Dan gaan de ramen wel niet naar beneden, maar eigenlijk zouden de deuren wel open moeten gaan. Je trekt de raam dan wel met geweld de rubbers uit wat zeker niet goed is voor de leeftijd van de rubbers :( . Ook hiervoor is aan te raden om langs je dealer te gaan.

      Laat eens horen hoe jij dit hebt kunnen (laten) verhelpen.

      Groeten

      Uwe

      Dieser Beitrag wurde bereits 2 mal editiert, zuletzt von uwe ()

    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Dag allen,

      Ik heb te maken met punt 3, genoemd door Uwe.
      Ik trek "m 's ochtends wel door het rubber heen maar krijg "m alleen niet meer dicht,gevolg is dat ik met een niet goed geloten deur/raam moet rijden tot deze na 10 minuten wat warmte krijgt en het raam weer wil zakken.
      Gisteravond heb ik een deken over het linkerportier gehangen maar ook dat heeft geen gewenst effect.

      Iemand wellicht een idee/tip.

      Gr.
      Harald
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Geen tip, helaas. Ik heb last van precies hetzelfde probleem. Ook blijft het raam aan de passagiers kant open staan als je de auto af wil sluiten.
      EOS 2.0 T-FSI | Pearl Black | Vienna Cornsilk-Beige leer | Pack Ambiente Alu | IPod | Windscherm | Licht en Zicht | 18" Chicago velgen | Sportonderstel
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Ik heb dit probleem ook, helaas ook geen oplossing. Ik heb maar besloten de EOS te laten staan tot betere temperaturen. De deur elke keer met geweld door de rubbers trekken leverd straks nog meer problemen op.
      groet Willem

      "Ferrarist" schrieb:

      Geen tip, helaas. Ik heb last van precies hetzelfde probleem. Ook blijft het raam aan de passagiers kant open staan als je de auto af wil sluiten.
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      hmmm, zat even bij de kollegas in D te spitten:

      Meestal lijken de zijramen aan die afsluitrubbers (overgang portier naar zijraam) te bevriezen. Hier kan je met ontdooier uit een spuitfles op. Even wachten en dan zou het raam weer naar beneden moeten gaan.
      Als je het raam bij het openen uit de rubbers boven trekt is even aan te raden de zijramen vanuit binnen eerst te laten zakken en dan weer op te laten varen.
      Als de zijramen niet helemaal weer naar boven gaan dan zou je de automatiek weer aan moeten leren. Lees hier punt 2: klik

      Werkt wel bij mijn EOS

      groeten

      Uwe

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von uwe ()

    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Hoi Uwe,

      Het 'resetten' van de ramen lukt wel, maar dan moet de auto wel flink ontdooit zijn, anders gaan de ramen niet helemaal naar beneden, maar komen vast te zitten. Het is gewoon heel vervelend als je 's morgens om 6 uur wil vertrekken naar je werk en je bent eerst een kwartier bezig om de ramen gesloten te krijgen. Gisteren heb ik het raam aan passagierszijde gewoon die 5 centimeter open laten staan. Pas toen ik bijna bij mijn werk was, (ik forens dagelijks tussen den haag en de meern) kreeg ik het raam helemaal dicht. Van mij mag het gaan dooien.

      Mvg,
      Rob
      EOS 2.0 T-FSI | Pearl Black | Vienna Cornsilk-Beige leer | Pack Ambiente Alu | IPod | Windscherm | Licht en Zicht | 18" Chicago velgen | Sportonderstel
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      "Ferrarist" schrieb:

      Hoi Uwe,

      Het 'resetten' van de ramen lukt wel, maar dan moet de auto wel flink ontdooit zijn, anders gaan de ramen niet helemaal naar beneden, maar komen vast te zitten. Het is gewoon heel vervelend als je 's morgens om 6 uur wil vertrekken naar je werk en je bent eerst een kwartier bezig om de ramen gesloten te krijgen. Gisteren heb ik het raam aan passagierszijde gewoon die 5 centimeter open laten staan. Pas toen ik bijna bij mijn werk was, (ik forens dagelijks tussen den haag en de meern) kreeg ik het raam helemaal dicht. Van mij mag het gaan dooien.

      Mvg,
      Rob

      Hoi Rob,

      ik snap je :?
      Op het Duitse forum lees je alleen maar hoe gelukkig diegene zijn die een ingebouwde kachel hebben - en ja je wordt je er helemaal jaloers op :( bij deze temperaturen. Ik moet al blij zijn met m'n stoelverwarming.

      groeten

      Uwe
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Ik kreeg het advies om het raam te laten zakken en de knop minimaal 10 seconden vast te houden. Daarna het raam sluiten en wederom de knop minimaal 10 seconden vasthouden. Bij mij was het probleem opgelost.

      "Ferrarist" schrieb:

      Geen tip, helaas. Ik heb last van precies hetzelfde probleem. Ook blijft het raam aan de passagiers kant open staan als je de auto af wil sluiten.
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      ag allemaal,

      Ik ben nieuw op dit forum en eigenaar van uit de VS meegeimporteerde EOS 2.0T
      Het voertuig is nu 3,5 jaar oud en heeft bijna 60.000 km op de teller.

      In het zonnige Amerika heb ik nooit problemen gehad, maar bij mijnn eerste winter in Belgie heb ik inderdaad bevroren ramen kunnen ervaren. Ik ga met de trein werken en dus blijg het voertuig heel de week op mijn oprit. Bij het openen van de deer ging de raam inderdaad niet naar beneden. Het probleem was wel dat ik de deur dan niet meer kon sluiten.
      Ik moest een paar km rijden met de verwarming op het maximum en gericht naar het raam terwijl ik met een open deur reed!
      Heeft iemand hiervoor een oplossing?

      Bedankt
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Hoi Alftje

      Welkom op het :vw: Eos forum.

      Je stelt een vraag over een bekend probleem. Het is geen specifiek probleem van de Eos maar komt voor bij alle cabrio's waarvan de ruiten eerst een centimeter openen waarna de deur pas geopend kan worden. Oorzaak is meestal "druip/smeltwater" door ijzel of regen kort voor de vorst. De ijsafzetting kan zich in de raamrubbers hebben afgezet maar ook daar waar de ruit in het portier zakt.
      En vooral de auto's die langdurig stilstaan hebben er last van. Dan krijg je n.l. ijsafzetting( laagje over laagje over laagje.....etc) tot er een dikke 'koek" is gevormd.

      Op dit forum (maar ook op andere fora) worden diverse oplossingen genoemd voor dit probleem. Voor alles is wat te zeggen. Je kunt een standkachel in laten bouwen met een afstandsbediening of tijdklok. Maar dat is wel prijzig. Goedkoper is het insmeren van de rubbers met zuurvrije vaseline maar dat wordt weer door VW afgeraden i.v.m. het aantasten van het rubber. Ook moet je opletten dat een smeermiddel van je keuze je ramen niet besmeurd door vettigheid of siliconen. Gebruik dit soort middelen dus nooit op de raamrubbers want als je de ramen open en dicht doet heb je nog een hele zomer lang last van vlekken en strepen bij regen en het auto wassen.

      Zelf heb ik een dakhoes gekocht (7.95 bij de Lidl) en deze de afgelopen winter over de auto getrokken. Kleine investering...groot plezier! :smt023 Heb geen 1 keer last gehad van vastgevroren rubbers. Zo'n hoes is natuurlijk ook ideaal omdat je niet meer hoeft te krabben. En het dak van een Eos, met al z'n techniek (sensoren, scharnieren en rubber afdichtingen) verdient naar mijn mening sowieso wat extra bescherming in de winter.
      Zeker in jouw geval, je auto staat regelmatig voor langere tijd stil, lijkt mij dit een goede/de beste optie. Beter dan experimenteren met allerlei " smeerseltjes" want die leveren alleen een oplossing bij vastvriezen door door b.v. mist. Maar geen oplossing als er sprake is van ijsafzetting door een dikke laag door druipwater. De Eos, maar er zijn meer auto's, is extra gevoelig voor dit probleem door het ontbreken van een afvoergootje.

      Nou, dit was mijn bijdrage. Ben benieuwd naar de mening van de andere forumleden.
      Geniet eerst maar van de zomer en maak je later pas zorgen over de winter. Misschien is de komende winter wel net zo droog als deze zomer..... :wink:

      Grz
      Nico
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Nico, :smt023 goede zamenvatting van het probleem, de oorzaken en mogelijke oplossingen.

      misschien een kleine toevoeging: een oude creditcard doet bij het vastvriezen van de ramen aan de rubbers van de portieren soms wonderen. Dit is wel afhangelijk van wat nou precies de oorzaak is en hioe erg, maar ik dacht wel de mooeite waard om op te noemen.

      groeten

      Uwe
    • Re: Mijn VW Eos als het vriest..........

      Bedankt Heren,

      Jammer genoeg heb ik al met een dakhoes geprobeerd.
      Het probleem was toen dat het voertuig nog nat was toen ik de hoes erop gelegd heb.
      In de morgen was de hoes op het auto gevroren en scheurde bij het verwijderen.
      Toch was het een van 60 Eur bij Auto 5.

      Tja, ik denk dat er geen echte oplossingen zijn. Vrienden van mij die met een Passat CC en de nieuwe Sirocco hebben net dezelfde probleem.

      Ik zal opnieuw met een hoes proberen, maar zeker maken dat het voertuig droog is bij het plaatsen.

      Nogmaals bedankt,
      Groetjes,
      Alftje
    • Hoi Mac,

      Ik heb even een fotootje voor je gemaakt.

      Vorig jaar gekocht bij de Lidl (koste een paar euro, ik dacht 7.95)

      Past prima op de Eos. De maten staan op het etiket. Het is een L.

      Ik gebruik hem alleen bij extreme weersomstandigheden zoals ijzel en veel sneeuw.

      Voor die paar euro voorkom je een boel narigheid en ergernis....


      Grz Nico
      Dateien
      • foto.JPG

        (118,02 kB, 48 mal heruntergeladen, zuletzt: )