Bijzonder fenomeen met de ventilatie.

    This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

    • Bijzonder fenomeen met de ventilatie.

      Ha allen,

      Het begon ineens vandaag. Lekker zonnetje, dus airco aan. Rijden even ergens parkeren, iets wegbrengen.
      Starten, airco gaat aan en begint te blazen.
      Ik rij weer achteruit van de P en denk ineen… wat een raar geluid maakt de airco, hand bij de ventilatie … komt niets uit.

      Nu dus een maf probleem.
      Airco doet het gewoon.
      Bij starten en vooruit rijden, functioneert alles perfect.
      In achteruit zetten, nog niets aan de hand.
      Achteruit rijden….. en de ventilatie kanalen sluiten zich ineens allemaal. De airco blijft wel door koelen, maar er komt niets naar binnen.
      Weer vooruit gaan rijden helpt niet, de ventilatie kanalen blijven gesloten totdat ik de motor afzet en weer opnieuw start, dan werkt alles weer.

      Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt?

      Groet,
      Jim
    • Inderdaad eerst ff laten uitlezen!.
      Wat doe de ventilatie als je voor dat je achteruit gaat rijden je eerst handmatig de airco uitzet?.
      Probeer dat eerst te splitsen.

      Een airco kan bij een te hoge druk uitgaan als bijv de elektrische ventilator onder de motorkap niet werkt.(beveiliging).
      Achteruit rijden geeft geen verkoeling op de condensor en het systeem wordt dan ook niet gekoeld door de rijwind ook hier zou een mogelijkheid van overdruk kunnen ontstaan.

      Maar volgens mij zou de ventilatie roosters (regel klappen)open moeten blijven..

      As Vrijdag heb ik vrij en zal bij mijn Eos eens testen (kijken wat de uitkomst is).
      Natuurlijk kan ook de voorschakel weerstand defect zijn(die zorgt voor standje 1-2-3-4-5 ventilatie snelheid deze zit in het systeem gemonteerd en wordt normaal via de ventilatie gekoeld…
      Maar misschien eerst VCDS uitlaten lezen.
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:

      The post was edited 1 time, last by Paul eric ().

    • Vandaag ff gereden met de Eos gelukkig was het nog heerlijk toeven in Limburg..
      Ivm de bijzondere problemen van jizkid vandaag nog een eea uitgeprobeerd.
      De bijzondere problemen die Jiskid ervaart heb ik niet kunnen simuleren.
      Het enige wat gebeurt met gesloten kap als de airco aan is dat deze uitgeschakeld wordt op het moment dat je het dak opent….
      Hierna kun je zelf deze weer activeren…
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • Dank voor de reacties.

      Paul eric wrote:

      bron YouTube:
      Misschien eens kijken of de flaps reageren!.




      Dit is wel leuk om een keer te proberen.

      Paul eric wrote:

      Vandaag ff gereden met de Eos gelukkig was het nog heerlijk toeven in Limburg..
      Ivm de bijzondere problemen van jizkid vandaag nog een eea uitgeprobeerd.
      De bijzondere problemen die Jiskid ervaart heb ik niet kunnen simuleren.
      Het enige wat gebeurt met gesloten kap als de airco aan is dat deze uitgeschakeld wordt op het moment dat je het dak opent….
      Hierna kun je zelf deze weer activeren…
      Het uitlezen gaf geen permanente fouten aan, maar de garage dit het uitgelezen heeft had niet Echt geavanceerde apparatuur begreep ik van hen.

      Als de ventilatie uitzet vóór het achteruitrijden, dan gaan de kleppen niet dicht. Als ik dan de ventilatie weer aanzet als ik weer vooruit rijd, dan gaat het weer helemaal goed.

      Als ik achteruit rij en de ventilatie gaat dicht, blijft de airco gewoon doorwerken. Dus dat wijkt af van je suggestie.

      De ventilatie werkt gewoon op alle snelheden.

      Ik heb nu in ieder geval een workaround, dat is wel prettig. Ga binnenkort nog even langs een VW specialist, géén dealer….. en daar nog even alles uit laten lezen. De garage suggereerde dat er ergens in 2010 een software update geweest is o.a. voor de ventilatie, alle kans dat mijn auto die niet gehad heeft. Ga ik ook controleren.
      Maar ik ben niet gek op software updates….. if it ain’t broken, don’t fix it.
    • Uiteindelijk bleek dat twee ventilatie motoren de geest gegeven hadden, na analyse door de garage in Alphen, de enigen buiten Bouwman die ik met de EOS vertrouw.

      Na reparatie werkt alles weer helemaal zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
      Met het huidige prachtige weer is het weer heerlijk open rijden, wel jammer van de benzine prijzen.

      Eigenlijk zou er een ombouw pakket voor de EOS moeten komen om hem elektrisch te maken.. :eosdunkelblau:
    • Paul eric wrote:

      Bedoelde je de stelmotoren in het ventilatiesysteem?.
      Er zijn garages die je benzine auto ombouwen met tesla motoren,echter zit de gemiddelde kostprijs rond de 20/25 duizend euro en heb je veelal maar 200 km actieradius.
      Ja, ik ga uit van een paar stelmotoren. Hoewel de garage zei, ventilatiemotoren. Kan ik nog even terugzoeken op de rekening.

      O. Ik wist niet dat het kon, ombouwen. Toch wel aardig als je met een EOS zou willen blijven rijden. 99% van mijn ritten zijn korter dan 200 km, dus dat zou niet het probleem zijn.