Nieuw hier met een Eos 1.4 uit 2010

    This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

    • Nieuw hier met een Eos 1.4 uit 2010

      Hallo éénieder,

      Ik ben Bart, en heb samen met mijn vriendin een Volkswagen EOS uit 2010 gekocht 2 weken geleden. En we hebben ondanks dat het weer niet persee heel erg mooi is geweest in die 2 weken. al een aantal keren kunnen genieten van het open dak :) . Wat een weelde! en wat een stukje engineering, de manier waarop dit dak van deze auto openklapt. Als het dak in beweging is, is het iedere keer weer een lust voor het oog!

      Het ding is, gisteren na een terugritje werk (met open dak), wilde thuis op de oprit het dak ineens niet meer dicht. Het display gaf een melding met:
      "Convertible top not functional.
      Owners Manual!"

      Ik heb het dak gelukkig gisteren wel weer dicht gekregen (waarschijnlijk per toeval iets goed gedaan) ik heb, de auto meermaals gestart en geprobeerd het dak te sluiten, ik ben uitgestapt (met motor uit) en heb de bagage ruimte beschermkap een keer uit de sensor gehaald, en er weer ingedrukt). Daarna ging de kap zonder problemen weer dicht. Na dat het dak dicht was, toch even in de handleiding gekeken, en bij deze melding staat het volgende opgemerkt:

      * Check the outside temperature shown in the instrument cluster display. At temperatures below +5 °F (-15 °C) you can close the CSC roof, but not open it.
      * Have the system checked by an authorized Volkswagen dealer or an authorized Volkswagen Service Facility. There is a malfunction in an ECU. It is not possible to open or close the roof. Use emergency procedure to close an open CSC roof if necessary

      Het geeft mij door de storing gisteren avond geen fijn gevoel om de kap open te doen. Hoeveel zorgen moet ik mij maken om deze storing? Iemand al eens een soortgelijk probleem gehad?

      ~ Bart.
    • Onze EOS heeft de laatste tijd ook wat problemen met wel of niet openen van het dak. Bij ons is het een vocht probleem. Bij de vw dealer kunnen ze even de computer uitlezen wat het probleem is of was. Bij ons was het een sensor linksachter in de ruimte waar het dakdeel in valt bij openen. Dus even laten uitlezen.
      Er is altijd nog een noodproceduren om het dak te sluiten, dat staat ook in de manual.
    • Lampenz wrote:

      Bedankt voor je vlotte reactie, een collega van mij heeft ook , er lijkt wat vocht in de kofferbak te zitten, dus voor nu ook maar even wat vochtvreters erin, kijken of dat de situatie wat verbeterd.
      Het vocht in de kofferbak wordt opgenomen door het rubberen huis rond de dakmotor. Daar kan die motor niet goed tegen. We halen het rubber er regelmatig uit om te drogen, ook spuiten de motor in met WD40 om het vocht te weren. Zie ook Wat heb jij vandaag aan je Eos gedaan?
    • Vocht in de kofferbak is niet goed!.
      Links in de kofferbak bij het linker wiel achter de bekleding zit de dak module hier kan oxidatie ontstaan op de stekkers.
      Daar zou ik eerst eens kijken!.
      Verder en dat staat uitgebreid op dit forum beschreven dienen de afvoer slang/leidingen vrij te zijn.
      Kritox is het voorgeschreven middel om de rubbers soepel te houden zodat ze ook afsluiten.
      De pomp zit in een schuimbak en deze neemt water op (sommige hebben deze voorzien van een plastic draagtas om te voorkomen dat water in de schuim trekt, of twee houtjes eronder)
      De bovenkant dient niet afgesloten te worden ivm de temperatuur die weg moet.
      Jou melding heeft niet direct met de bagage afdekking te maken (dat is logged cover open).
      Op internet(YouTube) vind je de binaire codes van het dak hier kun je zien welke posities het dak doorloopt bijv (1001110000111010).
      Met een pc en VCDS zijn ze uit te lezen en kun je een defect herkennen.
      Mocht je niet verder komen dan is voor Nederland Wout Bouwman wijk en Aalburg als ik me niet vergis als vrije garage gespecialiseerd in de Eos.
      Veel Volkswagen dealers hadden ooit 1 getrainde specialist per provincie.
      Dus voor een bezoek aan de dealer eerst ff informeren of zij een specialist hebben…
      In de zoekbalk kun je gericht zoeken op thema!
      Succes
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:

      The post was edited 1 time, last by Paul eric ().

    • Uiteraard zijn er nog legio voorbeelden die verhinderen dat het dak werkt.
      Accu spanning te laag!
      Ramen die niet juist functioneren.
      Flaps die niet openen of sluiten.
      Lekkage derde remlicht, met gevolg dat de micro switch in het kofferdeksel geen signaal geeft enz enz….
      Ik kan nog wel even doorgaan met mogelijkheden!.
      Zoals je al zelf beschreven hebt is het een complex dak.
      Mijn oude docent zij altijd (meten is weten)
      Mijn eos 2.0 FSI :cscweiss:
    • het is helemaal zoals beschreven. Vocht is echt een dingetje. Koop wat Philips contactspray en check de verschillende stekkers dat helpt al enorm.

      Wout Bouwman is echt DE expert op EOS vlak.

      en over de Vw garage. Ik ben daar vlak na de koop heen geweest. Er was zoveel mis, dat het me om te starten 4000 euro extra ging kosten.
      allemaal niet gedaan, geleidelijk in kleinere stappen, probleempjes weggewerkt. Mijn dochter heeft een geweldige man getrouwd, die heeeel handig is met auto’s ook nog eens is. Echt een heerlijke kerel, dat scheelt al een jas.

      Zoek ook maar even naar de DIY’s van bijvoorbeeld de A stijl, dat is meestal het grootste probleem. Als je voor en achter schoon weet te houden, dan heb je al heel wat onder controle.

      En uiteraard welkom hier.
    • Allen, bedankt voor jullie reacties,

      De vochtvreters in de bagage ruimte, als in de cabine van de auto zijn beiden al 4 dagen, kurk en kurk droog (ook tijdens hevige regenval). Ik denk das dat ik vocht eigenlijk uit kan sluiten als sluipmoordenaar (ik ga de astijl afvoer nog wel door blazen met perslucht, just to be sure).

      Ik heb inmiddels maar een bluetooth ODB 2 lezer aangeschaft, en daar kwamen de volgende meldingen uit:

      Brainfuck Source Code

      1. Car Scanner ELM OBD2
      2. Version: 2.1.3/42001003/GP
      3. DTC report
      4. Connection profile: Volkswagen OBD-II / EOBDDate: 3/26/2026 2:47:04 PM
      5. ============================
      6. OBD-II
      7. No DTC found.
      8. ============================
      9. 19. CAN Gateway19. CAN Gateway
      10. DTCs: 4
      11. ----------------------------
      12. 01304 [0x0518]
      13. Cassette player; radio
      14. Status: Test conditions are met, Validated and stored in non volatile memory
      15. ----------------------------
      16. 01303 [0x0517]
      17. Phone Transceiver-R36; Transmitter and receiver for telephone R36
      18. Status: Test conditions are met, Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
      19. ----------------------------
      20. 03272 [0x0CC8]
      21. Status: Test conditions are met, Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
      22. ----------------------------
      23. 01305 [0x0519]
      24. Infotainment Command Information System Data Bus; Infotainment data bus
      25. Status: Test conditions are met, Validated and stored in non volatile memory
      26. ============================
      27. 09. Onboard supply control unit09. Onboard supply control unit
      28. DTCs: 4
      29. ----------------------------
      30. 00447 [0x01BF]
      31. Operation limitation due to too high voltage; Functional restriction due to overvoltage
      32. Status: Pending fault present, Validated and stored in non volatile memory
      33. ----------------------------
      34. 01134 [0x046E] Archive (inactive)
      35. Audible Alarm-H12; Alarm horn-H12
      36. Status: Validated and stored in non volatile memory
      37. ----------------------------
      38. 02195 [0x0893]
      39. Dimmer switch and instrument panel-E20; Controls for lighting - switches and instruments-E20
      40. Status: Pending fault present during this driving cycle, Validated and stored in non volatile memory
      41. ----------------------------
      42. 02395 [0x095B]
      43. Front Right Parking Lamp-M3; Front right parking light bulb-M3
      44. Status: Pending fault present during this driving cycle, Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
      45. ============================
      46. 03. ABS control unit03. ABS control unit
      47. DTCs: 1
      48. ----------------------------
      49. 00290 [0x0122]
      50. Rear Left Wheel Speed Sensor-G46; Rear left speed sensor-G46; Throttle valve potentiometer-G69 signal too small
      51. Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
      52. ============================
      53. 01. Engine control unit
      54. No DTC found.
      55. ============================
      56. 08. Heater and climate
      57. No DTC found.
      58. ============================
      59. 0D. Slide Door Left (VW TP2.0)
      60. No DTC found.
      61. ============================
      62. 10. Parking Assistant 2
      63. No DTC found.
      64. ============================
      65. 15. SRS15. SRS
      66. DTCs: 1
      67. ----------------------------
      68. 00532 [0x0214]
      69. Supply voltage
      70. Status: Pending fault present during this driving cycle, Validated and stored in non volatile memory
      71. ============================
      72. 16. Steering column
      73. No DTC found.
      74. ============================
      75. 17. Dashboard
      76. No DTC found.
      77. ============================
      78. 25. Immobilizer
      79. No DTC found.
      80. ============================
      81. 26. Electric folding roof26. Electric folding roof
      82. DTCs: 2
      83. ----------------------------
      84. 02364 [0x093C]
      85. Door closer; Closing aid
      86. Status: Pending fault present during this driving cycle, Test conditions are met, Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
      87. ----------------------------
      88. 02805 [0x0AF5]
      89. System failure
      90. Status: Test has not been completed, Validated and stored in non volatile memory
      91. ============================
      92. 42. Driver door electronic equipment
      93. No DTC found.
      94. ============================
      95. 44. Power steering44. Power steering
      96. DTCs: 1
      97. ----------------------------
      98. 01316 [0x0524]
      99. Brake control unit
      100. Status: Pending fault present, Test conditions are met, Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
      101. ============================
      102. 4F. Body control unit #2 (VW TP2.0)
      103. No DTC found.
      104. ============================
      105. 52. Front passenger door electronics
      106. No DTC found.
      107. ============================
      108. 61. Battery Regulation using CAN (VW TP2.0)
      109. No DTC found.
      110. ============================
      111. 62. Rear left door electoronics (VW TP2.0)
      112. No DTC found.
      113. ============================
      114. 72
      Display All
      Ik schrok eerst van de hoeveelheid meldingen maar gelukkig zijn er ook een hoop meldingen verwaarloosbaar, omdat er een aftermarket radio in zit. Verder zie ik dat er een aantal samen hangen, daarbij zijn er maar 2 meldingen over het dak (onder kopje 26).
      Wat me opviel tijdens het rijden laatst was dat de storingslampjes SRS / ABS / tyrePressure tegelijk oplichten. En soms ook maar zo weer wegvallen (of anders door de auto uit te zetten / deur te openen / starten).
      Nou kan het zijn dat de sensor in mijn rechter achterwiel de oorzaak is van de SRS / ABS / Tyrepressure probleem. En dat zou betekenen dat mijn dak een andere storing heeft. Of zouden deze 2 storingen respectivelijk, dak en sensor achterwiel ook nog kunnen voortkomen uit een te lage accu spanning?

      Accu is in rust 12.2v (heb nog niet gemeten tijdens het lopen van de motor)..

      Edit:

      mm, na wat nader onderzoek, lijkt het er toch op dat het de sensor in mijn achterwiel defect is, of de bedrading daarvan niet lekker is. Jammer, had gehoopt op 1 oplossing voor meerdere problemen :)

      The post was edited 2 times, last by Lampenz: Situatie veranderd ().

    • Oké,

      Ik ben weer een paar stapjes verder, ik heb de sensor voor wiel rotatie snelheid vervangen in mijn linker achterwiel. Dit zorgde ervoor dat de storingslampjes ABS / SRS / TirePRessure weer wegvielen.

      Ik heb bij een harde regenbui lekkage ontdekt aan de a-stijl, en heb deze al grotendeels gerepareerd door hem door te spoelen. Ik vermoed alleen dat de lijm "moe/op" is tussen de verbinding van de astijl invoer, naar de afvoer pijp. Als het van de zomer mooi weer is, deze eens losmaken, en opnieuw verbinden/afdichten.

      Betreffende het dak, naar meermaals uitlezen heb ik de storing die hij gaf eigenlijk nooit meer weergezien. Wellicht was het een toevals treffer.


      Verder:
      Motorkap gepolijst en behandelt.
      Nieuwe pook + leer
      Nieuw schuifluikje in de middleconsole
      Bedrading van de achteruitrij camera gecheckt en deels vervangen.

      Nog todo:
      Dakrubbers behandelen
      Zonnedak smeren
      Rest van de auto polijsten, putje bijwerken met blanke en/ kleurlak
      Nieuw lederen deurpaneel bijrijder
      Passagiers indicatie mat vervangen
      (ik twijfel om de voorstoelen opnieuw te laten bekleden + nieuw stoelverwarming)

      Kortom, ik heb er nog een leuke hobby aan ook